remonttikustannukset..
Suunnitellaan remonttia 80 neliöiseen rivitalo-kotiimme, uusia pitäisi keittiö kalusteineen, kaikki lattia ja seinäpinnat, (laattaa, laminaattia ja maalia) wc, sekä sauna kylpyhuoneineen.
Onko joku tehnyt vastaavaa remonttia keskihintaisilla materiaaleilla? Mikä oli remontti budjettinne ja lopullinen hinta?
Oletetaan nyt ettei mitään ylimääräistä tullut matkan varrella esiin, kuten kosteusvaurioita.
Kommentit (15)
et melko kallista tuo kakkosen ehdotus, kannattais jo ostaa uus asunto
asutte, kuinka paljon teette itse ja kuinka paljon teetätte remonttifirmoilla 30 000-40 000 kuvittelisin kokonaishinnaksi tulevan keskihintaisilla materiaaleilla
mutta riippuu aika paljon tuleeko myös putki- ja sähkötöitä (jälkimmäisiä tulee kyllä varmasti, mutta kuinka paljon)
Mä en ole remontoinut pitkiin aikoihin, mutta arvioin että noin 60-70 000 euroa kun on sekä keittiö että kylppärit.
Vierailija:
Melko kallista...
Elämä on.
Sori en voinut vastustaa kiusausta.
Netistä löytyy ihan laskureita minkä avulla voit tehdä suuntaa antavia laskelmia remontille. En nyt muista missä, googlella varmaan löytyypi.
Muista että jos remppamiehiä palkkaatte, suositukset kannattaa pyytää tai äkkiä remontista tuleekin kallis. Ja urakkatarjouksella tietysti.
Keittiö:
-kalusteet 2 000€
-Lattia 2 000€
-maalit, listat, kaakelit, kynnykset ym 600€
-ovet? 300 €
-sähköt, lvi 600€
Kylppäri kaikkineen 10 000€, jos myös vesieristys, muutoin saattaa pärjätä 6000€
Makkarit, olohuone:
-lattiat 2000€ (laminaatti aluseristeineen 20€/m2)
-Maalit, listat, kynnykset, ikkunapokien petsit ym 900€
-Ovet, kalusteet 1000€
-sähkötyöt ym 700€
Nämä suunnilleen omana työnä. (5500+10 000€+4700)€ eli 22 000€. Ulkopuolisilla teetettynä hintaa tulee helpolla 70-100 000€.
Laittakaa kaikki neliöt ja kalusteet ylös vaikka taulukkolaskuohjelmaan tai ihan ruutupaperille. Ja paperin kanssa rautakauppaan. Tai ihan esitteistäkin voi katsella hintoja. Ja ei kun laskemaan budjettia. Tuohon menee muutama tunti, kun muistatte vain kerätä esitteitä tarpeeksi ja mietitte mitä haluatte. Ja lopuksi kerrotte saamanne budjetin kahdella, niin siinä se on.
Esim. Maalien menekeistä löytyy tikkurilan sivuilta hyvät laskurit.
PS. Älkää unohtako sitä kakkosella kertomista.
ja mun mielestä keskihintainen lattiamateriaali on noin 25e/neliö JA pohjustusmatskut (eli se pehmuste ja kkoolaukset tai laastit, joa laattaa) päälle. ELi hinta nousee noin kolmeenkymppiin neliö tai korkeammalle. Ja se on vielä ihan alempaa keskihintaa.
Asunnossa oli tosin vähän vähemmän neliöitä, mutta se tuskin kauheasti vaikuttaa kun vessat, keittiöt ym. kalliimmat on tehtävä yhtä lailla. Meillä budjetti oli ilman sähkö- ja putkitöitä noin 25 000 euroa. Materiaalit valittiin edullisemmasta päästä, pelkkään keittiöön saa helposti menemään tuon saman jos haluaa kivitasoa, kunnon koneet jne.
Aika edullisesti meinaa keittiön kalusteet saada, jos ne maksaa vain 2000 e. Lisäksi kodinkoneet?
Meillä meni makuuhuoneisiin (2) ja olohuoneisiin 1500e, itse tehtiin. Keittiöstä on arvio 3000e ja kylpyhuoneesta ja saunasta toiset 5000e. Eli yhteensä 9500e. Muut tehdään itse paitsi vedeneristys ja laatoitukset, niihin saadaan apua sukulaisilta.
Eli tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse sellaista työtä mikä varmasti osataan aiheuttamatta lisäkustannuksia. Eli vanhan purkutyöt luonnistuu, samoin maalaus, lattioiden asennus ja tietty kaikki viimeistelytyö kuten listojen laitto.
Keittiön asennuksen saa mieluusti tehdä ammattilainen, samoin kosteat tilat. Tuttavapiiristä löytyy jonkun verran remonttitaitoista apua, ja mm. kylppärin ja saunan ottaa vastuulleen sukulainen, joka toivottavasti huomioi sukulaissuhteen myös laskua kirjoittaessaan... ;)
Laatan alle lattialämmitys, eli siihen varman joutuu sähkömiehen apuun kutsumaan.
mitä rautakaupasta haetaan pitkin matkaa, työkaluja, erinäisiä säkkejä tasoitteita, pinnotteita, pohjustusaineita, silikoneja, saumausaineita, hiekkapaperia, nippeleita ja nappeleita.
Eli koneiden, kalusteiden, valaisimien ja pintamateraalien lisäksi kannattaa varautua laittamaan ainakin 50 % edellisten summasta näihin ei-näkyviin-materiaalehin, miksi niitä kutsutaankaan.
Meillä remontoitu edullisin - keskihintaisin materiaalein 53 neliötä (sis. yksi wc-kylpyhuone, yksi keittiö) noin 20 000 eurolla. Töistä ei ole maksettu.
ja lattiaan olen viimeksi ostannut halpaa laminaattia muistaakseni 17 € /m2+ aluspehmike 1,75 €/m2, mutta hinnat oli alvi nolla hintoja eli laittakaas 22% vielä päälle. Olen niin tottunut laskemaan alvi nolla hinnoilla työn puolesta.
Keittiökalusteita on niin monenmoisia, hintahaitari on suuri. Ja ne koneet unohdin todellakin täysin.
t:10
Vielä jäi jotain laittamatta, eli kodinkoneet uudehkoja, ei tarvitse vaihtaa tai hankkia uusia. Ja materiaalit keskihintaisia, mutta kuitenkin sen hintaisia, että niitä voi pitää laadukkaita ja kestävinä.
Ei ole tulossa mitään kivitasoja tai Puustellin keittiöitä.
Ap
Melko kallista...