Marrasmurut 2007 KE-PE
Huomenia!
Tämmöisen pinon nyt laitoin, jos sitten viikonlopulle seuraavaa..?
Freyalle tsempitykset täältäkin! Toivottavasti saatte kotiin apua, alkaa kuulostaa pahalta, kun eipä ilman unta/liian vähillä unilla ihminen selviä..Hali siulle!
Cara-; (Menikö oikein?) Toivottavasti asiat selviää, ja maidontuotanto jatkuisi..en oo mikään ekspertti mut yritä juoda paljon ja pitää vauvaa tissillä, josko se auttais, eikä maito loppuis. Niin ja koeta olla stressaamatta, vaikka helpompihan se on kai sanoa kuin tehdä..
Miusta tuntuu että Minttu on jatkuvaan tissillä ja kiukkuaa sitten jos ei heti pääsekään..tuleekohan miulta liian vähän maitoa vai mikä on? Tosin ainakin tuohon rintakumiin jää maitoa kun ote irtoaa+vauvan suupielistä tulee joskus ylikin, et en kyllä uskois että se on maidon vähyyttä..
Nolottaa tunnustaa, mut meillä on jäänyt D-vitamiinin antaminen vauvalle tosi vähälle:( Se kun tuntuu niin hankalalta niiden tippojen osuttaminen sinne suuhun yms. Meneekö minun syömät/juomat D-vitamiinit maidon mukana vauvalle vai pitääkö vauvan saada " omat" ? Pitäis yrittää tsempata tuon asian kans, sama homma oli esikollakin silloin, meinas aina unohtuu ne vitamiinit..
Meijän yöt menee niin, että joskus klo 23-24 tehdään viimenen iltatankkaus ja sitten siirrytään makkarin puolelle. Minttu herää yleensä joskus 3-4 aikoihin ja sitten 6-7..tosin joskus herää tuossakin välissä vielä ja silloinkin oon tissiä antanut. Sen jälkeen sit onkin yleensä vähän levottomampaa, ja joskus 8 maissa noustaan olkkarin puolelle, jossa Minttu vielä nukkuu 9-10 asti. Tänä aamuna tosin söi tissiä vielä tuossa 8 aikaan ku herättiin ja olkkarissa heti perään uudelleen.
Kuulostaako siltä ettei maito riitä vai onko tää jotian lisätilausta vielä?
Nyt pitääkin mennä taas..
Milenna ja Minttu s.12.11
Kommentit (14)
Äidinmaidossa on hyvin vähän d-vitamiinia, eikä lapsi saa sitä riittävästi ilman tippalisää.
KL.
kiitoksia Kaalilaatikolle vinkistä!
Eilinen päivä meni nukkuessa joten en oo kerennyt koneella istua. Jotenkin varmaan tää sisällä olo alkaa väsyttämään. Nyt toki vauva on sen 2 viikkoa joten ulos voisi lähteä pikku lenkin.
Koko aamun siivonnut hiki hatussa ku anoppi tulee kattomaan minkälaista jälkikasvua sen poika on saanu aikaseks=)
Se asuu parin sadan kilsan päässä ja oli just matkoilla silloin ku Santeri syntyi niin näkee sen nyt vasta eka kerran.
Me annetaan Santerille iltaisin pullosta 20-30 ml Tuttelia mun lypsetyn maidon sekaan annettuna niin siks se nukkuu sen 6-7h kerrallaan. Päivisin syö vaan tissiä.Täytyy kans tänään muistaa aloittaa ne D tipat. Olin kans esikoisen kans huono muistamaan niitä mutta jos nyt ryhdistäytyis.
Eipä tänne erikoisempia.
Varasin itselleni kampaajan perjantaiksi ku on juurikasvua puoli metriä. Vähän piristystä tähän omaan napaan.
Mukavaa päivää kaikille!
-Laalaa ja Santeri 2 viikkoa-
Heippa!
Käväisin pitkästä aikaa lukemassa teidän juttuja - ja huomasin, että ihan on ollut ikvävä teitä. Oli kiva nähdä tuttuja nimiä listassa. En vaan millään meinaa keritä toistaiseksi nettailemaan, kun on paljon tehtävää ennen joulua.. ja tunnutte useimmat elävän ihan erilaisella vauvantuoksuisella planeetalla kuin minä..
No, tähän tarkennusta kohta.
