Help! Miksi kädet puutuu (istuessa)??!!
Eli tänään ollut koko aamun kädet (käsivarret!) ihan puutuneen ja levottoman tuntuiset. Mistä se voi johtua? Istuessa tulee, enkä tietysti muuta pysty töissä tekemäänkään.
Voiko kohtu painaa jotain hermoa, että kädet puutuu?! Tuntuu TOSI ikävältä kyllä :( Toivottavasti joku tietää mistä voisi johtua! Turvotusta ei ole juurikaan, ihan vähäsen, muttei sen enempää kuin viime viikkoina muutenkaan.
Ja viikkoja tänään 29+2
Kommentit (5)
Kannattaa tarkistaa vielä istuma-asento ja se, onko hartiat kovin jumissa. Edellisessä raskaudessa minulla puutui sormet ihan tunnottomiksi ja lopulta syy oli tosi kumaraan painuneessa ryhdissä.
Vatsa kasvoi kaikkien käyrien yläpuolella ja painoi tosi paljon. Minä hölmö en silloin edes älynnyt käyttää tukivyötä.
Mutta raskausaikana esim. sormien puutuminen on ihan tavallista.
Kannattaa jutella asiasta neuvolassa, jos et itse löydä vaivaan syytä.
Mupsi
tosiaan kohtu voi painaa verisuonia ja siitä johtuu puutuminen. Mulla oli tosin jo ennen raskautta välillä tuo vaiva että kädet, melkein koko käsivarret puutuivat. Syyksi löytyi solmu tuolla lapaluiden välissä. Eli niin jumissa oli paikat ja ryhtikin kai epäsuora. Osteopaatilla kävin muutaman kerran ja auttoi todella hyvin, mutta en tiedä saako mennä raskaana ollessa!
Pricilla
Eli sekin vaikuttaa paljon puutumiseen.
Venyttely, käsien pyörittäminen. Esim kepillä tai vastaavalla ( lattiamopin varsi hyvä) jumppaaminen saattaa auttaa myös.
Lisäksi lämpötyynyt lisää verenkiertoa yläselässä.
Vaiva jatkuu edelleen tänään. Eilen illalla mukaan astui sormien (vars. nimettömien) pistely. Epäilen nyt itsekin jotain hartiajumitusta, vaikken ole siitä aikoihin kärsinyt eikä tunnu että mitään sellaista olisi. Toinen syy voi tosiaan olla se, että kohtu painaa valtimoita/laskimoita. Mutta edellisissä raskauksissa se teki vain " rytmihäiriöitä" (sydän hakkasi sataa parikin tuntia putkeen), mitään puutumisia ei ollut. Mutta eihän se tarkoita, etteikö nyt olisi.
Soitan tänään neuvolaan ja kysäisen asiasta. On aika ikävän tuntuista tehdä koneella töitä kun hyvä että tuntee käsiään..
Kohtu painaa isoja verisuonia (mm. nivusissa) ja saa siis verenkierron heikkenemään. Ikävä vaiva. Taukoja ja liikettä lisää ; )