2v ja ei tottele!!
Onko kenelläkään antaa minulle HYVIÄ neuvoja?
Vaikka joku jolla jo enemmänkin lapsia =)
Tämä on meidän ainut lapsi (tällä hetkellä, ehkä joskus enemmänkin =) ) ja ikää 2v.
Poika heittelee leluja eikä usko vaikka kieltää, nauraa vain.
Otan lelut pois ja etsii jotain muuta mitä heitellä!!
Alan olla kohta ihan hukassa miten saisin tuon heittelemisen loppumaan!! Että ei missään vaiheessa hajota kotona mitään tai satuta ketään toista ihmistä viskomalla tavaroita!
Kommentit (20)
teillähän on tottelevainen lapsi. Meidän lapsi joudutaan sitomaan valjailla siihen ostoskärryyn (kunhan se on ensin saatu kovalla työllä istumaan siihen), muuten se hyppää sieltä alas. :/
Kieltoja ja tilanteesta poisottamista vaan tsiljoona kertaa ja lopulta se loppuu, ja keksii uuden " kivan" jutun...
Pidän virheenä, että esikoiseltani vaadin jäähyllä olemista jo 2-vuotiaana. Toisaalta kerran aloitettuani en enää voinut siitä luopua, sillä se olisi vesittänyt koko asian. Mutta totuus on kuitenkin, että jäähyn taika alkoi toimia vasta kolmen vuoden paremmalla puolella, kun lapsi kunnolla ymmärsi syyn ja seurauksen ja mistä milloinkin istui.
niin lelu menee jäähylle. Toimii yllättävän hyvin. Ekan kerran ja ekan lelun jälkeen saattaa vain suuttua entistä enemmän ja heittää seuraavan lelun, mutta yllättävän nopeasti hoksaa, että tätä vauhtia kaikki lelut on kohta pois. Ja nykyään se yhden lelun laitto jäähylle riittää.
Esim. lapsi lastaa lelujaan ruokapöydälle.
Ei näin: ei saa, leluja ei saa laittaa pöydälle
vaan: rekka-autot ajaa lattialla, kokeilepas kuinka hienosti autot ajaa tuossa matolla.
Ja en siis väittänyt, että tämä toimii joka kerta tai joka lapsen kohdalla. Sellaista ohjetta tuskin onkaan :)
Sellaista se on lasten kanssa, tavaroiden heittely on niin peruskamaa.
Kyllä se leikki jossain vaiheessa vähenee kun tilalle tulee jotain uutta ;-)
Loppuvat kun lapsi on noin 20v. Tai ainakaan sitten sinun ei enää tarvitse niin välittää kaikesta...
kieltäminen on kuin valelisi bensaa liekkeihin!
Koita ensin kaikkea muuta. Itse koitan ensin harhautusta (hei tänään mennäänkin pomppien sisälle, pom pom pom)ja lahjontaa (meillä toinen meni unille maitopullon kanssa, noloa mutta ainakin lapsi nukkui). Paras on, jos toistuvia tilanteita voi jotenkin ennakoida (toinen lapsi vastusti autoon menoa, joten takapenkillä oli ylläripussi, joista sai yhden lelun kun istui istuimeensa)
Se " ei" kannattaa säästää hetkiin, jolloin ei jää muuta vaihtoehtoa (lapsi juoksee tielle, lähestyy kissaa lapion kanssa, jne) .
Meillä uhma on alkanut molemmilla hieman ennen 2v synttäreitä, olla pahimmillaan heti alusta n 2,5v asti ja siitä lieventynyt, kunnes 3,5v alkaa olla jo ihan ihmismäinen taas :)
Meillä kanssa yritetään kääntää tilanne päälaelleen.
Yritetään tehdä asioista kivoja kuten äskettäin neuvo oli.
Toinen meillä käytety tapa on tyynen rauhallisesti heityt esineet pois käden ulottuvilta. " en huomaa lasta" vaan menen toisen kanssa tekemään jotain " kivaa" ja annan mököttää kaikessa rauhassa - tämä toimii toisinaan.
Kaupassa meillä käytetään tiukkaa taktikkaa - jos liikkuminen ei ruokakaupassa suju - siirrytään kärryyn - ja asiasta ei väitellä lapsen kanssa. Kerron lapselle että liikutaan meidän mukana tai siirrytään kärryyn. Jos käsky ei tehoa - siirrän lapsen kärryyn joko sanomatta mitään tai sitten vain ilmoita: " sitten menet kärryyn" .
Hyvät kauppareissut loppuvat yhdessä pakkaamiseen. Toisinaan lapsi istuu kärryissä ja odottaa.
On aloitettu sillä, että suostuu istumaan sen 20 sekkaa, ja sekin on yleensä työn ja tuskan takana.
muutoin oppii uhmaamaan. saattaa mennä hommaan 2 tuntiakin mutta sitkeys palkitaan.
-6xäippä
Tärkeintä on että EI ANNA PERIKSI
Lapselle ei saa antaa vaihtoehtoista ratkaisua.
Olen tyytynyt siihen että lukemattomien, kymmenien ja taas kymmenien palautuskertojen jälkeen istuu siinä hetken. Siinä vaiheessa pointti on kyllä mennyt jo perille.
Sanot vaan tiukasti että kenkää ei saa heittää, se pitää panna kenkätelineeseen. Ja joko panet lapsen tekemään sen tai viet jäähypenkille.
Meillä jäähyltä saa tulla, kun itse ilmoittaa, että osaa toimia oikealla tavalla. Ja jos ei osaa, saa mennä takaisin jäähylle ja kokeilla sitten taas uudestaan, joko osaa käyttäytyä.
Lapsia on 5 ja periaatteeni on, että kaytöstavat on opittava ilman loputonta sirkusta. EI on käytössä alusta alkaen ja jos ei tehoa, jäähylle. Vaikka sitten istuu sylissä sen 2 min.
voi taivas teidän sisälukutaitoa.
se 2min on istuttava yhteen menoon. jso antaa periksi niin saa kyllä itse kantaa kaiken uhman ym. Ja kyse on nyt siis siitä että vanhemmat itse kyllästyvät siihen jatkuvaan takaisn viemiseen ei se lapsi.
siis hulluksihan sitä tulis tuolasesta sirkuksesta, plaah. käytös tavat pitää omaskua muutoin kun pelailemamma " onpas kivaa" juttuja.. huhuh
-6xäippä
Onko jäähypenkillä istuminen liikaa odotettu kaksivuotiaalta? Ymmärtääkö oikeasti jäähypenkin tarkoituksen? Vai onko se alistumista vailla syy-seuraussuhteen tajua?
Minulla on kaksivuotias lapsi. Jäähypenkki ei ole käynyt mielessä.
Täytyy tosiaankin ottaa eri asenne tuohon komentamiseen ja alkaa pitämään pienellä jäähyllä.
ap