Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä vaivoilta sektiossa säästyy?

Vierailija
08.11.2008 |

Verrattuna alatiesynnytykseen? Itselleni tuli mieleen ainakin: episiotomiahaava, mahdolliset emättimen repeämät, lantionpohjanlihasten venymät, virtsankarkailu ja ponnistusvaiheen aiheuttamat peräpukamat. Lisäksi usein saa levätä leikkauksen jälkeen, toisin kuten alatiesynnytyksen jälkeen joutuu kovinkin kipeänä ja väsyneenä heti nousemaan ylös ja hoitamaan vauvan itse.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa ei välttämättä selviä supistuksista...

5

Vierailija
2/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja säästyin vain epparihaavalta jonka tilalle sain paljon ikävemmän haavan alavatsaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyllä alatiesynnytyksistä tullut yhtäkään ap:n mainitsemaa vaivaa. Sektion (hätä) jälkeen kyllä oli vaivoja jos jonkinlaisia, sairaalabakteeritulehdus pahimmasta päästä. Kävelemään pääsin kunnolla vasta 6 kk:n jälkeen...

Vierailija
4/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna alatiesynnytykseen? Itselleni tuli mieleen ainakin: episiotomiahaava, mahdolliset emättimen repeämät, lantionpohjanlihasten venymät, virtsankarkailu ja ponnistusvaiheen aiheuttamat peräpukamat. Lisäksi usein saa levätä leikkauksen jälkeen, toisin kuten alatiesynnytyksen jälkeen joutuu kovinkin kipeänä ja väsyneenä heti nousemaan ylös ja hoitamaan vauvan itse.

Virtsankarkailua oli ainakin minulla eli ei liity alatiesynnytykseen, vaan yleiseen kudosten löystymiseen. Peräpukamia voi tulla myös raskausaikanakin, tosin itselleni ei tullut, vaikka muulloin on ollut. Lantionpohjanlihakset venyvät myös raskauden aikana. Ja vauvan joutui hoitamaan ihan itse sektion jälkeen, eikä päässyt edes perhehuoneeseen, jossa olisi ollut miehestä apua.

Vierailija
5/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantionpohjan löystyminen ei liity alatiesynnytykseen, vaan raskauteen, siltä ei siis välty.

Vierailija
6/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan hoidin kyllä ihan itse kokoajan. Iltapäivällä leikattiin ja illalla jo halusin pystyyn. Ja seuraavana päivänä olisin halunnut kotiin, mutta eivät laskeneet. Kävelin sitten pitkin käytäviä vauva kainalossa. Kolmantena päivänä päästiin kotiin. Ihan esikoinen oli kyseessä.

Vierailija
7/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa ei välttämättä selviä supistuksista...

5

Kaverin vauvaa vedettiin imukupilla kolme kertaa ennen kuin mentiin leikkaamaan. Siinä tuli samalla "kaikki", supistukset, epparihaava, sektiohaava... Tai noh, ei kaikkia, siltä tärkeimmältä säästyttiin kuitenkin, eli vauva syntyi terveenä!

Itse säästyin sektiossa supistuksilta ja alapään repeämiseltä, ainakin.

Vierailija
8/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epparihaavaa ei tosiaan tullut, sen sijaan sai puolimetriä kiinniommeltua (tai niitattua) haavaa pitkin vatsanpeitteitä sisä- ja ulkopuolelle.

Emätin ei revennyt, mutta käsillä ne revitään ne leikkausaukotkin.

Lantionpohjalihakset veltostuu raskauden myötä, ei pelkästään synnytyksestä.

Virtsaamisen sai opetella konjakin kera sairaalassa uudestaan, kun oli katetroituna vuorokauden.

Peräpukamat tulee usein laikkauksesta. Itse sain ne sektiosta, mutta en alatiesynnytyksestä.

Leikkauksen jälkeistä elämää en voi kutsua lepäämiseksi, koska kipu oli todella pahaa. Sängystä revittiin ylös väkisin, vaikka tuntui, että sisuskalut leviää lattialle. Pyörryinkin siihen paikkaa ja vasta sitten tajusivat, että en tai olla vielä valmis nousemaan ylös (leikkauksesta alle vuorokausi).

Ja vauvaa sai todellakin heti lääketokkuroistaan selvinneenä hoitaa ihan itse. Nostivat toki vauvaa puolestani, mutta se parin sekuntin apu ei paljoa lämmittänyt.

Sektion jälkeen haavanalue oli tunnoton melkein pari vuotta ja saman ajan leikkaushaava tuntui esim vatsalihasia tehdessä epämiellyttävästi. Lisäksi kohtu on heikompi leikkauksen jälkeen, kuin normaalin synnytyksen jälkeen.

Alatiesynnytykseni meni normaalisti. Sairaalassa oltiin 8 tuntia ja repesin reippaasti. Silti olo oli kuin voittajalla heti synnytyksen jälkeen. Olin aivan onnessani kun pääsin heti suihkuun kävellen ja muutenkin olotila oli niin erilainen. Suosittelen lämpimästi alatiesynnytystä, mikäli esim pelkosektiota harkitsee!

Vierailija
9/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunniteltu sektio ja kaikki meni hyvin. PAITSI peräpukamat kyllä tuli, se ei näytä olevan kiinni siitä synnyttääkö itse vai ei.

Vierailija
10/10 |
08.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ONNEKSI jos luoja joskus vielä suo, suunniteltu sektio edessä.