Salaa kuvautuista videoista
Sellainen varoitus, tuossa yhdessä ketjussa joka toivottavasti kohta poistetaan oli luulo että julkisella paikalla kuvattua aktia saisi levittää netissä. Luulo on täysin väärä, levittäjä syyllistyy vakavaan rikokseen.
mies parhaassa iässä.
---
Rikoslain 24 luku 8 § (9.6.2000/531)
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.
Kommentit (9)
...samaa mieltä edellisen kanssa, mutta oma ketjussa käsiteltiin myös oman kumppanin kuvaamista salaa ja sen laittamista nettiin. Itse en tätä ainakaan hyväksy ja tuskin antaisin miehelle ikinä anteeksi jos näin tekisi.
Tuli vähän kirjoitusvirheitä, mutta kait ton nyt ymmärtää
Totta, tämä ei ole tuomioistuin - mutta laki ja sen tulkintakin on tältä osin kyllä hyvin selvä.
Se että netissä kykenee anonyymina rikkomaan lakia liian helposti ei muuta asiaa miksikään.
Eettisestä tai moraalisesta puolesta nyt puhumattakaan.
jotain ennakkotapauksia tai linkkejä niihin heittää vai järkyttikö asia niin pahasti että tyydyt edelleen tietämään asiasta kaiken ajatteli muut mitä tahansa?
2
sanoo mies parhaassa iässä siihen jos minä menen keittämään kahvia senaatintorille ja sitten kun joku tulee sitä kieltämään niin syytän sitä kotirauhan häirinnästä?
Kotirauhaa siinä ei rikota. Ja jos sitten pudotat housusi ja pikku peniksesi vilahtaa torilla, voin ottaa siitäkin kuvan koska juttu tapahtuu julkisella paikalla, mutta sen julkaiseminen ei välttämättä enää ole sallitun rajoissa.
Lakeja ja asetuksia nyt löytää netistä helposti, tässä aiheesta hieman kansanomaisemmin:
http:// www. nikkemedia. fi/ivailu/sivut_ex/fotopykalat. pdf
" Julkisellakin paikalla olevalla ihmi-
sellä on nimittäin turvanaan yksityi-
syyden suoja, jonka perusteella hän-
tä ei saa kuvata tilanteessa, joka on
kuvattavaa loukkaava. Tässä voidaan
joutua vaikeisiin rajanvetotilantei-
siin, koska loukatuksi tuleminen on
hyvin subjektiivista. Toisen kuvaami-
nen housut kintuissa (konkreettisesti
tai kuvainnollisesti) lienee yksikäsit-
teisesti tilanne, jossa ei kannata ko-
etella yksityisyyden suojan rajoja. "
Kyllä minä olen finlexit lukenut. Jonkun itse väsäämillä nettisivuilla taas voi pyyhkiä vaikka persettä. Sitähän minä tässä olen koko ajan kuuluttanut että ei tuo niin itsestään selvä asia ole. Aluksi sanot että " syyllistyy vakavaan rikokseen" . Sittemmin korjaat jo itsekin että " voi tulla vakavia rajanvetotapauksia" ja muuta vastaavaa. Juuri niinhän se onkin ja se on ihan eri asia.
Olisi sinänsä hauskaa nähdä oikeudessa ihminen joka on NIIN loukkaantunut jostain valokuvista vaikka on itse vapaaehtoisesti ensin heilunut mulkku kourassaan julkisilla paikoilla. Ehkä sellainenkin farssi vielä nähdään.
on täysi idiootti ja ääliö vaikkei häntä vankilaan kahdeksi vuodeksi saisikaan.
Kuten myös kaikki videon puolustajat.
Hyi helvetti teitä.
Mölise oikeuden päätöksiä siellä kun et mikään oikeus ole. Voisi yhtä hyvin kysyä että mitä yksityiselämää se sellainen on että tullaan julkisille paikoilla paneskelemaan? Ei siinä ole kovin suurta pyrkimystäkään yksityisyyteen näin maalaisjärjellä ajateltuna.