Miten ottaa etäisyyttä arvostelevaan tuttavaan?
Toivoisin vinkkejä, miten ottaa etäisyyttä erääseen tuttavaani, joka jatkuvasti puhuu ihmisistä selän takana pahaa. Aina hän löytää muista ihmisistä jotain arvosteltavaa ja tuomittavaa, varsinkin äitiyteen liittyen. Itse hän on omasta mielestään äitinä mitä esimerkillisin. Hän ei pysty olemaan iloinen muiden onnesta, se tuntuu aina olevan häneltä pois. Mutta voi sitä vahingonilon määrää hänen äänessään, kun hän juoruaa jollekin sattuneesta epäonnesta. Itse en halua mennä mukaan hänen ilkeisiin puheisiinsa muista ihmisistä, yritän olla kommentoimatta hänen puheitaan millään lailla. Tiedän, että en itsekään säästy hänen juoruilultaan, siksi yritän puhua hänelle mahdollisimman vähän perheeni ja tuttavieni yksityisasioista.
Olen yrittänyt myös ymmärtää hänen ilkeyttään, koska tiedän että se johtuu hänen omasta pahasta olostaan. Hän on joskus kertonut minulle ongelmistaan ja tyytymättömyydestään tilanteeseensa. Mutta ei hänellä siltikään ole oikeutta käyttäytyä noin ilkeästi muita kohtaan. Usein minulle tulee paha mieli kuunnellessani hänen puheitaan enkä jaksaisi keskusteluja hänen kanssaan.
Mutta miten ottaisin hienovaraisesti etäisyyttä tuttavaani, hän kun itse on niin aktiivinen yhteydenpidossa? En uskalla huomauttaa suoraan tuosta hänen käytöksestään, koska hän on äärimmäisen herkkä loukkaantumaan ja kostaa, jos joku sanoo hänestä mitään negatiivista.