Mihin suosittelisit laittamaan ylijäävän osuuden palkasta, kun
minulla ei vielä ole lapsia ja ikää 29 vuotta. Asuntolainaa on paljon.
Kommentit (16)
Ehdottomasti tee näin! Voit ehkä sen turvin olla kotona kunnes lapset noin 3-vuotiaita. tms.
Kerkeet sitten vanhana olla " aikuinen" .
Kannattaa ensin säästää esim. 2-3 kertaa kuukausitulojen kokoinen summa sivuun, ja sitten vasta tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä
koska korot juoksee jokaiselta päivältä!
ap
on hyvä olla puskurirahasto sairastumisen, remontin, isomman kodinkoneen hankkimista varten. Niinhän kaikki taloudenpidon asiantuntijat suosittelee
syötä sinne lainasumma, korkosi ja lyhennysten eriä. Ja näet paljonko säästät korkoja pitkällä tähtäimellä ylimääräisellä lyhennyksellä. Varaa toki rahaa elämiseen myös.
Vain sijoittmalla hyvin hajauttaen vaurastuu todella. Pitkällâ aikavälillä kantsii ennemmin sijoittaa kun hosua lainan lyhennyksen kanssa. Tutkikaa rahoitusteriaa ja käyttäkää vaikka pankkien laskureita. Toisaalta ihAan mukavaa, jos saan itse vaurastua ja muut maksaa lainoja ja säästää tilille. Mulla ja miehelläni 250 te lainaa 550 te:n asunnosta, n. 130 te:n osakesalkut (alkujaan siihen sijoitettu n. 75 te) ja 40 te:n ev:t. Tilimuotoisissa vaihtoehdoissa vain tuo 2* kk-palkka kummallakin. Lapsilla pienet salkut ja rahastosijoitukset.
Pitkä aika hajauttaa riskin ja sijoittamalla eri toimialoille ja maant. alueille palvelee edelleen hajauttamista. Näin tuotto viim. 100 vuoden jokaisella 10-vuotisjaksolla ollut väh. 9.5 prossaa vuodessa Korkoa korolle tuottaen päästään mukaviin summiin.
Sitten muutaman vuoden päästä lyhentää asuntolainaa. Ei kannata lyhentää muutamalla satasella enemmän per kuukausi. Tuotto-odotukset ovat korkeammat kuin korko, siitä tämä johtuu.
Mitä oikeasti pelkäätte rahastoissa ? Joskus painuu pohjaan ja sitten taas noustaan humisten ylös. Idea onkin siinä, että niitä osakkeita ei oteta ulos silloin kun on lasku, jos niitä haluaa ottaa ulos.
säästän joka kuukausi sellaiselle tilille joka maksaa hieman parempaa korkoa kuin käyttötili(nyt varmaan jotain 2,7 %) ja kun sinne on kertynyt joku potti, esim. 2000 e, laitan ne joko määräaikaiselle korkeakorkoiselle (esim. nyt saa 3 kk n. 4,3% pankista kuin pankista) tai sijoitusrahastoon. Määräaikaiset on riskittömiä, sijoitusrahastoissa on omat riskinsä mutta sekin tasoittuu jos sijoitusaika on tarpeeksi pitkä.
Mulla on jonkun verran osakkeita, mutta en jaksa seurata markkinoita niin että ostaisin enempää, istun nyt vaan olemassaolevien päällä, onneksi ne on maksaneet aika hyviä osinkoja.
Elikkäs olen hajauttanut; juuri sen verran riskiä kun siedän, eli ei kauheasti ja saan realisoitua ainakin osan säästöistä nopeasti tarpeen vaatiessa.
Nordean kasvutilin korko yli 42000e sijoituksille 3,8%
3 kk:n määräaikaistili 2000 eurolle on 4,445%
Ei kovin fiksua. Laske menetys ja vertaa muihin vaihtoehtoihin.
eli siinä mielessä kannattaisi maksaa sitä asuntoa, varsinkin kun asuntovelan korotkin ovat nousussa. Mutta onko järkevää pitää kaikki omaisuus kiinni siinä asunnossa?
-eläkevakuutus: rahoja ei saa pois kuin vasta eläkkeellä
-laita matalan riskin rahastoon, voi laittaa vain 50¿/kk
-määräaikaissäästötilille, jos sinulla on isompi summa laittaa kerralla eli esim. 2000¿