Ohjaatteko lapsianne klassisen musiikin maailmaan? Miten?
Kommentit (26)
Meidän Jorma ja Maijuliina osaavat soittaa Beethovenin konserttoja Reimateciensa jalkakuminauhoilla.
Olemme kaikki hyvin älykkäitä.
Olen joskus yrittänyt soittaa pojalle (kohta 4 v) klassista, mutta hän ei halua kuunnella sitä yhtään. Käskee laittamaan pois kun häiritsee leikkejä. Että tämmönen Mootsart meillä =)
Kunhan on lapsi ja elelee, määriteltiin.
Minulla on ammattimuusikon koulutus, vaikka teenkin ihan muuta työtä, ja molemmat harrastamme musiikkia lähes ammattitasolla edelleenkin. Lapset ovat olleet muskarissa pienestä pitäen ja soittoharrastuskin on aloitettu ennen kouluikää. Soittamisen lisäksi lapset laulavat kuorossa. 12-vuotias on nyt innostunut nuotinkirjoitusohjelmasta ja on jo tehnyt pieniä sävellyksiä.
Annan heidän saada vaikutteita erilaisista musiikkityyleistä. Meillä soi reggae siinä missä Berliozkin. Lapsilla ei ole ennakkoluuloja, hyvä maaperä tutustuttaa uuteen.
Tuen hienovaraisesti musiikkiharrastusta eri muodoissa: soittimia on hankittu ja soittotunteja aloitettu - kun lapsi itse halunnut, lapsella itsellään ollut 4v ikäisestä paljon erialaista musiikkia ja dvd-soitin, jota osaa käyttää yms.
En halua, että lapsesta tuntuu, että minä " ohjaan paremman musiikin pariin" . Minusta tärkeää on, että tässä asiassa lapsen oma halu ja musiikkimaku vie.