Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yrittäjä ja äitiysloma

09.12.2007 |

Onko kokemuksia seuraavasta: Minulla on tuore yritys joka työllistää vain minut. Kovasti kuitenkin tekisi vielä mieli yksi lapsi tehdä (ehkä yrittää tähdätä vuoden 2009 alkupuolelle...) niin mietin että onko äitiyspäiväraha silloin minimi jos on yritys, koska silloinhan on ns tuloja ja eikö se vedä äp-rahan minimiin? Ja voisiko kuvitella että äitiysloman ajaksi (oletetaan että jo muutaman kuukauden päästä syntymästä pystyisi itsekin tekemään osa-aikaisesti hommia) ns vuokraisi liikkeen jollekkin? Itse tekisin tavarahankinnat yms ja työntekijä saisi palkan melkeinpä provikka tyyliin, eli kuukausittain myynnistä karsittaisi menot pois ja tuotosta tulisi työläiselle palkka... Kuulostaako ihan utopistiselta? Miten Sinä hoitaisit homman?

Ehdotuksia otetaan vastaan!

Kiitos jo etukäteen...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kannattaisi varmaan kysyä suoraan kelasta, yrittäjyys kun tuo aina noihin tukiin oman mausteensa... Mutta kai se riippuu myös tulon laadusta, eli onko pääomatuloa vai ei.

En tiedä tuosta tulopuolesta, mutta muista että äitiyspäiväraha määräytyy maksamasi yrittäjän työtulon mukaan ( eli minkä työtulon mukaan maksat itellesi eläkettä tms) ei todellisten ansioiden.

Mutta kannatta kysä asiantuntijalta!!

Vierailija
2/5 |
26.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun kuulin odottavani noita nurimmaisia, olin juuri aloittanut yrittäjänä. Kävelin välittömästi vakuutusyhtiöön tekemään yrittäjän eläkevakuutuksen. Eli tuon mukaan lasketaan sekä sairaus- että äitiyspäiväraha. Itse hain silloin puolenvuoden tulojen mukaan. Aluksi sain kolme kuukautta sairauspäivärahaa ja sitten alkoi äippäloma. Raha oli sama molemmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei kuulemma valvo tulojen määrää äitiys- ja vanhempainloman aikana, ainoastaan tehtyjä työpäiviä. Eli jos ilmoitat olevasi töissä viitenä päivänä viikossa, laskee äitiyspäiväraha minimiin noilta päiviltä riippumatta tuleeko rahaa lainkaan vaiko ei. Jos ilmoitat työskenteleväsi ainoastaan sunnuntaisin, ei työnteko vaikuta päivärahaan mitenkään (koska päiväraha maksetaan maanatailta lauantaille) riippumatta ansaituista summista. Näin minulle on Kelalta ilmoitettu ihan selkeästi ja olen asiaa useammin kuin kerran tiedustellut (olen vasta perustanut oman yrityksen ja tarkoitus työskennellä mahdollisuuksien mukaan myös äitiysloman aikana).

Vierailija
4/5 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväraha lasketaan YEL:n mukaan. Sillä on helppo " pelata" itselleen kunnon päivärahat. Jos ilmoitat vakuutusyhtiöön, että vuositulosi on 50000 euroa, ne iskee sulle vakuutusmaksut sen mukaan ja tuon tulon mukaan saat päivärahankin. Sillä, mitä yritys oikeasti tuottaa, ei ole merkitystä.

Ja juu, työsäolopäiviltä päiväraha on minimi, eli kannattaa työskennellä vain sunnuntaisin joka on tueton päivä.

Vierailija
5/5 |
16.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

SST80:

Päiväraha lasketaan YEL:n mukaan. Sillä on helppo " pelata" itselleen kunnon päivärahat. Jos ilmoitat vakuutusyhtiöön, että vuositulosi on 50000 euroa, ne iskee sulle vakuutusmaksut sen mukaan ja tuon tulon mukaan saat päivärahankin. Sillä, mitä yritys oikeasti tuottaa, ei ole merkitystä.

Aloittavan yrittäjän YEL-maksu on 15,45 % (muiden 20,6%) eli jos ilmoittaa työtuloksi 50 000 euroa vuodessa tulee vakuutusmaksuja maksettavaksi aloittavalla yrittäjällä yli 600 eur/ kk. Kannattaa siis huomioida ennen kuin menee suuria työtuloja ilmoittamaan - ellei sellaisia siis todellisuudessa ole. Itsellä ei ainakaan aloittavana yrittäjänä mitään mahdollisuuksia maksaa noin suuria YEL-maksuja.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän