Pakotetaanko paivakodissanne lapset syomaan lautaset tyhjiksi? Olin jarkyttynyt, kun 3,5 -vuotias tytto sai eilen vaivoin syotya lautasensa tyhjaksi ja esitteli sita sitten ylpeana
hoitajalle, niin tämä tokaisi, että " vielä se yks lihapala" . Lautasen reunaan kun oli jäänyt vielä yksi lihapala... En voinut uskoa korviani.
Sitten vielä ihmetellään mistä syntyvät nuorten tyttöjen syömishäiriöt.
Entäpä sitten luovuuden ja itsetunnon nujertaminen? Aamunaloituksessa jaettiin lapsille soittimia ja kun pienet, 1-3 -vuotiaat alkoivat tietysti heti niitä soittaa, niin hoitajat tiuskaisivat " älä nyt soita sitä vielä, ensiksi ollaan hiljaa. no niin, nyt aloitetaan" ja hoitsu alkoi laulaa. Lapset tuijottivat eteensä, eivätkä enää soittaneet, kun eivät ymmärtäneet miksi heille äsken äristiin kun soittivat ja nyt parikyt sekuntia myöhemmin olisikin saanut soittaa ja mielellään vielä hymyssä suin.
Ei tarvitse ihmetellä Pekka-Ericejä tässä maassa. Lapset nujerretaan jo heti päiväkodissa. Edes perusihmisoikeudet eivät toteudu, kun ei saa edes syödä sitä määrää minkä jaksaa, vaan ylisyötetään väkisin.
Kommentit (42)
jos eskari-ikäiset lapset itse saavat ottaa ruokansa ja sitten se pitäisi myös syödä. Eikö siinä juuri opetella sitä että se mitä otetaan myös syödään, ja se on mielestäni ihan hyvä periaate. Ei siitä mitä anoreksioita tai bulimoita tule.
Olisiko parempi opettaa että lapsi mättää ruokaa lautaselleen ja kun ei ollutkaan lempparia niin roskiin vaan?
Ei se päiväkodin murkina mitään niin ihmeellistä ole etteikö sitä jokainen piltti saisi syötyä. Ihan normaaleja kotiruokaan verrattavia pöperöitä siellä tarjotaan. Vai syödäänkö teillä vaan esim. lihapullia tai makaronilaatikkoa?
lapset syömään, sääntö ja tosi jyrkkä sääntö oli että sen minkä otat, niin syöt. Että esikouluikästen olisi aina pitänyt tietää ulkonäön perusteella että joo tota mä syön.
Kerran oli sellanen erilainen ruoka viikko ja siis joka päivä sillä viikolla oli ihan outoa ruokaa, niin kyllä moni lapsi itki tai nieli kyyneleitä, kun sääntö oli mikä oli.
Muuten se ope oli ihan loisto pakkaus, mutta ruan kanssa heitti niin yli että, oli kauheeta katsella vieressä. Ja kyllä hänelle mielipiteeni ilmaisin, mutta ei ollut vaikutusta.