+++TOUKOTUHISIJAT VKO 50 +++
Uusi viikko ja uudet kujeet. Tässä vielä linkki viime viikon pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=11859942&p=3&tm…
Kommentit (24)
Kirjoittelenpa jotain vaikka eipä taida olla mitään " oikeaa" asiaa kuitenkaan ;)
Heti ekaksi että täällä on ainakin toinen joka ei rakenneultraan ole menossa! Ei olla käyty aiemminkaan (kunta ei tarjoa kuin alkuraskauden ultran ja np-ultran joista vaan ekassa on aina käyty) ja ei mennä nytkään. Toki kiinnostaisi nähdä pikkuinen mutta tyydytään odottamaan sinne toukokuulle. Sitten saa katsella pientä ihan rauhassa :)
Rakenteita on tosin katsottu kakkosesta ja kolmosesta loppuraskaudesta mun hepatogestoosin takia, lähinnä sydämen toiminta (virtaukset) on varmistettu ja istukan + napanuoran toiminta. Eipä siitä vauvasta mitään ole erottanut enää niillä viikoilla (kakkosesta rv38 ja kolmosesta rv33->), sen verran iso on jo. Nyt voi tosin olla että ultraan " joudun" joskus rv20-30 kun joudun äitipolin seurantaan hepatogestoosiseurannan takia. Näin ainakin nyt on neuvolan suunnitelmissa.
Nimiä on mietitty jo useampi viikko, johtuen siitä että vaikeuksia on keksiä neloselle nimeä varsinkin jos tulee kolmas poika eikä haluta jättää sitä ihan kokonaan sinne syntymän ja ristiäisten välille. Tytölle olisi ainakin 3 varteenotettavaa ehdotusta mutta pojalle toistaiseksi vaan yksi jota makusteltiin jo kolmosta odottaessa (silloin ei sitä kuitenkaan hätäkastetta varten merkattu) ja tarpeettomaksi jäi kun kolmonen onkin tyttö. Poikaa vaan veikkaan tällä kertaa joten mietittävä tosissaan niitä nimiä ;)
Unista oli puhetta ja viime yönä näin ekan vauvauneni :) Tosin siitä oli todellisuus kaukana, sain kolmoset! :D Raskausajan vauvaunille vaan hyvin tyypillisesti siinä ei selvinnyt sukupuolia (vihreissä vaatteissa olivat) ja unessa ajattelin laittaa kavereille tekstiviestin vauvojen syntymästä niin en voinutkaan laittaa kun en tiennyt minä päivänä tai mihin aikaan syntyivät. Esikoista odottaessakin näin kerran tällaisen " vauva vihreissä" -unen ja loppuraskaudessa unessa sitten kerran hoidin poikavauvaa (ja poika tuli). Myös kakkosta odottaessa näin poikaunen ja kolmosesta yhden tyttöunen johon en kuitenkaan uskonut kun olin niin varma että tyttöä en voi saada. Nyt odotankin innolla sitä että unessa näkyisi sukupuoli, jospa siihen tällä kertaa uskaltaisi luottaa... ;)
Luulin olevani jo varma että mulla on istukka tällä kertaa etuseinässä (aiemmin aina takaseinässä) kun potkut on tuntuneet vaan ylös tai alas mutta tänään jytisi suoraan housunkauluksen kohdalle eli enpäs tiedäkään. Liikkeitä kuitenkin tuntuu jo paljon :)
Tulipas pitkä tarina vaikkei pitänyt mitään asiaa ollakaan... ;)
Shelley rv16+5
Heippa kaikki toukotuhisijat!
Ajattelin minäkin tuoda korteni kekoon ja varsinkin, kun oli noista unista puhetta :) Kävin pari päivää sitten tokassa neuvolassa ja pikkuinen siellä kovin kääntyili ja sydänäänetkin kuuluivat hyvin, pikkuisen pulssi oli jopa 160. VItsailinkin terkkarilleni, että toivottavasti iltaan mittaan rauhoittuu. Painoa oli tullut vain reilu kilo lisää, vaikka ruoka onkin maistunut ja mielestäni masu kasvanut. Ehdin jo vähän huolestua, mutta terkkarini rauhoitteli ja sanoi, että ihan riittävä nousu kuitenkin, ehtii vielä jatkossa masu kasvaa. Mulla on kyllä käynyt tosi onni tuon terkkarin suhteen, on mukava ja kannustava. Mulla raskausviikkoja on nyt 17 + 3 ja esikoinen tulossa, ihan pienenpieniä liikkeitä välillä luulen tuntevani. Sain samalla käynnillä tietää mun veriryhmän.
Mutta nyt noihin uniin, näin viime yönä kerrassaan koomillista unta, joka ei onneksi ollut totta. Mulla oli opinnoissa tänään tentti, siitäköhän johtui tuo unen laatukin. Elikkä näin unta, että olin lähdössä synnyttämään. Synnytys alkoi kuitenkin salamannopeasti, etten ehtinyt sairaalaan saakka, vaan pari naapuriani joutuivat avustamaan ja heille ihmettelinkin jälkeenpäin, kuinka hienosti he selviytyivät synnytyksestä ja kuinka helposti kaikki kävi. Unessa saimme pojan, joka oli melko isokokoinen, vaikka olemme mieheni kanssa melko pienikokoisia. Joku henkilö sanoi unessa, että isokokoisuus johtui siitä, koska pojalla oli niin valtavat jalat! Yhtäkkiä paikalle tullut laboratoriohenkilö sanoi minulle, että vauvan veriryhmässä on jotain poikkeavaa; vauvalla olisi osaksi kissan veriryhmä! Olin aivan kauhuissani, mutta ei auttanut muu, kuin seurata tilannetta. Lopuksi kävi nin, että vauva muuttui kissaksi, juuri samannäköiseksi punaraidalliseksi, kun minulla on aikaisemmin ollut. Lopuksi kissa puraisi kädestäni ja karkasi ulos parvekkeelle! Sitten heräsin sydän pamppaillen ja hermostuneena ja kerroin unen miehelleni, joka ihmetteli kyllä untani ja mitä oikein hourailen. Mulla oli varman jotain tenttipaineita tai jotain...Ei ainakaan elokuviin tarvitse tällä menolla mennä. Ehkäpä se neuvolakäynnillä selvinnyt veriryhmä jäi jotenkin laukkaamaan uneenkin. Täytyy nyt rauhoittua ja viettää rentouttava viikonloppu ja antaa oikein paljon aikaa pikkuiselle.
Mukavaa viikonloppua ja ihanaa odotusaikaa!
Eilen (tiistaina) oli rakenneultra. Otin sinne esikoisen mukaan koska on niin rauhallinen ja istuikin kokoajan keinutuolissa nätisti :)
Vauvalla kaikki osat kunnossa :) Oli aika matalalla ja pää tosi syvällä ettei tahtonut mittoja saada. Painoa oli kuitenkin joku 300g ja pituutta päälle 20cm. Mittoja ei laittanut äitiyskorttiin joten yritän muistaa ne ulkoa. Viikkoja eilen siis 19+4 ja vastasi viikkoja 20+3. Laskettu aika pidetään samana, eli 10.5.
Lopuksi kysyin näkyisikö sukupuoli, jolloin totesi: ei näy ainakaan mitään " ulokkeita" , eli tyttö olisi mitä ilmeisimmin tulossa. Mutta oli tosiaan niin hankalassa asennossa vauveli, että tuosta on vielä vaikea päätellä kumpi siellä on. Mutta itselläni on ihan tyttö fiilis :) Saas sitten nähdä...
Tänään oli sitten neuvola. Hemppa oli 122 verenpaine TOSI matala 105/56, mutta niinhän minulla aina. Painoa ei ole vielä tullut lainkaan lisää vaan se on jopa laskenut 900g koko raskauden aikana, vaikka olen syönyt mitä sattuu välillä. Eli sen koommin en ole syömisiäni tarkkaillut, yritän tietenkin syödä suht terveellisesti, mutta mutta.... :))
Kohdun korkeus oli hivenen navan alapuolella, mutta liikkeet tuntuu tosi matalalla. Terkka sanoikin että vauva on tosi alhaalla ja sen takia mulla mahaa särkee jatkuvasti. Pienet ahertelut saavat aikaan supistuksia, eli en saa nyt mitään raskasta nostaa tai kantaa. Nuo säryt tuntuu välillä nivusissa ja jopa reisissä. Tosi kurjaa :( Syke kuului hyvin ja olikin reippaana massussa ja potki minkä ehti.
Nyt lepäämään hetkeksi kun nuorempi nukkuu ja vanhempi touhuaa omiaan. Pitääpä ottaa tähän särkyyn panadoli jos auttais, tosi kurjan tuntuista. Ettei nyt mitään alkaisi tapahtumaan tuolla " alhaalla" tämän takia. Olen kyllä rauhallisesti nyt ottanut.
amaria 19+5
tänään on neuvola.. Mua on alkanu jänskättään, että jos ei masuasukilla oo kaikki kunnossa, kun liikkeitä en oo tunnistanu. Ehkä ne pari pientä, mutta sen jälkeen ei mitään.
Kauheeta, ku nyt alkaa epäröimään ja panikoimaan joka asiaa, vaikka vielä vähän aikaa sitte pysty antaa mennä ihan omalla painollaan.
No päivällä sitte ollaan viisaampia ja toivottavasti kaikki on ok.
Kirjottelen neuvolan jälkeen enempi.
burmilla ja maha-asukki 18+6