Saako biojätteen joukkoon laittaa talouspaperia? Ov
Kaiken järjen mukaan saa, muttei näistä ikinä tiedä... Mitä kaikkea muuta kuin ruoantähteitä sinne saa laittaa?
Ollaan lajiteltu jo kauan paperit, pahvit, lasi, metalli jne, mutta ollaan ihan biojäteneitsyitä. Mua vaan niin yököttää kun ne alkavat haista niin pian. Mutta järkyttää niin tämä maapallon saastuminen, että pakko se on alkaa lajittelemaan nuokin.
Kommentit (6)
Miten teet sanomalehdestä sen pussin? Biojätepussit ovat tosi kalliita. Ja kiitos vastauksesta.
Ap
Biojätteen pakkaaminen ei välttämättä vaadi mitään erityispussia. Pakkaamiseen voi käyttää esimerkiksi kuivien tuotteiden kartonkipakkauksia, kuten muro- ja keksipaketteja. Biojätteen voi pakata myös sanomalehteen, paperikassiin tai jauhopussiin.
Paperiset lautasliinat ja nenäliinat maatuvat hyvin ja kuuluvat siksi biojätteeseen. Leivinpaperi ja kakkupaperi (ei muovipinnoitettu) sopivat myös biojätteisiin, vaikkakin maatuvat hitaammin.
Kannattaa laittaa biojätepussin pohjalle kuiviketta, esim. tyhjiä vessapaperirullia tai kananmunankennoja, imeveät nestettä joten se ei jää pohjalle niin muhimaan. Biojätettä voi ohjeen mukaan kerätä myös muovittomiin pahvipakkauksiin (esim. muro- ja keksipaketit), ja tietysti kaikki jauhopussit ym. käy myös.
Jos hajua pelkää, kannattaa kerätä pieniin pusseihin, niin eivät ehdi olla niin pitkään että haisisivat. Lisäksi on olemassa biojäteasioita joiden kansissa on joku aktiivihiilisuodatin (mun äidillä on sellainen), se pitää hajut ja kärpäset poissa aika hyvin.
Meillä biojätteeseen saa laittaa tahmaisen talouspaperin, mutta ei lautasliinoja tai leivinpaperia. Eikä niitä munakennoja, muistaakseni menevät energiajakeeseen (en ole varma, ostomunia en oikeastaan käytä).
Meillä myös biojäte pitää kerätä mustaan pussiin, ei käy mitkään talouspaperiviritelmät, johtuu varmastikin siitä, ettei näin ok-talossa ole biojäteastiaa erikseen, vaan lajittelu tapahtuu vasta jäteasemalla. Biojäte siis mustaan pussiin ja sekajäte valkoiseen / kirjavaan.
Käytännöt vaihtelevat tosi paljon jopa saman kaupungin sisällä, googleta teidän jäteyhtiön sivuilta oikeat ohjeet!
Myös sanomalehteä saa laittaa pienet määrät. Itse teemme sanomalehdestä biojätepussin. Leivinpaperia en ole laittanut.