Neuvoja, miten pysäyttää lapsen lihominen?
Meillä juuri 8-v täyttänyt poika, joka on lihonut ihan selvästi nyt tämän syksyn aikana. Pieniä merkkejä pyöristymisestä ollut jo 1-1,5v ajan, mutta nyt ihan 3-5kk aikana maha alkanut " ryllöttää" ja posket on pyöristyneet paljonkin.
Soitin kouluth:lle, joka mittasi ja punnitsi pojan eilen koulussa. Mitat oli 126cm ja 29kg. Soitti sitten minulle, että painokäyrä on selvästi noussut vuoden takaisesta, mutta ihan normaalin rajoissa mennään.
Mitään ohjeistusta ei jatkosta antanut, sanoi vaan että katsoo pojan vuoden päästä uudelleen.
Poika kävelee koulumatkat (yhteensä 3km) ja lisäksi liikkuu 2x vkossa tunnin sählykerhossa ja vaihdellen 1-2x käydään viikon aikana uimassa/luistelemassa/kävelyllä. Ulkoilee kavereiden kanssa lähes päivittäin koulun jälkeen ja hikisenä tulee sisälle.
Poika syö ihan kamalan paljon. Ihan normaali päivä on tällainen: Aamupalalla puuroa suht iso lautasellinen + 1 keksi jälkkäriksi. Koululounas. Välipalaksi 2 ruisleipäpalaa, päälle kinkkua, kurkkua ja tomaattia, kaakaolasi ja jugurtti (yritän ostaa vähäkalorisia). Päivälliseksi normaalia kotiruokaa, ottaa lähes aina lisää. Iltapalalla sitten vaihdellen muroja /puuro / leipää ja AINA jää vielä nälkä eli ottaa sitten vielä hedelmää ja/tai jugurttia tai lisää leipää.
Herkkuja ei kotona osteta tuon aamukahvi/aamupala keksipaketin lisäksi mitään. Mutta poika on joka toisen viikonlopun 90km:n päässä mummolassa ja siellä kyllä ostetaan karkkipussi, sipsiä ja limsaa varsinkin kuluu. Mummoon ei puheet tehoa, olen jopa kiristänyt sillä, ettei poika tule, mutta toisaalta nuo viikonloput on tosi tärkeitä mummille, joka siis on halvaantunut eikä pääse meillä juurikaan käymään. Poika on ensimmäinen lapsenlapsi ja aivan mummin silmäterä.
Sanokaapa vinkkejä, miten saan tuon pojan lihomisen pysäytettyä, ettei jatkuis tätä vauhtia!?
Itse olin murrosikäisenä tosi pullea ja en halua sitä kohtaloa lapsilleni. Oli aika helvetin iso urakka sitten 18-vuotiaana pudottaa 25-30kg painosta vaan sen vuoksi, ettei lapsuudenkodissa puututtu syömisiini silloin, kun en itse asiaa vielä täysin tajunnut.
Kommentit (3)
Eli katse siihen määrään ja laatuun.
Miten olisi jos et passaisi ruokaa. Anna lapsen etsiä se ruoka itse eli esim. välipalaksi hedelmäkulho pöydälle, josta voi käydä koko ajan näykkimässä syötävää. Voileivätkin tekee itse aina leipäpussin avaamisesta lähtien.
Ruuista kannattaa katsoa erityisesti kastikkeet. Jopa niitä ilman pärjää hyvin. Makaroniruuassakin riittää aivan hyvin ketsuppi, sen lisukkeet ei tarvi sekaansa kastiketta. Salaattikastikkeet on taas ihan turhia.
Ja jätätte yhteiset syömingit arki-iltana pois, iltapalaa lukuunottamatta. Ei meillä olla kotonani eikä nyt ollenkaan syöty päivän toista lämpimää ruokaa ja ihan hyvin on pärjätty. Myös juomissa voi olla piiloenergiaa.
ei tykkää oman maitonsa mausta sellaisenaan. Siksi juo tuota kaakaota ja syö jugurttia, että sais kalsiumia. Saman syyn vuoksi keitän puuron useimmiten maitoon.
Ja itsekin olen juurikin miettinyt, että ei pitäisi enää tarvia leivän jälkeen jugurttia jne, mutta kun valittaa, että on vielä nälkä niin toisaalta tuntuu kamalalta pitää nälässäkään. Jugurtit otanki aina mahdollisimman vähäkalorisia niistä vaihtoehdoista, jotka pojan mahalle käyvät.
Täytynee sitten panostaa tuohon kasvislinjaan ja tunkea enempi niitä pojalle.
AP
Vierailija:
Minusta aamupalalla ei tarvita jälkiruokaa. Jos puuro keitetään maitoon, kannattaa vaihtaa veteen. Kauemmin kun hauduttaa, siitä saa ihan makoisaa myös niin. Välipala on minusta myös aika iso, mitä jos jättäisi sen kaakaon pois ja ottaisi rasvatonta maitoa tai vettä tilalle ja ne leivät varmaan riittävät, ei tartte enää jugurttia? Kun ei siitä varmaan iltaruokaan kuin pari tuntia?
Päivällisellä enemmän kasviksia. Piilota niitä ruokaan (kiusaukseen ujutat sekaan, keittoihin jne) tai vaan lautasesta puolet täyteen raasteita jne. Jugurtissa on muistaakseni 8 sokeripalaa. Ei mitenkään kevyttä herkkua. Mutta jos vaihdatte maustamattomaan ja sitten laittaa marjoja ja makeutusainetta itse? Liikaa sokereita ja hiilihydraatteja.