Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollain avioehto? Millainen ja miksi?

Vierailija
11.12.2007 |

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja avioliiton päättyessä tehdään ositus. Joskus kuolema voi tulla liian aikaisin.

Vierailija
22/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutko 16 muuten tietämään, että miten verottaja käsittelee esim. lottovoittoa? Mietin tässä, että jos minä voittaisin lotossa (enemmän kuin 10 euroa, heh) ja sitä käyttäisin minun ja miehen yhteisen omaisuuden kartuttamiseen, niin läntättäisiinkös miehelle lahjavero? Ei sillä, että olisi tullut voitettua, mutta kyllähän tuota ajoittain tulee lauantaisin mietittyä.

Toinen taloudellinen asia mikä mietityttää on se, että maksaako vakuutusyhtiöt eläkevakuutuksen jo siinä vaiheessa kun ositus on tehty (ykkösvaiheen jälkeen) vai pitääkö olla virkatodistus lopullisesta erosta? Onko jollain kokemusta?

Minusta tuntuu, että yleisimmät harhakuvitelmat ovat:

* puoliso perii toisen, vaikka perheessä olisi lapsia

* aikaisempi omaisuus tai peritty omaisuus olisi jotenkin suojassa avioerotilanteessa ositukselta (vaikka ei olisi siis avioehtoa eikä testamentissa erityistä määräystä asiasta)

* avioehto aiheuttaa avioeroja eli jos vaatii avioehdon, niin ei rakasta

* avioehtoja olisi vain yhdenlaisia eli joko kaikenkattavia tai sitten ei ollenkaan avioehtoja (voihan avioehdon tehdä vaikka vain perityn omaisuuden osalta tai vaikka pelkän suvun kesämökin osalta ja vaikka vain kuolemantapauksessa tms.)

Keskimäärin tietysti voi olla niinkin, että naisen kannattaa olla haluamatta avioehtoa ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että avioliiton purkautuessa minä olen oikeutettu tasinkoon, jos miehelläni on enemmän omaisuutta kuin minulla, mutta mies ei ole oikeutettu minun omaisuuteeni.

Näin siksi, että mieheni on konkurssin tehnyt yrittäjä. Minun omaisuuteni, joka sisältää mm. yhteisen kotimme, on turvattu kaikissa olosuhteissa. Sen sijaan jos mies vielä joskus pääsee jaloilleen ja hankkii omaisuutta, hän järkeilee, että sen täytyy olla minun ansiotani, joten on oikein, että saan tasinkoa, jos jotakin sattuu.

Vierailija
24/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä lapsia valmiiksi ja minulla ei. Yksi yhteinen. Minulla oli mittavasti varallisuutta valmiiksi ja lisäksi vanhempani ovat aika varakkaita. Haluan, että rahat pysyvät minulla tai perillisilläni, eivätkä ajaudu suvun ulkopuolelle.

Vierailija
25/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä oltu reippaat 5 vuotta ja tiedän, että tämän ihmisen kanssa tahdon olla. Sain vähän aikaa sitten hyvin suuren perinnön ja kuten tiedämme, raha saattaa joskus muuttaa ihmistä (etenkin, kun minä olin jo alussa se varakkaampi osapuoli ja mies meni sekaisin jo satasesta). Tahdon, ettei miehellä synny harhakuvitelmia rahan omistussuhteen kanssa ja ettei kukaan yritä hyötyä hänen kauttansa (hän on ylikiltti).

Vierailija
26/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maallikot ei tiedetä edes mitä eri vaihtoehtoja on ja mitä missäkin tilanteessa kannattaa tehdä. Tietysti voi kopioida avioehdon asiakirjaoppaasta, mutta onko se sitten juuri sitä, mitä halutaan?

Vierailija
27/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat sanat sanoisin kuin edellinen. Jos ei ole edes tietoa, että minkälaisia vaikutuksia erilaisilla avioehdoilla on, niin on kyllä parasta hommata asianajajan tekemä avioehto. Kaikenkattava ja ei avioehtoa on tietty aika helppoja ymmärtää, mutta jos yhtään siitä poikkeaa toiveet, niin ehdottomasti kannattaa käyttää. Ja miettiä myös se, että meneekö samalla tavalla avioerossa ja kuolemantapauksessa.

Avioehto ei kovin paljon kuitenkaan maksa.

Jos on uusperhe, niin suosittelen miettimään myös testamenttia.

Vierailija
28/28 |
11.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska naimisiin mennessämme meillä ei ollut omaisuutta kummallakaan ja kumpikaan ei tule saamaan mitään isoja perintöjä. Näin ollen avioehdolla ei olisi ollut merkitystä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän