Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma perhe pahin....

15.12.2007 |

En tiedä mistä aloittaisin...

oma perhe siis äitini ja siskoni ahdistaa erittäin paljon. Siskoni on minua yli 10 vuotta vanhempi ja asuu 500 km päässä. Itse asun 40 km päästä äitistä. Äitini on sairas. Asuu yksin omakotitalossa, mutta ei siellä juurikaan voi mitn tehdä itse kuten siivous, lumityöt, uunin lämmitys jne... Ruokaa laittaa rajoitetusti itse ja itsestä huolehtii. Kaupassa käy itse autolla, mutta raskaammissa ostoksissa tarvitsee kantoapua. olen yksinkertaisesti väsynyt kuvioon, jossa minä käyn siivoamassa ja tekemässä kaikenlaista mieheni kanssa äitini luona. Ja siskoni, joka käy kesälomalla aina pari viikkoa ja joulun aikaan samoin olemassa, ei tee mitn. Toki siivoaa ollessa lomailemassa täällä, mutta.... Esimerkiksi näin joulun aikaan... on tulossa toki jouluksi, mutta minä teen laatikot ymt valmiiksi ennen kuin sisko tulee , koska hän ei kuulemma ehdi.... Siivouksen sentään äitini oli tilannut... Jouluaattona emme mene tänä jouluna kotiini syömään, koska siellä joutuisin tekemään kuitenki ainakin osaltaan ruoan itse. Menemme mieheni kotiin, siitäkin syystä että mieheni on töissä jouluaaton emmekä ehtisi kotiin syömään ja pukkia odottamaan sitten kotiini... Minua ahdistaa todella paljon tämä tilanne, ei pelkkä joulun tilanne Siskoni kanssa meillä ei koskaan ole ollut mitenkään läheiset välit. Emme pidä yhteyttä juurikaan, soitamme vain jos on jotain todella tärkeää asiaa. Äitini taas... miten voinkin olla niin erilainen... vai olenko niin samanlainen etten edes huomaa... samoin olen miettinyt siskostani.

Isämme on kuollut 10 vuotta sitten, ja tuskimpa hänestäkään apua olisi tai ei sitä voi tietää. Olen ajatellut, kun meille syntyy toinen lapsi, että minun apuni loppuu suurimmalta osalta siihen äitini auttamisessa. En yksinkertaisesti enää jaksa. Mutta äitini on päästään ihan tolpillaan oleva ihminen, olen usein miettinyt, että miksi hän ei ymmärrä osta apua esim siivousta viikoittain... tai muuta apua.. Joskus on siitä puhunut, mutta saamattomana ihmisenä se on jäänyt kai...

Varmaan tulee neuvoa, että puhu siskosi ja äitisi kanssa. Helppohan se on neuvoa niin toisin on tehdä...

Toivon vain, että ensi jouluna tilanne olisi eri myöskin monen muun asian tiimoilta. Yksi näistä on myös mieheni työt, jotka osaltaan vaikuttavat siihen, että olen väsynyt käymään kotonani. Mieheni on AINA töissä. Siis todellakin aina. Lomaa tai vapaapäiviä on vain silloin kun olemme johonki menossa, tai jos päiväseltään johonkin lähtee niin senhän voi aina järjestää niin että lähtee yövuoron jälkeen käväseen.

Sekavaa... mutta halusin vain johonkin purkaa ajatuksiani.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuvio tulee jatkumaan niin kauan kunnes puhallat pelin poikki. On hienoa, että lapset auttavat omia vanhempiaan mutta sinulla on myös oma perhe hoidettavana. Tekstistäsi tuli mieleeni ettei tuo omakotiasuminen enää taida olla oikea ratkaisu äidillesi. Jos tarvitsee noin paljon apua niin äitisi on kohta pako miettiä muita asumisratkaisuja. Et kertonut tarkemmin mitä äitisi sairastaa. Onko hänen sairautensa etenevää eli laskeeko hänen kuntonsa koko ajan. Omakotitalon pitäminen vaatii paljon työtä, rivitaloasuminen voisi olla yksi vaihtoehto. Onko äitisi kysynyt kunnalta kotipalveluapua tms. Sinun pitää pitää myös itsestäsi huolta ettet polta itseäsi loppuun. Hyvää joulun odotusta sinulle ja perheellesi.

Vierailija
2/3 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti et halua puhua tuosta ristiriitaisesta tilanteesta, että sinä joudut kantamaan myös siskosi vastuun, vai etkö halua puhua omasta väsymyksestäsi ylipäätään? Kuules, aikuinen ihminen joutuu ottamaan puheeksi oman jaksamisensa ja keskustelemaan myös kurjista asioista tai sitten sitä vain joutuu jatkamaan itsestä huonolta tuntuvilla järjestelyillä.

Mielestäni on turhaa yrittää ottaa siskoasi mukaan äitisi apuhommiin, kun hän ei ole siihen halukas. Ja kun kerran sinäkään et ole, otatte äitisi kanssa yhteiseen mietintään asioiden uudelleenjärjestelyt. Kunnasta voi saada esim. ihan kodinhoitajaa, kotiapupalvelua tms. Jos äitisi tarvitsisi esim. pari kertaa viikossa jonkun avukseen, se ulkopuolinen pitää hoitaa muualta kuin perhepiiristä. Ottakaa asioista yhdessä selvää, saako hän jotain apua esim. Kelalta tai onko hän oikeutettu johonkin ilmaispalveluihin kunnan taholta. Kissa pöydälle vaan, ja tarttukaa toimeen avun etsimiseksi.

Ja mikäli omakotiasuminen ei onnistu hyvin edes avun turvin, muutto palvelutaloon tms voisi olla erinomainen ratkaisu. En tarkoita vanhainkotia, vaan sellaista taloa, missä asuville kuuluu jotain näitä hoito- ja kotiapupalveluita automaattisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punanen:

Esimerkiksi näin joulun aikaan... on tulossa toki jouluksi, mutta minä teen laatikot ymt valmiiksi ennen kuin sisko tulee , koska hän ei kuulemma ehdi....

Miksi teet toisten joulun? Jos siskosi ei " ehdi" (miksipä ehtisikään, kun sinä teet?) niin ostakoon kaupasta, saarioisen äidit tekevät niitä ihan mielellään...