Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä suvussa pitkä QT-aika? Tai tiedätkö siitä muuten?

Vierailija
12.12.2007 |

Mä tiedän, et sitä on suvussa ja mua vähä huolettaa se, et mun pumppuu sekoilee ajoittain. Joskus 15-vuotiaana otettiin sydänkäyrä, mutta siinä ei näkynyt mitään. Silloin en tiennyt, että meillä on suvussa tuollaista geenivirhettä. Olen lääkärille maininnut asiasta, mutta hän oli sitä mielt' ä, että ei kenenkään sydän metronomin tarkasti nakuta.

Mutta ois ihan omien lastenkin kannalta kiva tietää, että onko mulla se geeni tai ei. Ja ettei tartteis pelätä kuolevansa joskus keski-ikäisenä.

Pidetäänkö mua ihan hourupäänä, jos mä vaadin itselleni ne tutkimukset? Mä olen vähä huono panemaan vastaan, jos yks lääkäri on sanonu, et ei sussa vikaa ole, niin tyydyn siihen. Kertokaa kaikkea mitä mieleen tulee aiheeseen liittyen!!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mm. sairauksia, joiden hoitoon käytettävät lääkkeet pidentävät QT-aikaa ja siksi niitä käyttäviä kontrolloidaan/pitää kontorlloida tarkasti. Tuostahan saattaa seurata ymmärtääkseni sellainen häiriö sydämessä kuin kääntyvien kärkien takykardia (menikö oikein) johon putoaa nuoriakin ihmisiä. :(

Vierailija
2/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

QT-aika on helposti mitattavissa vauhalta.

Mutta älä nyt lähde vaatimaan mitään geenitestauksia, enpä usko että kyseiseen vaivaan sellaisia testejä edes on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, et ainakin tietyn lajin tällaiseen kuolee miehet teini-iässä ja naiset keski-iässä yleensä. Ja ton kolmostyypin kuolleisuusprosentti on hoitamattomana 20... Ei oo meidän suvussa kukaan kuollut siihen nuorena, ja lähin sukulainen jolla se on todettu on mun mummo. Mutta tosissaan, kun mulla itelläni tää sydän välillä elää ihan omaa elämäänsä, niin vähä huolettaa...

ap

Vierailija
4/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä oli jotain häikkää ja tekivät uuden ja laajemman, mutta ei mulle kukaan siitä sanonu enää mitään. Kuulema rasitus-EKG pitäs tehä. Ja geenitestejä tehään HUSissa, verikokeesta.

ap

Vierailija
5/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joss QT-aika pidentyy, kunnes lyönti jää väliin.

Aika harvalla tästä vaivasta on mitään varsinaista vaaraa ja kyllä se on ihan EKG:ssa nähtävissä. Toki tarkemmin tutkittiin ja tyyppejä on monia.

Jos kyseessä Wenckebach- tai Mobitz I -tyyppi , ei tarvita mitään hoitoa. Mobitz II -tyyppi taas saattaa aiheuttaa näitä äkkikuolemia.

Mikäli alkaa pulssi laskemaan niin alas, että tajuttomuuskohtauksia esiintyy, asennetaan minullekin tahdistin. Vielä on syke pysytellyt päiväsaikaan 50 ja yöllä alimmillaan noin 30 luokkaa.

Tutkimuksina tehty rasitus-EKG ja holter (useampaan kertaan). Ja tämä siis todettu minulla kun on 8-vuotias, nyt ikää 40+.

Joitakin lääkkeitä tosiaan ei voi käyttää. Siinä mielessä tämä täytyy aina muistaa kertoa hoitavalle lääkärille.

Tätä " vikaa" en varsinaisesti tunne. Tai sitten on vaan niin tottunut, kun on ikänsä tämän kanssa elellyt. Joskus huimailee kyllä.

Vierailija
6/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. Siis liittyykö alhainen syke tähän? Mulla on aina ollut tosi matala, leposyke oli alle 50 kun viimeksi sitä on mittailtu. Ei kyllä aikoihin. Verenpainekaan ei ole koskaan ollut mikään huikea, jos sillä on mitään tekemistä asian kanssa.

Juu, pitää varmaan selvittää mummon kanssa tarkkaan, että mikä se sen tyyppi on jne, kun vielä on siinä kunnossa, että pystyy puhumaan.

Siis onko tästä nyt kahta käsitystä, kun osa sanoo ,että ei voi todeta normi EKG:llä ja osa sanoo että voi? Googlailin vähän, ja musta netissäkin löyty molempia väittämiä.

Vierailija
7/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkemmissa tutkimuksissa selvitetään sitä, nouseeko syke ja verenpaine rasituksessa niin kuin pitäisi. Toisaalta seurattiin, miten sydän käyttäytyy rasituksen jälkeen.

Alunperin minulla huomattiin juurikin tuo pulssin alhaisuus. Huippu-urheilija -ainesta :D

Vuorokausinauhoituksella nähdään sydämen käyttäytyminen ihan arjessa = holter-tutkimus, jossa nauhuri nauhoittaa 1-2 vrk koko ajan sydänkäyrää. Tämä on sikäli tylsä, ettei saa käydä suihkussa ja ne liimalaput ärsyttävät kyllä ihoa rintakehällä. Kutina on aika ikävä.

Mahtaako mummo välttämättä tietää, mikä tyyppi on kyseessä. Ja jos se olisi tuo vaarallinen Mobitz II, hänelle olisi aivan varmasti asennettu tahdistin.

Perinnöllisyydestä on oma kardiologini HUSissa ollut vähän sitä sun tätä mieltä. Meillä ei ainakaan suvussa ole kenelläkään muulla tätä vikaa. Eikä omilla lapsillanikaan.

Vierailija
8/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllähän se QT-aika näkyy EKG:ssä, jollei sitten ole kyseessä sellainen vika, joka tavallaan vaikuttaa vain ja ainoastaan rasituksessa.

Minulla tuo QT-ajan pidentyminen KOKO ajan. Mutta ei siis ole vaarallista vielä ainakaan. Iän mittaan ehkä muuttuu huonommaksi.

Vierailija
9/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun mummolla on ollu vaan noita tajunnanmenetyskohtauksia, muusta en tiiä. Mut en tiiä mitkä jutut mihinkin tyyppiin liittyy. Tää ei taida olla ihan niitä yksinkertaisimpia tauteja diagnosoida. Mut pakkohan mun on tästä jokin selvyys saada.

ap

Vierailija
10/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

numero laski ja sain kauheat haukut päälle huijauksesta :D

Niin väärin, niin väärin !

Kannattaa varmaan selvitellä, mutta EI kannata turhaan pelätä.

Mukavaa joulunodotusta

Vierailija
11/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en mä' pelkää tässä joululomalla kuolevani. Johan näitten oireilujen kanssa elelty kymmenen vuotta.

ap

Vierailija
12/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 40v tuo QT. Rytmihäiriöitä on ollut vuosikausia ja niiden syvemmässä tutkimuksessa tuli tuokin vaiva esille. Ei haittaa elämää mutta en ole koskaan halunnut urheilla rankasti (luontainen vastenmielisyys??) tai en ikinä uskaltaisi hypätä avantoon. Ties minkä slaagin sieltä sais:D

Vierailija
13/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pitkän QT:n oireyhtymä on synnynnäinen solukalvon natrium- tai kaliumionikanavan rakennevika. Sydämen repolarisaatio viivästyy ja siksi potilaiden EKG:ssa todetaan tavallista pitempi QT-aika. Potilaat ovat alttiita saamaan kääntyvien kärkien kammiotakykardiaa. Tämä aiheuttaa verenpaineen romahtamisen ja tajuttomuuden. Rytmihäiriö pysähtyy usein nopeasti itsekseen, jolloin potilas virkoaa välittömästi. Potilailla on kuitenkin suuri äkkikuoleman riski. Äkkikuoleman todennäköisyys ensimmäisen pyörtymisen jälkeen on 20 % vuodessa, jos potilas ei saa hoitoa.

Pitkän QT:n oireyhtymän esiintyvyydeksi Suomessa on arvioitu 1/5 000. Sairauden yleisintä muotoa, LQT1:ä, sairastavien potilaiden rytmihäiriöriski on suurin äkillisen fyysisen rasituksen yhteydessä, erityisesti uidessa. Toiseksi yleisintä muotoa, LQT2:a, sairastavien potilaiden suurin riski liittyy hälyääneen havahtumiseen. Lisäksi elimistön kaliumvaje suurentaa näiden potilaiden riskiä. Harvinaisimman, LQT3-tyypin potilaiden suurin riski liittyy harvasykkeisiin hetkiin. Kaikki QT-aikaa pidentävät lääkeaineet lisäävät sekä LQT1-, LQT2- että LQT3-tyypin potilaiden riskiä. "

Mummosi saa kyllä pyytämällä paperinsa ja sitten on yksinkertaista tehdä sinulle juuri se geenitesti.

Ja toistan, tämä on ihan eri asia kuin pitkä PQ-aika eli eteis-kammiokatkos.

terv. lekuri joka on yhden tapauksen EKG:n ja sukuhistorian (äkkikuolemia) perusteella löytänyt.

Vierailija
15/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta kiinnostaa hirveästi onkia tietoa, mutta toisaalta en halua mennä lääkäriin " vastaukset valmiina" .

ap

Vierailija
16/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivustolta löydät tietoa, heillä on oma jaosto tukihenkilöineen pitkä QT-vikaisille.

t. sydänvikaisen murkun äiti

Vierailija
17/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä olikin ihan hyvin infoa

ap

Vierailija
18/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 28

Vierailija
19/28 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt olen vielä ilmottautunut vesi juoksuun.. kääk sentään. pitääköhäntässä mennä terveyskeskukseen ja pyytää lisätutkimuksia.. herttinen oikeasti nyt ahistaa. kääks..

Tosin alhaista sykettä mulla ei ole.. hyppii siellä 70.80.. eli oon ajatellut et on huono kunto.. voi kääks sentään.. en tosiaan käynyt edes lääkärissä siitä pyörtymisestä, kun ajattelin sen vaan olevan jotain mitä joskusa vaan sattuu.. kun kaikki on niin sanonut että on ns. hyviä rytmäreitä joita on kaikilla..herttinen.

Vierailija
20/28 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ahistus iski tästä asiasta. Aina " unohdan" tän koko jutun, kunnes sit taas tulee jokin ihme väpätys tai asia tulee muuten esiin...

Noh, eipä tää kai kovin yleinen ole, joten ei ihme jos ei ole av:lla ketään...

ap