Siis vauvantuokasuinen ja ihana A-K on, ja sitä koko perhe innokkaana hoitelee. Poika on rauhallinen. Syö paljon ja usein, öisin onneksi useimmiten vaan pari-kolme kertaa (jos iltaa ja aamua ei lasketa). joka tapauksessa, söipä miten paljon vaan, mä nukun paremmin ja ehkä enemmänkin kuin loppuraskaudessa. päivisin sitten tissitellään välillä tunninkin välein. maitoa on vaikka koko kylälle, edelleenki uin öisin ja suojukseton päivisin litisevät. Tavallisen ihana vauva siis, kitisee joskus mutta huutaa vaan kun ärsytetään hitaalla palvelulla tai pitkällä lattialla köllimisellä kun äiti laittelee ruokaa tai passaa jotakuta muuta. Mittoja en pojasta nyt tiedä, viimeksi oli reilu neljä ja puolikiloinen viikon vanhana. Mutta 62-senttiset vaatteet on nyt sopivia.
Mutta muutakin siis on kuin tuota vauvantuoksua: ristiäiset on 29. päivä ja ne laittelen 40 hengelle ihan itse omin kätösin. Leivottavaa siis riittää. Jouluksi tulee vieraita ja toisaalta vaikkei tulisi, laittaisin silti kaikki tykötarpeet omalle porukalle. ostoksillakin on rampattu jo monen monta kertaa joulupukin apulaisina. Lisäksi esikoionen juhlii 8-vuotissynttäreitään ens viikolla, joten niitäkin laitellaan, sunnuntaina tulevat aikuisvieraat. Ja jääkiekkokenttäkakku on tilattu minulta... ja päällepäätteeksi pikkukeskimmäinen on jälleen mahataudissa, toivottavasti eivät muut saa sitä. Mutta sanottava on, että minä nautin täysillä tästä kaikesta hössötyksestä(sairasteluja lukuunottamatta). Ihanaa puuhastaa kun ei enää ole lopun raskausvaivoja. Silti täydet sympatiat niille, jotka valvovat tai ovat alakuloisia, kaikki sekin on täällä joskus koettu jonkun lapsen kanssa. Mulla taitaa vaan olla niin, että mitä useammas lapsi, sitä tyytyväisempi mä olen.
ja vielä nimistä oli keskusteltu: meillä nimi on valmiina kaikkinen kolmine osineen, mutta se yritetään pitää salassa ristiäisiin asti.
Tarmoa kaikille!
A-K kohta kolme viikkoa
Meillä menee tipat oikeaan osoitteeseen (ainakin enimmäkseen) ihan vain lusikalla. Yritin pari kertaa lypsää maitoa siihen lisukkeeksi, mutta se tuntui niin hankalalta että nykyään laitan vain tipat lusikkaan ja lusikan suuhun. Poika mussuttaa ja nuoleskelee sit lusikan puhtaaksi. :) Ja näyttää vielä tykkäävän Jekovitista... Poju saakin kolmenlaisia tippoja: d-vitskujen lisäksi maitohappobakteereja (Reladrops) ja välillä vielä Disflatylia. Aloitin d-vitamiinit ensin yhdellä tipalla, parin päivän päästä annoin kaksi tippaa jne. Pahemmilta mahanpuruilta on säästytty, tiedä sitten oliko asialla vaikutusta.
Milenna: Meillä poitsu syö öisin suunnilleen samaan tahtiin, paitsi että saattaa aamulla vielä nukkua pitemmän pätkän. En usko että olisi maidosta pula, vaan ehkä vauva vain tilaa lisää tavaraa. Tai sit se vain haluaa syödä usein. :) Mä ainakin yritän ajatella, että luonto hoitaa maidon riittävyyden, vaikka sitten sillä että vauva on tissillä koko ajan. Ärsyttäähän se välillä, mutta oon yrittänyt asennoitua. Oon nyt muutamat iltaimetykset hoidellut sängyllä makuulla; siinä pystyy itse kätevästi lueskelemaan lehteä tai kirjaa samalla kun poika lutkuttaa.
Aarni-Kerkolle mukavia joulu- ja ristiäisvalmisteluja! :) Onhan se touhu vähän erilaista isossa perheessä kuin tämmöisessä yksivauvaisessa. Itse kyllä tykkään leipoa ja häärätä, mutta tänä jouluna mennään suosiolla mummoloiden valmiisiin pöytiin. Ehtii sitä tulevaisuudessa itsekin kattaa. :)
Freya: Kiitos nimenetsintävinkistä! :) Ja tuhat kiloa voimia sulle! Unen puute on ihan hirveetä ja pahentaa kaikkia muitakin asioita... Saisitko sä oikeesti hoitoapua edes joksikin yöksi?
Nyt mä meen ompelupöydän ääreen pitkästä aikaa. Nuupotin nukkuu, joten tässä voisi ehtiä suunnitella kastemekkoakin. Kangasta ei vielä ole, mutta mallia voisi miettiä...
Päivänjatkot aurinkoisesta Jyväskylästä! t. Ama-riia
Minäkö jatkuvasti täällä..?:)
No, pienempi neiti nukkuu taas niin hyvin, (tuntuu päivällä nukuttavan paremmin, vaikka välillä hirvee meteli..)ja isompi neiti kattoo Shrekiä, niin on hetki aikaa taas..
Ama-riia: Miekin oon miettinyt, että välillä vauva tuntuu haluavan ihan vaan läheisyyttä, tissin kun laittaa suuhun niin saattaa nukahtaa samoin tein tai sitten vaan tillottaa minuu silmät sepposen selällään, et kukas se siinä:) ja kun yrittää jonnekin muualle laittaa niin silloin alkaa taas ähellys ja heiluminen, ja semmoinen yleinen tyytymättömyys.
No, silti sitä tissiä tarjotaan joka välissä, ottipa hän tai ei.
Vois varmaan koittaa tehdä jotain yleishyödyllistäkin kun kerran on hetki aikaa:)
Milenna: mä olen myös tulkinnut tiheän syömisen (vaikka maitoa olisi vaikka muille jakaa) enimmäkseen läheisyydenkaipuuksi: aina ei maitoa mene paljonkaan, vaan siinä vaan köllitään. Muutenkin ainakin tämä meidän pieni mies viihtyy mun sylissä mukavimmin varsinkin illalla. tuttu maidon haju ympäröi, niin on mukava olla.
tänään oli taas neuvola ja kovasti poitsu oli kasvanu, nyt oli painoa 3840g (kahessa viikossa tullu huikeat 700g) ja pituus 53cm.
Nyt meille on tullu yhteesä kilo painoa syntymästä :)
muuten kaikki oli ok, ukkeli jutteli kovasti ja hurmas neuvolatädin leveällä hymyllä.
Itse valittelin sitä kun ei tuu enään maitoo, nytkin tuli lypsäen ruhtinaaliset 20ml. Ostin mamma-teetä mikä pitäis nostaa maitoo (sis. fenkolia,anista ja kuminaa) ja neuvolast käskettiin juoda ykkösolutta tai kotikaljaa + lypsää tiheemmin yöllä kun päivällä. Jospa se sitten siitä.
Nyt täytyy ruveta siivoon ku poitsu nukahti vihdoista viimein
Möhö ja Rasmus 1kk+4pvä
Saas nähdä saanko tänään viestin kirjoitettua. Eilen yritin tänne kirjoitella, mutta vauva heräsi sitten juuri sopivasti päiväuniltaan.
freyalle jaksamista väsymyksen keskelle! Toivottavasti saatte vauvan rytmin käännettyä vähän inhimillisempään suuntaan. Mullakin jää aina unet aika vähälle, kun esikoinen herää klo 6, mutta meillä vauva menee onneksi nukkumaan klo 21-23.
Mä oon miettinyt samaa kuin esim. milenna, että riittääköhän maito, kun vauva tahtoo olla niin usein rinnalla. (Musta toi teidän imetystahti Milenna kuulostaa normaalilta.) Tällaista se oli kyllä myös esikoisen kanssa, joten eiköhän maito nytkin riitä. Luulen, että meilläkin se tiheä (tai oikeastaan jatkuva) tissittely varsinkin iltaisin on sitä läheisyydenkaipuuta. Tyttö myös selvästi tarvitsee rintaa osatakseen nukahtaa. Iltaisin ollaan aika usein annettu desin verran korviketta, jonka tyttö on ahneesti vetäissyt. Vähän aikaa on tyytyväinen mutta pian kuitenkin jo alkaa taas itku, joka loppuu kun pääsee rinnalle. Oon miettinyt, että onko sellaisia imetettyjä vauvoja olemassakaan, jotka eivät olisi tiheästi tai jatkuvasti rinnalla iltaisin?
tosca ja söpö pieni tyttönen 5 vkoa 5 pvää
pitkästä aikaa täällä koneella taas....tuntuu, että vauvan kanssa menee kaikki aika ja sitten kun nukkuu niin on muuta tekemistä. Meillä siis on poika nyt kuukauden ikäinen ja nukkuu aika hyvin yöllä...korkeintaan kerran syödään. Päivällä on ongelmana se, että kun nukahtaa tissille tai syliin niin herää kun nostaa sitteriin tai sänkyyn. Tosin tänään ollaan nukuttu hyvin sitterissä ja olen vähän ehtinyt kotihommiakin tehdä ;)
Tissillä haluaa täm' äkin usein olla ja varsinkin iltaisin. Jostakin luin, että maito ei ole niin rasvaista silloin ja siksi helposti sulavaa.
D-vitamiinit olen antanut lusikalla ja ihan hyvin on alas mennyt. Vielä olen ne hyvin muistanut.
Eilen kävikin lastenneuvolan hoitaja ja poika on jo 4620g eli hyvin on kasvanut.
En ole käynyt juttuja lukemassa vähään aikaan, joten en osaa kommentoida, mutta sen verran tuosta luin, että toivottelen freyalle tsemppiä!!
Mukavaa joulunodotusta!!
tänään tämä äiti on oikein iloinen! nukuttiin tytön kanssa klo 12.. söi kyllä välissä mutta nukahti heti sen jälkeen:) ja maitoa on taas pikkuhiljaa alkanut tulla rintoihin, ei enää samaa määrää kuin ennen, mutta pientä edistystä kumminkin!!
Minnin isä asiaa en jaksa edes enää murehtia, itsehän se vain kärsii jos ei nää tytärtään.. Paremmin pärjätään ilman sitä!!
Mitä olette muuten mieltä nimestä Minea Ida Aurora? Lempinimenähän toi Minni kumminkin säilyis:D Ristiäis päiväksi olen miettinyt 12.1 tai 5.1 täytyy vaan varmistaa tutulta papilta kumpi hänelle olis parempi..
Minni tänään seurasi katsellaan liikkuvaa esinettä. olin niin onnellinen että hyvä etten itkuun purskahtanut:D
Nyt tämä mamma lähtee suihkuun kun tyttökin nukahti sopivasti..
Cara-; Miusta kuulostaa kivalta tuo nimi!
Imetyksestä vielä..
Toivottavasti ei meijän pikkuneidin " rytmi" oo kääntymässä ihan väärinpäin..eilen illalla pieni ois puolenyön aikaan ollut niin virkee että, ja vasta joskus lähempänä yhtä vasta päästiin nukkumaan..sittenpä herättiinkin 5, 7 ja 9 maissa.
Milenna ja Minttu s.12.11
Tyttö tuli maailmaan sitten 4.12. Synnytyksen koin helpoksi, vaikka kontrolli kyllä meni täysin ja huutamiseksi meni. Salissa ehdittiin olemaan 20min... Oikeastaan kipeäkään en ehtinyt olla kuin ehkä puol tuntia, viimeisen vartin aikana ei sitten ollut tajua mistään. Vähän vissiin laittoi sisätutkimus ja peräruiske vauhtia hommaan... 5cm oli auki 50min ennen syntymää kun tutkimus tehtiin, seuravalla tutkimisella tulos olikin sitten ettei mitään puudutetta voi enää laittaa kun ei ole esim. kohdunkaulaa mihin laittaa... Ilokasusta oli iloa pariin supistukseen, sen jälkeen ei saanut enää hengitettyä sen vertaa rauhassa, että ois voinu sitä vetää. Mies oli jälkeenpäin aika järkyttynyt, itse ajattelen että helpollapa selvisin. Ei vaan oikein ollu iloa mukaan varatuista luontaiskonsteista, kun ei meinannu henkeäkään saada. ;)
Tyttö sai heti 10 pistettä ja itse kävelin osastolle. :)
Mitään en ole kirjoitteluistanne lukenut. Onkohan RouvaRuljanssista kuulunut? Yhdessä odottelimme jotain tapahtuvaksi silloin reilu viikko sitten...
Imetyksestä laitoin uutta aloitusta...
Leitz
Lypsä maitoa lusikkaan ja tiputa tipat maidon joukkoon, sen jälkeen lusikka kitaan (meillä juniori yleensä tässä vaiheessa jo karjuu pää punaisena, helppoa kuin heinänteko). Se on ihan toivotonta jos yrittää saada tippoja osumaan yksi kerrallaan suuhun, kokeiltu on...
KL.