Isopropanoli ja eteeriset öljyt
Tietääkö kukaan tai onko haisua, ovatko haitallisia ja kuinka haitallisia?
Mun työpaikalla pullotetaan löylytuoksuja, jotka koostuu isopropanolista (isopropyl alcohol) ja eteerisistä öljyistä (mm. rosmariini, eukalyptus).
Itse en noitten kemikaalien kanssa joudu töitä tekemään, mutta kyllä koko talo tuoksuu niinä päivinä kun pullotus on käynnissä - ja päänsärkyä, huimausta, lievää pahoinvointia on sekä mulla että muilla.
Nyt oon viikolla 20+6 ja koko raskauden ajan tietysti töissä käynyt. Mistä voisin kysyä noitten aineiden vaikutuksista?
Kommentit (3)
Teratologinen tietopalvelu vastaa kysymyksiin sikiöön liittyvistä ulkoisista ja sisäisistä ärsykkeistä. Toimii puhelinpalveluna 09-471 76 500 arkisin muistaakseni klo 9-12 välillä. Heillä ajantasainen tieto esim lääkkeistä, myrkyistä yms mikä vaikuttaa sikiön kehitykseen.
emma
Soittelen heti huomenna tonne palveluun. Ja luultavastihan kaikki on ihan ok, kun työnantajakaan ei oo varoitellut. Mutta parempi kysyä!
Just noitten aromaterapiahoitojen takia aloinmiettmään koko juttua. Ja tiedättehän työ, kun sitä kerran alkaa miettimään...!
En osaa sanoa mistä voisit kysellä, mutta sen tiedän ettei esim. kosmetologit anna hoitoja missä käytetään eteerisiä öljyjä raskaana oleville, eivätkä tee kyseisiä hoitoja itse raskaana olessaan. Eteeristen öljyjen mahdollisista haittavaikutuksista ei ole riittävästi tietoa, siksi ilmeisesti näin.
Mutta..jos et itse ks. öljyjä käsittele, niin en usko että sitä pientäkään vaaraa on. Ehkä öljyjen maahantuojalta voisi kysellä onko joitakin suosituksia olemassa.