Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asioista: yhteiset vai erilliset tilit ja lainat jos vanhemmilla eri verran varallisuutta???

07.12.2007 |

Mielenkiinnosta kyselen lapsiperheiden raha-asioista?

Onko teillä yhteinen tili, jonne menee kaikki perheeseen tulevat rahat vai kummallakin omansa? Miten hoidatte asuntolainat, kun äiti hoitovapaalla? Onko teillä yhteinen asuntolaina? Vai molemmilla omansa, jolloin omistusosuudetkin voi olla eri suuruiset esim 30% ja 70%. Miten toimitte jos perhettä perustaessa puolisoilla huomattavasti eri suuruinen omaisuus esim. toisella paljon sijotuksia ja toisella pienet säästöt vain tilillä. Ja miten niissä talanteissa olette toimineet kun ostatte asuntoa ja toisella vanhemmista on jo entuudestaan omistusasunto ja toisella ei ole koskaan ollut omaa asuntoa. Miten käytännössä olette tehneet, molemmat laittaneet niin paljon rahaa asunnonostoon kuin pystyy vai molemmat saman verran.

Mainitkaa myös oletteko avio- vai avoliitossa???

Nämä asiat ovat alkaneet viime aikona mietityttämään minua kun olen hoitovapaalla eikä minulla ole asuntolainaa. Minä en siis pysty " kasvattamaan" omaisuuttani ollenkaan vanhempain- ja hoitovapaalla ollessani ( n. 6 vuotta). Miehellä jää kyllä rahaa maksaa siotuksiaan senkin jälkeen kun elättää perheemme.

Kiitos vastauksista!

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat rahat ja omat tilit, mutta pidämme huolen siitä, että pakollisten menojen jälkeen kummallekin jää suunnilleen saman verran omaa käyttörahaa. Hoitovapaalla emme ole vielä kumpikaan olleet, mutta alustavasti on juteltu, että jos sellainen paikka eteen tulee, niin työssäkäyvän maksettaviksi siirtyvät käytännössä lähes kaikki laskut. Päivittäistavaraostokset maksetaan yhteiseltä S-tililtä, johon kumpikin pistämme kuukausittain rahaa.

Aviossa ollaan ja avioehtokin on tehtynä, koska meille oli ennen avioitumista kertynyt eri määrät omaisuutta. Teemme kumminkin molemmat yhtä tärkeää ja vaativaa työtä eikä pienempipalkkaisen tarvitse " maksaa" siitä, että hän on julkisella sektorilla töissä, kun toinen on taas vientiteollisuudessa. Yhteistä elämäähän tässä eletään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän