Osaatteko auttaa lapsia kotiläksyissä?
Esim jotku matikan kaaviot/laskutavat?
Lapsi tulee kysymään neuvoa kun ei ymmärrä miten hän merkitsee laskun. Molemmat tiedämme vastauksen tehtävään, eli se osataan sanallisesta tehtävästä. Mutta vaikeus tulee miten se laskukaavio merkitään. Kyse vitosluokkalaisesta.
Ja mä olen joskus lukion käynyt =)
Kommentit (14)
Jakokulmaa ei ole enää, mutta kaikessa muussa osaan lasta auttaa.
Yleensä osaan tai osasin. Välillä vaati kertaamista koska ei niitä kaikkia kaavoja ole tarvinnut aikuisiällä. Matematiikka ei ole juuri muuttunut mutta muisti on heikentynyt 😁
En osaa. Olen jo etukäteen miettinyt, että joudun turvautumaan ulkopuoliseen apuun juurikin matikassa.
Mies on meistä matemaattisempi, mutten usko, että hänkään kaavoja muistelee lämmöllä.
Kyllä mulla peruskoulun oppimäärä menee, mutta jos lapsi valitsee lukiossa pitkän matikan, saattaa mennä minulta sormi suuhun. En ole 20 vuoteen derivoinut.
Toisaalta omassa kodissani vanhemmat olivat kansakoulun käyneitä, ja selvisin minäkin matematiikasta ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Jakokulmaa ei ole enää, mutta kaikessa muussa osaan lasta auttaa.
Täh? Senkinkö ne hävittivät? :)
Joskushan niitä oli 2, vanhempi ja uudempi.
Kysymykseen vastaus: eivät vanhemmat osanneetkaan, varsinkaan matikassa. Myönsivät kyllä sen ja sanoivat, että sun pitää nyt itse oppia tuo.
Ovat vasta luokilla 1 ja 3, joten osaan :)
Olen tosin havainnut, että vaikka kirjoitin matematiikasta L:n, niin kolmasluokkalainen laskee jo nopeammin päässä kuin minä.
Osaisin kyllä, mutta eipä tarvitse.
Kehu, kehu🙂 fiksut lapset mulla ja varmaan monilla muillakin täällä.
Matikan kirjassa aukeaman yläoikealla on yleensä aina ns. opetusruutu, jossa on aina esimerkit laskutavasta.
Vaihtoehtoisesti ratkaisua voitte etsiä matikan jakson lopussa olevasta tiivistelmäsivusta.
Vielä vaihtoehtoisesti ratkaisua voit hake YouTubesta. Opettajat tekivät sinne paljon opetusmateriaalia koronan etäkoulujakson aikana.
Millaisesta laskusta on kyse? Aina kiinnostaa!
Ainakin Yommat!-kanavalla juutuubissa on paljon opetusvideoita alakoulun matematiikkaan.
En enää. Ysi ja abi.
Juuri äsken tämä ysi kysyi, että hänen pitäisi kirjoittaa aineistoessee. Aineistossa tutkija kertoo tietystä tutkimuksesta. Viitataanko esseessä siis tähän tutkijaan vai siihen tutkimukseen? Entä jos esseeseen haluaa laittaa muutakin teemaan liittyvää tietoa, pitääkö tämäkin viite kirjoittaa? Ja saako viitata johonkin muuhun asiaan, kuin em. lehtijuttuun? Kyse ei siis ole referaatista, vaan aineistoesseestä.
Matematiikkaa osaan kohtuullisesti lukion lyhyeen matikkaan asti. Kaikkea en muista jopa jakokulmakin piti googlettaa, mutta kun kaavat katsoo ja matikan kirjan opetussivut niin muistuu mieleen ja osaan yleensä auttaa.
Niin, ja niin outoa kuin se onkin, myös matematiikka muuttuu.
Opetin yhden lapseni matematiikat alakoulun viidennellä ja kuudennella kotona, koska koulussa opetusta ei saanut edes perusasioihin. Kannatti!
Osaan, tietenkin.