Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kielipoliisit, korjailetteko ihan live-keskusteluissannekin

Vierailija
11.12.2007 |

toisten huolimatonta puhetta? Vai pädettekö vain näissä kirjallisissa keskusteluissa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetin amerikkaankin palautetta kun bongasin kirjoitusvirheitä kirjasta. Sain vastauksenkin.

Vierailija
2/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoitko nyt varmasti nokialainen isolla vai pienellä alkukirjaimella. Etten vain sekoita siihen erääseen firmaan tai sitten kaupunkiin Suomessa. Mikäli kontekstista en asiaa voi päätellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikkapa puhekumppanini käyttää ilmaisua alkaa satamaan, korjaan oitis, että tarkoittanet varmaankin alkaa sataa tahi rupeaa satamaan.

Samoin korjaan mielelläni muiden ruotsin, englannin, ranskan ja saksan ääntämystä.

Vierailija
4/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa satamaan on hyväksytty muoto tätä nykyä. Käsittääkseni. Eli saa alkaa satamaan ihan vapaasti enkä keskeytä puhujaa.

Vierailija
5/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitte vaikka perustaa sellaisen keskustelu- (tai kirjeenvaihto-) ryhmän.

Vierailija
6/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

alkaa satamaan on hyväksytty muoto tätä nykyä. Käsittääkseni. Eli saa alkaa satamaan ihan vapaasti enkä keskeytä puhujaa.

...

Voi olla yleisesti hyväksytty muoto, mutta minun korvaani moinen kuulostaa pahalta. Ei voi mitään. Toki korjailen lähinnä lapseni ja miehen puheita, en nyt sentään hyvänpäiväntuttujen...

6-vuotias poikani puhuu muuten erinomaisen rikasta kieltä, josta kunnia kuuluu sille, että meillä on luettu paljon. Ja huonoa kieltä olevat kirjat ovat meillä joutaneet poistoihin. Ei niitä pysty lukemaan, kun ärsyttää ja tylsistyttää.

Vierailija
7/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa se " alkaa satamaan" minunkin korvaani. Enkä ole edes ihan varma, onko se täysin oikein nykyäänkään. Meilläkin päin alkaa sataa :-)

Vitonen

Vierailija
8/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Alkaa satamaan" on toki yleinen ja hyväksyttäneen varmaan jossakin vaiheessa ihan kieliopillisestikin, mutta vielä se ei todellakaan ole kieliopillisesti oikein.

Vierailija
9/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia, joka minua kerta kaikkiaan pännii, on käännösvirheet lasten kirjoissa! En yksinkertaisesti pysty lukemaan Teemu rakentaa -kirjan kohtaa " Teemun ja nallen mielestä se on hieno talo" tai Dumbo-kirjasta " Hyvä, hyvä! Sinä et tarvitse apua löytääksesi oman norsuäitisi" . Voisin vaikka ilmaiseksi lukea lastenkirjojen suomennokset ja tarkistaa, että lapsukaisillemme luettaisiin kunnon suomalaisia lauseita!

Vierailija
10/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautakunta on (17.5.2004) epävirallisesti keskustellut rakenteesta ¿alkaa tekemään¿. Sitä ei ole hyväksytty yleiskieleen, joten yleiskielessä edelleen kirjoitetaan alkaa tehdä. Lautakunnan ehdotuksesta uuteen Kielitoimiston sanakirjaan on alkaa-verbiä kuvaavaan artikkeliin kuitenkin lisätty käyttöesimerkki ¿puhutussa kielessä myös ¿alkaa tekemään¿¿.

Vierailija
11/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten esim. sanat " Thaimaaseen" , " viintä" (' viiniä' ) ja " ketä" (' kuka' ).

Vierailija
12/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteydenpito loppuisi aika lyhyeen.

Vierailija
13/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällisesti vielä valaista niitä lastenkirjoista poimittuja esimerkkejä? Tällaiselle ei-kielipoliisille jäi hieman hämärän peittoon, mikä niissä oli niiiin kamalaa...

Vierailija
14/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää Soneran mainos: minun Sonera. Sehän on päin peppua. Piätisi olla minun Sonerani!!! Jurppii. Vaihdoin sen vuoksi Soneran pois.

Vierailija
15/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Teemun ja nallen mielestä se on hieno talo" Teemun ja nallen mielestä talo on hieno.

Tuota toista en keksi vaikka yritän miettiä.

Vierailija
16/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koira(ni). Minun lapsi (lapseni).

Selvimmin omistusliitteen tarpeettomuus näkyy monikollisuudessa.

Minun koirat. Minun lapset.

Vierailija
17/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En yksinkertaisesti pysty lukemaan Teemu rakentaa -kirjan kohtaa " Teemun ja nallen mielestä se on hieno talo" tai Dumbo-kirjasta " Hyvä, hyvä! Sinä et tarvitse apua löytääksesi oman norsuäitisi" .

Minun äidinkiellelläni, en löytänyt mitään vikaa noissa lauseissa.

Ymmärsin hyvin mitä kummassakin lauseessa tarkoitettiin.

Vierailija
18/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistusmuoto on pakollinen. Voisiko joki OIKEA kielipoliisi valaista asiaa. Heitinkö Minun Soneran ihan turhaan kiukuspäissäni menemään..?

Vierailija
19/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sonera vielä menis, mutta kun minun on niin korrektia, niin korrektia, niin kyllä sinne se -ni kuuluu... (Mutta soneran perään ei kannata haikailla ;-)

Vierailija
20/30 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli " minun Sonera" todellakin ON kieliopillisesti väärin.

Toinen asia sitten on se, missä määrin tuo omistusliitteettömyys tulee hyväksyttäväksi sekin. Kielihän ei koskaan ole stabiili merkkijärjestelmä, normit muuttuvat kaiken aikaa.

Täältä voitte lukea lisää omistusliitteettömyyden hiipimisestä kielenkäyttöön:

http: //www. kielikello. fi/arkisto/3_96/meidankin. html

Ap: minä en ainakaan juuri viitsi naputtaa kielioppivirheistä nettikeskustelussa. Enkä tietenkään puheessa. En ole itsekään virheetön, jos puhun tai kirjoitan nopeasti. Mutta kieltämättä tietyt muodot (kuten tuo " minun Sonera" ) ärsyttävät!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan