Kertokaa hyvää klassista musiikkia?
Kommentit (7)
Oletko vasta kiinnostunut klassisesta vai miksi siihen haluat tutstua?
Kyselen uteliaana, kun usein klassiseen musiikkiin on niin vähän kiinnostusta
Tykkään erityisesti romantiikan musiikista, mutta myös uudemmasta. Suosikkejani Mahler, Bruckner, Brahms, Sibelius, Wagner, Dvorak, Bartok vähä uudempaa, mutta itse tykkään, samoin Stravinski ja Shostakovits. Ehkä jokin Stravinski ei ole ihan " aloittelijan" kamaa.
Suosittelen, että kuuntelet jokaiselta aikakaudelta niitä " suuria" nimiä, perusbiisejä jne, ja sit kun tiiät millaisesta tykkäät, voitkin tutkia mitä muuta sieltä löytyy. :)
Samoin musatyylejä on klassisen sisällä niin monia. Itse kuuntelen lähinnä sinfonioita, konserttoja ja kamarimusaa, mutta onhan sitä lied, ooppera ja vaikka mitä muuta.
Dvorakin Slaavilaiset tanssit on ihan ykkössuosikki, samoin Brahmsin Unkarilaiset tanssit. Ne on siis lyhyitä, iloisia orkesterikappaileita, selkeä ja tanssittava rytmi. Holstin Planeetat on kans mun 2-vuotiaan lemppareita. Just kuunnellaan sellasta saksofonikvartetin levyä, ja näyttää uppoavan sekin. PEriaatteessa ihan lapsille on myös toi Ravelin Hanhiemo-sarja. Se on todella kaunis, siinä jäljitellään paljon luontoääniä ym. Tosin toi mun tyttö tykkää toistaiseksi kaikesta vähä menevämmästä.
Sibeliuksen Kullervosta myös tykkäsi. Mutta esim noi Mahlerin sinfoniat on jo sellasia, että lapsi ei oikeen niistä saa mitään irti. Niin pitkiäkin ovat.
9, joka on ovelasti manipuloinut lapsensa tykkäämään klassisesta, niin ei tartte ti-ti -nallea kuunnella
näin joulun aikaan suosittelen myös gregoriaanista laulua - sitä aitoa ja alkuperäistä, ei näitä moderneja muunnelmia. Lapsi tosin ei ole tuosta niin vaikuttunut.
Brahmsin unkarilaiset tanssit, Mozart esim eine kleine nachtmusik ja elvira magidan (pianokonsertto).
Tutustumalla löydät omat suosikkisi
haluatko enemmän ison orkesterin soittamaa vai kamarimusiikkia? Sinfoniaa vai pianokonserttoa? Minkä aikakauden musiikkia?
Vivaldi, Mozart jne ovat hyvin helppoja valintoja, sellaista josta lähes kaikki tykkäävät. Hyvin helppoa kuunneltavaa.
Kannattaa myös tutustua eri aikakausien musiikkiin, itse kuuntelen välillä esim locatellia (1500- luvulta)
Hyvä tapa tutustua klassiseen musiikkiin ja kokeilla, mistä itse pitää on kuunnella classic fm radioasemaa.