Kuinka paljon vastasyntyneelle pitäs olla vaatetta?
Laskettu aika lähenee ja nyt vasta heräsin, että eihän meillä ole vauvalle juuri mitään vaatetta. Parit pienet bodyt ja potkarit löytyy. Isompia vaatteita (60 cm ja yli) löytyy kyllä kun ollaan saatu. Mutta kuinka paljon sitä tavaraa oikein tarttis olla? Haalariakaan ei ole. Toi äitiyspakkauksen haalari on niin iso, että sitä ei varmaan ihan pienellä voi käyttää?
Eli miten paljon vaatetta pitäs hankkia ja mitä kaikkea? Bodyja, potkareita, haalari, mitäs muuta vielä?
Kommentit (14)
kuten minä aikanaan...
helppoja bodyja esim. kannattaa hankkia ja koko- ja puolipotkuhousuja ja pitkähihaisia puseroita
ja vaipat ja tuttelit kotiin valmiiksi tuttipulloineen...
En todellakaan ole mitään vaatefriikki. Jos noilla äippäpakkauksen vaatteilla pärjäis alkuun niin kai se sitten riittää. Eli ei ilmeisesti kauheasti kannata etukäteen hankkia.
ap
ihan hyvin pärjäätte jos teillä kerran on 60 cm vaatetta. Pienempiä tarvii muutaman, jos haluaa pukea vauvan ihan sopiviin vaatteisiin. (jos vauva norm. kokoinen syntyessään).
ja ä-pakkauksen puku on noin 68 cm, eli se käy kyllä. Ekan kuukauden on toki iso, mutta siihen on tosi helppo sujauttaa vauva :)
" Sopivaan" pukuun on tosi hankala pukea vastasyntynyttä.
bodeja kehotan ostamaan... vauvat pulauttaa pirusti
En muista kuin kerran kun kummatkin olisivat pulauttaneet ja vaatteet jouduttu vaihtamaan. Mutta bodyjä voi tietenkin ostaa jos tuntuu siltä, meillä jäi kauheet määrät vaatteita käyttämättä.
t:2
Vaatteista bodeja kannattaa muutama hankkia äitiyspakkauksen lisäksi, niitä menee nopeammin likaiseksi kuin housuja (maito usein suihkuaa alkuvaiheessa niin, että vauva pakkaa kastumaan joka syötöllä).
ä-pakkauksen toppapuku on 68 cm. Ihan turha siis hankkia 62 cm pukua erikseen.
Varaa jonkin verran petivaatteita (jos pissii, kakkii, puklaa paljon. Voi mennä monta lakanaa päivässä). Ja joitain pyyhkeitä pepun kuivaamiseen.
Minä kyllä hankkisin toppapuvun ja just niitä bodeja, sukkahousuja. Koko yöpuvut on myös hyviä. Niitä monet käyttää aluksi päivin ja öin (en tosin minä).
Vauva hukkui haalariin (siis tosiaan hukkui, jos nosti syliin, pää sukelsi haalarin uumeniin...). Käytin ekan kerran vasta kun lapsi oli jotain 8kk. Ihan hyvä juttu, jos kokoa on pienennetty.
T. se joka ostaisi pienemmän toppahaalarin
toppapuku oli n. kokoa 80 cm, nyt tästä vuodesta alkaen 68 cm.
Meidän neliviikkoiselle 56cm bodyt menee vielä just ja just (menis muuten pitempään, mutta käytämme kestovaippoja, ne vie enemmän pituudesta). 60cm potkuhousujen (ja muiden terällisten housujen) lahkeet on ihan liian pitkät, mutta nehän saa mytättyä sukan sisään.
Yöpukuja en oo koskaan ymmärtänyt, ehkä asia mullekin vielä valkenee. Pikkuiselle käytän samoja vaatteita yöllä ja päivällä, paitsi että valkkaan niistä pehmeämmät yöksi. Itse en oo koskaan käyttänyt yöpukuja, ehkä siksi en niitä ymmärräkään...
Äitiyspakkauksen vaatteista ei oo vielä käytetty mitään muuta kuin nauhallista lakkia (ja sekin on iso). Voisihan niitä käyttää, mutta kyllä ne turhan isoilta tuntuvat. Onneksi ehdin ennen vauvan syntymää kierrellä kirppareita ja ostin sieltä pienempiä vaatteita alkua varten. Eikä meidän poika edes ole sieltä pienimmästä päästä, syntyessään painoi 4100g. :)
Etenkin jos haara-osassa on nepparit, niin vaipan voi vaihtaa ja pyllyn voi pesaista ilman että vaatetta tarvitsee riisua pois.
Vierailija:
Yöpukuja en oo koskaan ymmärtänyt, ehkä asia mullekin vielä valkenee. Pikkuiselle käytän samoja vaatteita yöllä ja päivällä, paitsi että valkkaan niistä pehmeämmät yöksi. Itse en oo koskaan käyttänyt yöpukuja, ehkä siksi en niitä ymmärräkään...
Paitsi jos olet vaatefriikki.