Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Levottomat yöt 1v7kk Vertaistukea? Vinkkejä?

11.12.2007 |

Meidän tyttö on aina ollut " huono nukkuja" . Ikää nyt 1v. 7kk ja vieläkään ei yhtään yötä ole nukkunut ilman jonkinlaista herätystä/huutoa/höpötystä tms.

Nukahtaa iltaisin suhteellisen hyvin ja helposti. Öisin harvoin herää kunnolla, eikä aina edes vaadi luonaan käymistä (nukkuu omassa huoneessaan), mutta unissaan huutelee + juttelee, pyörii ja hyörii (ja sitten lyö päätään sängyn laitaan ja huutaa...)

Mun mielestä ei varsinaisesti huuda mitään kipua tms. Kun välillä vaan saattaa huutaa, jotain " syliin" ja sitten taas hiljenee.

Alkaa voimat olla jo vähissä, kun joka yö herään vähintään 2-6. Ja kuulostelen kaikia kolinoita, että milloin iskee hampaat sängynlaitaan tai tippuu sängystä tai jotain muuta. :( Sitten en saa nukuttua enää kunnolla. Ja aamulla neiti herää yleensä viimeistään klo 6. Elämänsä aikana on ehkä alle 5 kertaa nukkunut puoli kahdeksaan.

Onko mulla yhtään kohtalotovereita? Vai onko meidän lapsella jotain pahasti vialla? Lääkäri ei kyllä ole mitään erityistä maininnut ja päivisin tyttö on hyväntuulinen, ikäiseisellään tasolla (juoksee, puhuu jo paljon jne.). Allergioitakaan ei olla huomattu, maha toimii ok, ei ihottumia...

Päivärutiinit yritetään pitää selkeinä, hoidan lasta kotona (eli mitään hoitoon liittyviä juttuja ei voi olla ja kaikki päivän tapahtumat on meidän tiedossa), nukkuu yhdet lyhyehköt (n. 1h- max2h) päiväunet. Nukkumaan menee n. klo 19-20 ja herää sitten yleensä viimeistään klo 6.

Tutuilta kun olen kysellyt, niin vastaukset ovat olleet: " Voi, meidän Viljo nukkui yöt läpeensä jo puolivuotiaana" , " Meillä mennään nukkumaan kahdeksalta ja yhdeksältä pitää sitten jo herätellä..." jne.

Onko kaikilla muilla oikeasti noin helppoa?

Vinkkejä, mitä kannattais tehdä?

Tutti on vielä öisin käytössä, koska en ole jaksanut yksinkertaisesti vierottaa siitä ja pelkään, että yöt ovat sitten vieläkin kamalampia. Unikaverikin on ja se on tärkeä. Päivät sujuu helposti ilman tuttia ja päiväunillekaan ei tuttia aina tarvitse. Heräilee tosin päiväunilta joskus itkuisena ja kyselee tuttia, jos tutti on, niin nukkuu levollisemmin ja yleensä pitempään.

Anteeksi pitkät tarinat, toivottavasti joku jaksoi nämä edes lukea.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan tarkastanut, että lapselle ei ole liian kuuma peitto tai liian ohut.

Sitten jos mahdollista niin antaisin valvontavastuun joksikin yöksi isälle!

Jos se helpottaa pistäkää patja silloin lapsen vuoteen/huoneen. Minua auttoi jo se, että en tarvinnut vääntäytyä ylös tarkistamaan vaikka heräsinkin alussa. Itse ottaisin tutin vasta silloin pois lapselta kun huomaat että se ei tunnu enää niin kovin tarpeelliselta. Meillä esikoisella oli todella kova imemistarve myöhemmin meni kaikki nauhat ja hihansuutkin suuhun vaikka kolme vuotiaaksi oli pitänyt tuttia ja silloin omasta päätöksestä luopunut siitä. Toinen lopetti 1v10kk. Yhtenä iltapäivänä emme löytäneet tuttia ja päiväunet sujuivat siitä huolimatta hyvin ja samoin yöunet. Tuli vain äidille kiire löytää tutit niin että ei lapsi enää niihin " törmäisi" . Hänellä oli tutti vain tullut tavaksi. No kolmas oli sitten ilman tuttia. Hänelle sopi se.

Yksi äiti kertoi, että heillä ihan selvästi ei sovi lastenvideo katselu. Se vaikuttaa yöuniin. Meillä tuttirumba oli kyllä johonkiin aikaan tosi rasittavaa. Jaksamista vain sinulle ja toivottavasti löydät jonkun tempun, joka toisi hieman helpotusta!

Vierailija
2/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 3,5v ja 2v ja edelleen esikoinen herää öisin. Hän kyllä vaeltelee pois sängystä, että 2-3 kertaa yössä pitää nousta ohjaamaan tyttö takas sänkyynsä. Sen lisäks 2v nukkuu levottomasti, pyörii tosi paljon ja puhuu unissaan.Herään siihen monta kertaa yössä. Meillä siis herään lähes 10 kertaa yössä, kun lapset sitten tietty heräävät aina eri aikaan. Olen tästä keskustellut paljon ja saanut vastauksen, että aivan normaalia.Monet lapset alkavat nukkumaan paremmin vasta kouluun mentäessä.Meillä 2v:llä kans tutti vielä käytössä, nukkuessa ainoastaan tosin.En ole ottanut kauheeta stressiä vaikka hammashoitolasta annettiinkin määräys jättää se pois.Uskon että meidän lapset eivät ole ainoita yökukkujia, mulla ainakin paljon ystäviä joidenka lapset nukkuvat huonosti, vaikka vauva-aika onkin jo ohitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttavaa, ettei meillä sentään ihan ainoana tämän ongelman kanssa olla.

Lapsen isä kyllä ottaa säännöllisesti " vahtivuoroja" , mutta kun mä olen nykyään niin herkkäuninen, että heräilen siihin ääniin silti (vaikka on korvatulpatkin korvissa). Toki auttaa aina hetkellisesti kun ei tarvitse ottaa " vastuuta" . Mutta lapsen isä käy töissä, joten en raaski viikolla häntä valvottaa. Ja viikonloppunakin haluan antaa hänelle toisen yön aikaa levätä kunnolla ja nukkua pitkään. Saan itse aina nukkua viikonloppuna toisen yön rauhassa ja aamulla pitkään...

...tai saisin, jos saisin nukuttua. :(

Vierailija
4/8 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ensin paljon vertaistukea yhden hyörijäpojan äidiltä!

Semmonen piti kertoa, että meidän poika on ollut aina mahdottoman levoton nukkuja. Aina olen syyksi löytänyt jotain (hampaat, korvat, uudet asiat yms.) joista usein tietysti joku on ollutkin syynä. Allergioita ajattelin aina, että eihän pojalla ny voi mitään olla ku ei meillä vanhemmillakaan oo ja iho yms asiat aina kunnossa. Mutta niin vain löytyi laktoosi-int ja ainakin mansikka on myös kielletyllä listalla. Siis todellakin oireena vain yölevottomuus!!!!

Laktoositon ruokavalio teki sen, että ekaks poika lakkas syömästä öisin ja useimmat yöt menee rauhallisesti! Olen aivan ällikällä lyöty ja aamulla joskus jopa virkeä! ;)))

Kannustan tutkimaan allergiat kunnolla! Tsemppiä

Deux ja poika 1,9 v

Vierailija
5/8 |
12.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioita tutkittiin tytön ollessa n. 10kk juurikin yölevottomuuden takia. Silloin tutkittiin viljat, kanamuna, maito eikä niistä löytynyt mitään.

Mitenköhän niitä allergioita nyt sitten kannattasi lähteä tutkimaan, kun mitään selkeitä oireita ei ole (tai oireita päivällä)?

Vierailija
6/8 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 1v5kk poika ja aina on yöllä heräilly ja herää edelleen ja olen kanssa aivan kypsä kun ei ala tilanne rauhoittumaan.

Isä hoitaa yöt silloin kun menen " ennen kukon laulua" töihin ja muina yöinä minä valvon kun myös olen sellainen että väkisin herään kaikkeen enkä osaa vaikka haluaisin nukkua pitkään aamuisin.

Kuukauden päivät on nyt ollut hoidossa ja se lisäsi selkeästi heräilyä mutta siis sitä ennenkin on öisin kukkunut.

Allergioita ei ole testattu koska selviä oireita ei ole ollut paitsi lehmän maito ei heti sopinut mutta maidottomalla ollessa hetken ,vatsa rauhoittui ja nyt voi jo juoda ja syödä kaikkia maitotuotteita. Muutenkin jos ei ole selkeitä oireita allergiasta, on kuulemma hankalaa testata pieniltä,sanoo lekuri ja neuvola.

Tuttia syöö ja saa syödäkkin kun vielä tuntuu olevan kotona ollessa(miksi juuri siellä,en tiedä) ja nukkuessa tärkeä.Ollaan yritetty vähentää sen käyttöä päivisin mutta sitä parkua ei olla jaksettu kuunnella vissiin sitte tarpeeksi ja ollaan hellytty.Myös unilelu on huippu tärkeä.

Kai heräily joskus luppuu.....rassaa vaan vanhempia aikst paljon....

Vierailija
7/8 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kitisee ja potkii jalkojaan sängyn laitoihin. On ollut vauvasta asti levoton nukkuja mutta nukkuu siis ja unissaan pitää mölyä. Joskus jopa huutaa ja selkeitä lauseita sanelee yöllä. Lähinnä päiväntapahtumia juttelee. Meillä on kyllä paljon rauhoittunu tämä siitä mitä se joskus oli. Muista kuinka hänen ollessaan alle 3 v kävin yöllä rauhoittelemassa häntä vaikka hän unissaan olikin niin rauhoittui silti aina hetkeksi kun kävin peittelemässä ja pari kertaa silitin päätä. Sitten jatkettiin unia. Monia kertoja yössä joskus kävin hänen luonaan. Nykyisin poika ei enään ihan joka yö mölise ja ne ovat hetkellisiä höpinöitä. Herään siihen mutta en mene pojan luokse ja tosiaan rauhoittuu itsekseen kun on hetken löpissyt. Ei myöskään herätä sisaruksiaan 7v ja 1 v. Että sen verran hiljaisemmaksi on kaverin puheet yöllä käyny ja sisarukset tietty tottunu jo ääniin yölläkin. Olen huomannut että jos on ollut vilkkaampi päivä pojalla tai jos on saanut " uhmakohtauksia" niin silloin höpinöitä on öisin enemmän. Ja näihin uhmakausiin liittyy myös selvästi tämä että öisin on enemmän äänessä.

Meidän 1v9kk ikäinen näyttää noudattavan samaa kaavaa. heti kun vaan ensimmäinen sana tuli apaut vuosi sitten niin hänkin puhelee välillä unissaan, kitisee ja narisee. Välillä herääkin omaan kitinäänsä ja oikeastaan hänkin on nukkunut vasta kuukauden verran kunnolla. Ennen kun heräsi yöllä uniinsa häntä oli vaikea tainnuttaa uudelleen uneen. Pidettiin unikoulua monella eri tavalla ja meillä ainoastaa huudatuskoulu tehosi. Olin siis pojan luona kun hän itki ja pyrki pois pinnasängystään mutta en ottanut häntä sieltä pois vaikka niin vaati. Silittelin vaan ja välillä menin pois. Tämän jälkeen hän oppi nukkumaan niin että jos herää yöllä kitinäänsä niin käyn vaan peittelemässä ja annan unirievun (joka tosi tärkeä) ja toivotan hyvää yötä. Täten rauhoittuu. Usein käyn hänen luonaan 1-3 kertaa yössä ja sitten jatkamme unia heti. On myös öitä jo ollut jonkinverran ettei tarvi käydä ollenkaan peittelemässä.

Aika siis auttaa. Ja unissaan möliseminen yms on normaalia kunhan lapsi ei huutamalla huuda. Sitten on ehkä aihetta tutkia sairauksia, allergioita jne jos unikoulukaan ei huutamiseen tehoa. Mutta teillä ei kai huudettu yöllä? Lapsen kehitysvaiheisiinkin liittyy yölevottomuudet ja muistaakseni meilläkin on ollut noin 1,5 vuotiaana kaikilla lapsilla se pahin vaihe jota on kestänyt joitakin kuukausia.

Vierailija
8/8 |
13.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi yö heräsin, kun tyttö oli ajaa hurauttanut " mopolla" sängyn viereen ja painoi tööttiä. Mitä lie käy hommaamassa yöt pitkät. Illalla pitää katsoa kaikki veitset, sakset ym. vaaralliset tavarat talteen, ettei neidille tulisi vahinkoa. Vielä ei yllä oven ripaan mutta kohta pitää alkaa laittaa väliovet lukkoon, ettei vain kävele ulos (ulko-oven lukon lapsi saa auki).

Yleensä tulee kuitenkin viereen nukkumaan (nukkuu onneksi aika rauhallisesti). Mutta ei tule siihen herättämättä, tai sitten kyselee mammaa, tai höpöttää jotain...

Sen olen huomannut, että jos tyttö menee aikaisin nukkumaan, yö on aika takuuvarmasti levoton. Kaikista paras nukkumaanmenon aika on meillä klo 20.30. Arvelen että jos menee aikaisemmin nukkumaan niin lapsi herää " tarkistamaan" onko äiti tallessa. Jostain muistaakseni luinkin tästä, että jossain iässä lapsi saattaa herätä kesken yöunien, koska tavallaan ei kestä omaa erillisyyttään niin pitkää aikaa vaan hakee turvaa vanhemmista kesken unien. Sillä ajatuksella olen antanut mukulan nyt kuukauden päivät tulla halutessaan viereenkin (paitsi jos alkaa kovin levottomaksi niin palautan omaan sänkyyn). Niin ja meidän lapsi nukkuu samassa huoneessa. Mitähän tuo teillä tekisi, jos pikkasen siirtäisitte yöunille menoa? Niin ja meillä käytetään yövaloa ja illalla fiilistellään pitääkö sen olla päällä vai ei. Joskus kun tyttö on ollut levoton ja olen laittanut yövalon uudelleen päälle, tyttö on rauhoittunut. ??? Onneksi omaa unta ei häiritse valojen päällä oleminen.