Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marrasmurut 2007

15.12.2007 |

En nähnyt pinoa alkuviikon jälkeen ajattelin alottaa uuden pinon taas.

En laittanut perään nyt viikonloppu tai mitään kun tuntuu että ei paljoon ihmiset kerkee vielä kirjottelee taitaa vaavit pitää kiiruisena(ainakin meillä), mutta mulle on ihan sama minkälaisia pinoja tehään mutta näyttäs täällä olevan osilla alkuviikko + loppuviikko pinot tai sitten viikko pinot...

Jotenkin tuntuu että ei kerkee koneelle joko vaavi hereillä tai sitten pitää jotain joulujuttuja yrittää tehdä tai mennä sinne ja tänne..

Miten teillä ollaan hereillä? Tuntuu että eilen meijän poika ei nukkunut kun pieniä pätkiä max 30 minuttia jos sitäkään ja sitten hereillä ja kiukuteltiin mutta tänään taas hyvä jos hereillä on ollut että nukkunut melkein koko päivän saa nähdä miten yö menee.. toivottavasti nukutaan...

Meillä ollaan opittu hymyilee ihanaa seurustella pojan kanssa kun hymyilee/naureskelee takasin.. ainakin varmaan osittain tietoisesti =)

Ihanaa meillä ens viikonlopulla neuvola näkee paljon poju on syntymästään kasvanut, viimx käyty 2 viikon ikäsenä nyt ollaan reilu kuukauden jo melkein 1,5 kk kun neuvola on.. hurjaa kuinka nopsaa se aika menee justhan sitä mietti pitääkö sairaalaan lähteä vai ei...

Viikonloppuja kaikille

-Illusia + poika melkein 1,5 kk..

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
15.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/27 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sitten kai viimeinenkin " marrasvauva" saatu maailmaan :-)

Meillä synnytys lopulta käynnistettiin viime maanantaina 10.12. (rv 41+6). Kalvot puhkaistiin aamupäivällä ja se riittikin sitten täyden tohinan alkamiseen. Kaikki meni hyvin ja vielä samana iltana tyttö näki päivänvalon. Itsekin selvisin vain parilla tikillä ja olo on ollut mainio. Viihdyimme kuitenkin sairaalan täysihoidossa eiliseen asti ja nyt opettelemme tätä kotonaoloa.

Onnea myös Leitzille nyytistä! Mieltäni lämmitti lukea, että olit kysellyt kuulumisiamme :-)

T: Onnellinen RvaRuljanssi ja tyttö 6 pv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuren suuret onnittelut lopuillekin marrasmurun hakeneille!!

t.Milenna ja Minttu s.12.11

Vierailija
4/27 |
16.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnnea Leitzille ja RvaRuljanssille pikku toukistaan!! Olinkin jo monta päivää odotellut milloin tekin tänne pääsette..:)

Meille ei mitään kummempaa.. Tänään viime tingassa (tapani mukaan) sain käytyä teettämässä Joulukortti kuvat Minnistä. Kuvattava ei kyllä oikein ollut innostunut kuvaussessiosta, mutta tuli ainakin persoonallinen kuva:) Voisinkin kirjottaa korttiin Hyvät Joulut Teillekin:D

Huomenna olis 1 kk neuvola, aika menee niiiiiiin nopeasti.. Saa nähdä paljonko neiti on kasvanut. Ainakin tuntuu kasvaneen kovasti, 56 cm vaatteet alkaa olla jo aika nafteja. Osa jopa pieniäkin! Laitan vaikka huomenna viestiä miten me ollaan kasvettu.. Äiti on onneks saanut kiloja lähtemään jo 17!! Vielä olis 8 jäljellä:D

Cara- ja Minni (päivää vaille 1 kk)

Vierailija
5/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei enää uni tullut kun poika jäi vielä nukkumaan syömisen jälkeen. Kerrankin ehtii aamulla jotain tehdä...

Joulu onkin kohta jo ovella ja ihanaa kun mieskin on sitten pidemmällä lomalla. Tänään pitäisi lähteä jouluostoksille. Jotain pientä on vielä hankkimatta. Mites muut olette olleet vauvan kanssa ostoksilla???

Mä en ole ottanut vauvaa kuin ihan tuohon lähikauppaan vaunuissa kun olen jotakin pientä hakenut. En uskalla vielä lähteä suurempiin ihmismääriin kun on flunssakausikin meneillään. Muutenkin tuntuis hankalalta jossakin suuressa marketissa tehdä ruokaostoksia vauvan kanssa...vai onkohan vika vaan minussa? ;) No, meillä toinen jää kotiin vauvan kanssa toisen ollessa ostoksilla. Ehkä sitten kun poika tuosta vähän kasvaa niin paremmin lähtee liikkeelle.

Entäs tuo imetys juttu?? Pystyttekö imettämään vauvaa ilman mitään käsinojaa tai tyynyä? Kaveri niin luonnikkaan näköisesti imetti vauvaansa " ilmassa" , mutta olen sitä mieltä, että kyllä siinä kädet väsyy väkisinkin. Mä en ainakaan kauaa jaksa kannatella ja selkäkin tulee sitten tosi kipeeksi.

Taidanpa mennä vielä laittamaan pyykkikoneen pyörimään.

Mukavaa joulunodotusta kaikille!!!

Dragondream+poika reilu 1kk

Vierailija
6/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cara-; Ootko ihan laihdutellut jo vai pelkällä imetyksellä ja ruokavaliolla kilot lähteneet? Mielenkiinnosta vaan kyselen, ite vielä kamppailen kilojeni ja jouluherkkujen kans..:)

Tuosta imetyksestä..Mulla ei yleensä ole mitään tukea käsillä, joskus toisn tyynyä jaksan etsiä ja kyllähän se käsiin vähän käy, vaikka yrittäis miten..mut kyllä sen silti jaksaa, kaipa siihenkin tottuu tai jotain. Välillä sitten imettelen pitkällään, niinkuin tänä aamuna..

En tiiä mistä syystä, mut neiti ei meinannut millään rauhoittua takas nukkumaan 4 jälkeen aamuyöllä..vajaan tunnin välein alkoi kuulua huuto, vaati tissiä. No, jossain 6-7 maissa otin tytön sit viereen, sängyn reunan puolelle ja vedin pinnasängyn sitten siihen sänkyyn kiinni, ettei pääse pieni putoomaan.

Onneksi en ottanut vauvaa siihen meijän keskeen..aamulla tuli esikko taas siihen möyrimään, ois voinut pienempi jäädä alle:(

No, semmoista meiltä tällä kertaa..pitää mennä!

Milenna ja Minttu s.12.11

Vierailija
7/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poju nukahti vihdoin syliin, yritämpä pikasesti yhellä kädellä naputella..

Onnittelut viimesillekkin marrasvauvoille!

Imetyksestä on ollu puhetta, ite en myöskään osaa imettää ilman et olis tyyny alla, pari kertaa oon ilman tukea imettäny ja yllättävän raskaalta se tuntuu.

Meillä on kans poju ruvennu valvoon tosi paljon ja päivällä ei uni tule kun hetkeks ja taas valvoo. Parhaimmillaan ollu hereillä jopa 6h! Sit onki kyllä öisin uni maistunu.

Kiloista joku kyseli, itellä tuli 17 kg ja nyt on lähteny 18kg. 3ssa viikossa lähti 15kg ja laihuttanu en enkä liikkunukkaa oo kun kauppareissuilla, mut imetän ja päivät oon tohottanu menemään niin et illalla kaadun sänkyyn jalat kivistäen. Mulla tosin nuo ekat viikot meni niin vauvan pauloissa etten muistanu syödä..Nyt syön säännöllisin väliajoin ettei enää paino laskis.

Meän poju kastettiin la. Eetu Aleksi Mikaeliksi, kiltisti oli hereillä koko toimituksen ajan.

Nyt lähetään pitkästä aikaa neuvolaan, ihanaa!

Mukavaa joulun odotusta kaikille!!!!!!!!!!!

T.mamma ja Eetu 6vko ja 4pv.

Vierailija
8/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 1kk neuvolakuumisia alkuun: 4260 g ja 54 cm (syntymäpaino 3660g ja 51cm).. Hymyilee valloittavasti ja nostelee päätään hienosti.. Kyllä äiti voi nyt olla ylpeä:)

En oo kyllä laihdutellut tippaakaan, päinvastoin:D Ruokavalionkaan piikkiin en voi kilojen karisemista laittaa tai kokeilkaa tekin tämmöistä suklaakyllästettyä ruokavaliota:DD Uskon että kilot ovat karisseet sen takia että olin niiiiiiin turvonnut loppuraskaudesta ja nyt nesteet ovat lähteneet liikkeelle.. Liikuntaakaan kun ei ole tullut harrastettua, jos ei lähikaupassa käyntiä sellaiseksi lasketa.

Nyt pitää mennä kun neiti kutsuu jo aika terävästi!!

cara- ja Minni tasan 1kk

Vierailija
9/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ehtis tässä pikaseen pinoutua...tuntuu aika menevän siivillä ja ku vauva nukkuu ni isommat tytöt saa sillon ees hetkeks äidin huomion kokonaan ellei joku rästissä oleva kotihomma odota.

Onnea Leitzille ja RvaRuljanssille vauvojen syntymän johdosta! Nyt on kaikilla vauvantuoksunen arki alkanu :)

Miten muilla menee yöt vauvojen kanssa? Meillä pikkunen herää tissille aika usein ja välillä tunninki välein. Oon tähän asti nukkunu vauvan kanssa parisängyssä ja mies sohvalla. Eilen mies siirty parisänkyyn takas ja koitin saada vauvaa nukkumaan omaan sänkyynsä. Siinä meni sit pari tuntii ennen ku suostu jäämään sinne niin et tosiaan nukahti eikä itkeny ja halunnu uudestaan tissiä. Pari tuntii sain nukkuu ennen ku taas sama juttu. Aamulla ku esikoinen heräs seiskan aikaan olin ihan pihalla et mitä kello on ja vähän oli väsy olo. Vähän liian helpolla sitä pääsinki ku vauva nukku kainalossa. Nukkuuks kaikilla vauva omassa sängyssä vai onko muita jotka pitää vieressä öisin?

Illusia80: Päivisin meilläki vauva nukkuu pieniä unia sisällä ellei sit oo sylissä. Ulkona vetelee parin kolmen tunnin unet joten on ihana lähtee isompien tyttöjen kaa ulos ja viel ku tulee sisään voi jättää vauvan ulos nukkuu ja puuhata hetken jotain isompien kaa: vaikka syödä kolmistaan ;)

Täs on tullu taas tosi taitavaks yhen käden käyttäjäks ku vauva viihtyy niin paljon sylissä. Täytyy jossain vaiheessa ottaa kantoliina käyttöön ja rintareppuki odottaa kaapissa.

cara-: Meilläkin on 1 kk neuvola perjantaina ja varmaan on pituutta taas tullu parissa viikossa. Viimeks oli 53,5cm. Painoki alkaa kohta lähennellä 3,5 kiloa.

Dragondream: Mä olin vauvan ja mun äidin kaa jouluostoksilla reilu viikko sit ja mukavasti meni. Sit ku vauvalle tuli nälkä mentiin kahville ja imetin siinä ihan rauhassa. Isommat tytöt oli vaarin luona hoidossa joten niilläki oli kivaa ohjelmaa. Mä pystyn imettää vauvaa ilman käsitukea ja seisaaltaanki. Keskimmäinen söi tissiä rintarepussaki ku oltiin liikenteessä. Asento ei vaan oo itelle aina paras mahollinen ja kyllähän huonossa asennossa tulee hartiat ja muutki paikat kipeeks.

Tarald ja tiitiäinen huomenna 4 viikkoa

Vierailija
10/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika nukahti niin hetki aikaa istua koneella.

Meillä oli eilen nimiäiset ja pojalle annettiin nimeksi Rasmus Juhani, kumpikaan meistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon niin siksi nimiäiset.

Joku kirjoitti ( huono muisti) valvomisesta, meillä kans valvotaan kovasti päivisin mutta meillä taas tunnit on pidempiä, parhaillaan 11h ja ollaan kyllä TOSI väsyneitä mutta periks ei anneta jos vaikka tapahtuis jotain kivaa.

Rasmus on ruvennu seuraan oikein kunnolla ja vaatiin viihdykettä,yksin ei oltais hetkeekään ja auta armias jos haluat käydä vessassa/syödä niin sitten suututaan kovasti, meillä äippä laitettu laihikselle ja vaatteitakaan ei oikeestaa rassen mielestä tarvis, liikaa syliaikaa kuluu semmosten hoitamisessa :) vaunuissa onneks tykätään olla mut kaupareissut ei oo kivoja kun siä on kova hälinä ja liian kirkkaat valot joten oon hoitanu ne ihan yksinäni sen jälkeen kun mies on tullu töistä.

möhö ja Rasmus 5vko+3pvä

Vierailija
11/27 |
17.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nimittäin kasvu ollut pojulla hurjaa: Syntymäpaino 2835 niin nyt oli jo 5kg!!!!! Pituuttakin oli tullu 8cm ja päänympärys kasvanu 4cm ja poika vasta reilu 6vko! Hui kun kasvaa nopeesti! =)

Rotavirus rokote otettiin myös tällä kerralla, onko joku muu ottanu??? Onko tullu sivuoireita? Pikkusen nimittäin tuntus masuun käyvän reppanalla..

Taas on mentävä! =)

Vierailija
12/27 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea munkin puolestani Leitzille ja RvaRuljanssille!!

Meillä oli viime pe 6-viikkoisneuvola: tyttö oli 4820 g ja 55,5 cm. Hyvin on siis kasvanut. Ihana kun on alkanut tulla sellaista vauvan pulleutta, ei oo enää niin rimppakinttu kuin alussa :)

Kovasti te jotkut ootte laihtuneet! Hienoa! Mulla on 7-8 kg lähtöpainoon eikä se kyllä kovin äkkiä tule lähtemään. Eipä siinä muuten mutta kun mitkään vanhoista housuista ei mahdu päälle. Pitää yrittää katsoa mitä syö mutta vaikeaa se on, kun väsyneenä sitä just tekee mieli syödä paljon ja kaikkea epäterveellistä.

Mäkin imetän nykyään just tolleen ilman käsinojia. Esikoista pitää paimentaa sen verran, etten pysty useinkaan istumaan aloillani tyynyjen kanssa. Lieköhän mulla maitomäärä noussut vai mitä, mutta jotenkin tuo meidän tyttö on nykyään paljon tyytyväisempi kuin ennen. On kyllä ihanaa, kun vauva viihtyy sylissä ja lattialla ilman että alkaa ihan heti protestoida.

Yöt menevät parilla kolmella syötöllä riippuen miten myöhään neiti on nukahtanut. Itse vaan en saa useinkaan enää unta vikan syötön jälkeen n. klo 5-6... Alkaa pikku hiljaa väsyttää.

Hauskaa joulun odotusta

toivottaa tosca ja tyttö 6 vkoa 5 pvää

Vierailija
13/27 |
18.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika vielä nukkuu ulkona niin pikaisesti...

Meilläkin on ruettu nukkumaan päivällä huonosti. Yöt menee sitten hyvin. Välillä luputtaa mun tissit ihan tyhjäksi ja sitten on huuto kun ei ole ruokaa. Meillä on lääkärineuvola perjantaina. Terveydenhoitaja ei viimeksi muistanut laittaa mittaa ja painoa ylös mulle asti. Pitää kysyä kun käyn siellä seuraavan kerran...

Poika heräsi pitää mennä...

Vierailija
14/27 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... joten hetki aikaa kirjoitella ennenkuin tamankin mamman pitaa vetaytya nukkumaan. Meilla ovat yot alkaneet hieman tasoittumaan ja tanaan kavi sellainenkin saka, etta esikoinenkin ihan vahingossa nukahti paivaunille. Nukuin sitten itsekin tunnin ja sain toisen tunnin tehda ihan omiani!!! (siis katsoa telkkarista turhuuksia ja ahmia suklaata...)

Edelliseen voinkin viitata kun sanon, etta paino ei lahiaikoina taida pudota. Vasymys on saanut ahmimaan jos jonkinlaista moskaa. Raskauden aikana tuli yhteensa 20 kg, lahtenyt 12kg ja loput ovat hyvassa tallessa tuossa vyotaron ymparilla. Joulun jalkeen painonvartijat kutsuvat... He auttoivat edellisenkin raskauden jamien kanssa.

Tarald taisi kysella nukkumajarjestelyista. Meilla on lasten huoneet eri kerroksessa kuin olotilat ja meidan makuuhuone, joten olen tahan saakka nukkunut vauvan huoneessa vuodesohvalla. Tytto on sitten vaihtelevasti nukkunut omassa sangyssa ja vieressa. Alakerrassa nukkuminen kuitenkin alkoi minusta tuntumaan tosi raskaalta ja palasin omaan sankyyn nukkumaan. Tytto on sita paitsi tosi kovaaaninen nukkuja ja minun uneni jaivat lyhyiksi vaan hanta kuunnellessa. Muutaman yota on nyt mennyt tosi hyvin, yleensa kahdella yosyotolla. Vuodesohva on toki tyton huoneessa valmiiksi pedattuna, jos sinne tarvitsee joku yo jaada.

Valvomisista on myoskin ollut juttua. Meilla yleensa talo heraa siina 6-7 aikaan aamulla. Tytto valvoo tuohon 9-10 saakka ja nukkuu sitten klo 16 saakka syoden valilla. Alkuillasta ottaa viela pienet nokoset, mutten ole antanut nukkua pitkaan, onhan tuo usein jo nukkunut noin 6 tuntia paivaunia... Ilta 21 aikaan nukahtaa younille. Meilla siis nukutaan tosi paljon edelleen, vaikka mihinkaan sankyyn ei paivalla suostutakaan nukkumaan :) Kantoliina ja autoistuin ovat siis jees juttu!

Ihan kivasti siis menee. Jos ollaan pirtealla tuulella, tytto viihtyy sitterissa pitkankin tovin, varsinkin jos saa lutkuttaa tuttia. Sen kayttamisesta en kylla ole ihan onnellinen, mutta kun tuo muuten varmaan imuttelisi koko ajan. Kai se on kuitenkin hyva juttu, ettei sita kayta nukkuessa.

Ai niin, ja tietenkin superonnittelut RvaRuljanssille ja Leitzille!!!!! Tervetuloa talle puolelle!

Nyt iltapuuhien pariin!

Skusku & tytto 5vk 5pv

Vierailija
15/27 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea RouvaRuljanssille ja Leitzille!

Meillä edelleen pitää kiireistä aikaa. Esikoisen 8-v. synttäreitä on juhlittu kovasti, ja lstenkutsut on meneillään parhaillaan keilahallilla. Mies hoitelee ne kekkerit. Sukulaiset oli jo viikonloppuna...

Ristiäispullat on leivottu pakkaseen ja joulu alkaa olla laitettu siivoyksia lukuun ottamatta. Isompi keskimmäinen neiti on kipeenä Tässä tämä meidän perusarki.

Kaupoilla käymisestä: Mä olen sekä shoppaillut vaunujen kanssa että hoidellut sekä vauvan että vaihtelevasti koko tai osakatraan kanssa ruokaostoksia. Siinähän tuo sujuu kun laittaa sujumaan. Lähteä ei kannata nälkäisenä ja imettää kannattaa heti kun alkaa vaikuttaa nälältä ettei huuto pääse yltymään. Hiukan oli pollea ja pärjäävä olo kun käytännön pakosta hoitelin yhtenä perjantaina viikonlopun ruokaostokset kaikkien lasten enkä yhdenkään miehen kanssa perjantairuuhkassa. ja onnistuin ilman että kukaan kiukustui tai huusi...

Imetyksestä: Mä syötän sekä makuulla että istualla, tyynyjen kanssa tai ilman. Seisaallaan en jaksa kun on painava poika.

Nukkumisesta: Me nukutaan mies minä ja vauva samassa parisängyssä perhepedissä, paitsi ekaan yösyöttöön poika nukkuu omassa sängyssään, niin meille jää parisuhdeaikaa.. Yleensä päästään kahdella syötöllä yössä, joinain öinä vaaditaan enemmän.

Poika on edelleen ihana ja rauhallinen. Mitoista ei tietoa vieläkään, muta ei se kovin pieni mies ole...

A-K vähän vaille 4 vkoa

Vierailija
16/27 |
19.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1kk-neuvolakuulumisia: poika kasvaa reipasta tahtia, paino on jo 5750g ja pituuttakin 58cm. Eipä ihme siis että 56cm kokoiset vaatteet alkaa tuntua nafteilta. :) Pelkällä tissimaidolla mennään ja ihan lapsentahtisesti, mutta geenit ne kai vaikuttaa. Pojan pappakin on melkein kaksimetrinen ja yli satakiloinen... niihin mittoihin on toki Nuupilla vielä vähän matkaa.

Jäntevyyttä tahtoo olla vähän liikaa, niska taipuu taakse ja nenä singahtaa kohti kattoa vähän joka asennossa. Terkkari neuvoi sivelemään ja hieromaan vauvaa rentouttavasti ja kantamaan vaihtelevissa asennoissa. Suositteli myös kantoliinaa, pitäisi siis lisätä sen käyttöä. Leitz vai kuka se oli imettänyt liinassa? Miten se käytännössä tapahtuu? Minkälaisella liinalla?

Imetyksestä muuten: yleensä tykkään käyttää tyynyjä apuna, joko imetys- tai tavallisia. Osaan imettää ihan ilmankin (esim. kylässä täytyy) mutta siitä tahtoo mennä selkä jumiin. Iltaisin hoidan ne pitemmät imetykset makuulla lehteä samalla lukien. Ja tulipa kerran testattua sekin, että poika osaa syödä mun vatsalla maaten. :)

Painoa multa on lähtenyt kymmenisen kiloa, mutta paaaljon on vielä jäljellä. Kirottu suklaa!!! Joulun jälkeen pitää terästäytyä.

Nuupi hymyili eilen eka kerran ihan selvästi tarkoituksella! Varmaan yksikuukautissynttäreiden kunniaksi. :) Mukava kun äitikin saa välillä palkintoja leveiden hymyjen muodossa, jaksaa taas paremmin valvoa yöllä...

Ristiäiset on loppiaisena mummolassa eli mun kotona. Kummit on pyydetty, mutta nimen miettiminen on jäänyt vähän taka-alalle. Varmaan se lopullinen päätös tehdään vasta kun pappi jo kärsimättömänä odottelee. Kastemekon malli on selvillä ja tarvikkeet kasassa, enää pitäisi ommella se.

Minkäänlaista uni- tai muuta rytmiä ei tässä talossa ole vieläkään. Eihän noin pientä voi pakottaa nukkumaan tai olemaan hereillä. Kai se pikkuhiljaa oppii, että yöllä on pimeää ja silloin kuuluu nukkua. Nyt poju nukkuu parvekkeella vaunuissa jo kolmatta tuntia, sain sopivasti leivottua kakun uuniin.

Ei kai tässä muuta. Mukavia joulunaluspäiviä mammoille ja murusille! :)

t. Ama-riia ja Nuupi 1kk ja 1pv

Vierailija
17/27 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtisköhän kirjoittaakin...

Meillä oli ristiäiset viime sunnuntaina. Nimeksi tuli Tero. Esikoinen oli koko toimituksen ajan mun sylissä, kun oli raukka tullut edellisenä yönä kipeeksi. Todella hyvin kuitenkin jaksoi ja osalle vieraista tuli yllätyksenä, että 38 asteen kuume ei kaada 2 vuotiasta sänkyyn (toi jätkä on kaatunut sänkyyn vasta kun kuumetta on melkein 40). Mutta muakin yllätti ettei kiukunnut yhtään.

Maanataina oli neuvola (huomenna, perjantaina, tulee kuukausi ikää). Painoa oli jo 5030g ja pituutta 57,5cm (syntyessä 4040g ja 52cm). Ei siis olisi enää kauaa mennyt 50cm potkupuku, joka oli kastemekon alla. Kastemekolla on ikää 90 vuotta, joten sinne alle on laitettava täysin valkoiset vaatteet kun ne näkyvat muuten läpi. Sama potkupuku oli esikoisellakin ristiäisissä, eikä se mahtunut silloinkaan toista kertaa päälle. Onneksi se on ainoa 50 senttinen vaate joka kaapista löytyy. Seuraava neuvola onkin sitten neuvolalääkäri tammikuun 23 päivä. Tammikuun alussa käydään Jorvissa neurologilla, joten silloin saadaan uudet mitat.

Joku kirjoitti tutista. Mä yritän epätoivoisesti opettaa poikaa syömään tuttia ettei imisi rintaa muuhun kuin nälkään. Esikoinen lopetti rinnan imemisen kun vatsa oli täysi ja halusi tutin, mutta tämä sankari vain jatkaa ja sitten puklaa ja puklaa ja puklaa... Mulla siis maitoa tulee vähän turhankin runsaasti, joten tuttina ei rintoja oikein olisi hyvä käyttää, vaikka pikkuherra näin haluaisikin.

Nukkumisjärjestelyistä oli puhetta. Meillä on pinnis vanhempien makkarissa ja esikoinen nukkuu lastenhuoneessa. Yleensä ekalla yösyötöllä Tero siirtyy mun viereen (joko mun ja mieheni väliin tai laidalle riippuen siitä kumpi rinta on vuorossa). Imetän makuulla ja yleensä nukahdan ennenkuin pikkuherra lopettaa, jos olen vielä silloin hereillä siirrän takaisin pinnikseen. Aamulla esikoinen kömpii meijän sänkyyn klo 6-7, joten silloin evakuoin Teron pinnikseen turvaan. Aikaisemmin syötiin klo 20, 24 ja 4, mutta nyt on toi klo 24 syönti jäänyt pois. Tämä mamma menee siis esikoisen kanssa samaan aikaan nukkumaan, jotta voi hyödyntää pitkän syöttövälin.

Imetysasennoista. Mieluiten istun nojatuolissa, jolloin toinen jalka toimii tyynynkorvikkeena. Sohvalla on vauvan alla pari tyynyä ja mun jalka. Reissussa toimii tukena taas mun jalka (jonka yleensä tuen vaunujen renkaaseen tai johonkin muualle vähän lattiaa korkeammalle). Rintarepussa, joka meillä on, voi myös imettää, mutta se vaatisi imetyspaidan, jota en ole vielä ostanut. Reissussa ongelmana on liivinsuojien riittämättömyys imetyksen aikana. Kerääjää on helppo käyttää kotona, mutta reissussa se on hankala. Niinpä hoitolaukussa on aina mulle varapaita, kun harva se kerta on toinen puoli aivan märkä.

Liikkeellä ollaan yleensä tuplavaunuilla (mulla ei ole autoa käytössä päivisin), joskus harvoin kantorepulla ja vaunuilla. Kaupassa pääsen helposti käymään bussilla tai kävellen, mutta ostettavaa ei mahdu kuin mitä vaunujen alakoriin menee ja sen lisäksi selässä kulkee reppu.

Selkeää rytmiä ei vielä ole päivällä. Tänään herättiin 7.30 syömään ja tankattiin maha täyteen useampaan otteeseen, kunnes klo 8.30 nukahdettiin ja syömään herättiin klo 12, siitä asti on vaihtelevasti torkuttu ja valvottu (tuli kakka ja paljon ilmaa, joten unenpäästä ei ole saanut kiinni). Iltapäivällä on sitten ollut yleensä pidempi seurustelujakso noin 15-18, jolloin alkaakin jatkuva syöminen yötä varten varastoon. Päivällä nukahtaa helpoiten kun laittaa harson naaman eteen. Päivällä nukkuu sohvalla tai vaunuissa, riippuen siitä missä ollaan. Sohvalla nukkuu divaanipäädyn ja sohvan kulmauksessa (sohva ei ole kalteva mihinkään suuntaan).

Tulihan maratoniviesti.

Hyvää joulunodotusta kaikille

Rontsukka ja Tero (ikää melkein 1kk)

Vierailija
18/27 |
20.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tipat menee sellaisenaan tipoittain suoraan suuhun. Lusikalla joudutaan antamaan maitoon liuotettuna kouristuksia ehkäisevä lääke ja mulle riittää se lusikalla sohiminen.

Nyt on ainakin hetken tipat tauolla, kun tuli heti niiden aloituksen jälkeen niin hirvee huuto/paukku-yö ettei sitä kestänyt kukaan. Toisaalta esikoisella on maha hieman sekaisin.

Rontsukka

Vierailija
19/27 |
21.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli vauvan 1kk neuvola. Uusimmat mitat oli 3695g ja 54,5cm (syntyessä oli 3024g ja 49cm). Hienosti siis tyttö kasvaa rintamaidolla. Napa erittää vieläki välillä verta ja muuta nestettä mut muuten vauvelilla on kaikki hyvin.

Reilu viikon verran ollaan saatu nauttia ihanista hymyistä :)

Rauhaisaa ja vauvantuoksuista joulunaikaa teille kaikille marrasmuruille!

Tarald ja tiitiäinen

Vierailija
20/27 |
24.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Joulua kaikille Marrasmuruille!!

Toivoo: Minni-tonttu 5 vko ja äiti