Olen viisi kertaa synnyttänyt luonnollisesti.
En ole edes ajatellut, että olisin luonnonoikku. Koskaan en ole ennen synnytystä miettinyt otanko kivunlievitystä ja jos otan, niin mitä. Jossain vaiheessä kätilökysynyt haluanko jotain, en ole tarvinnut. Päivittäin olen tekemisissä pientenlasten äitien kanssa. Synnytyksistä kun tulee puhe niin ensimmäiseksi aiheeksi nousee kipulääkitys. Onko muita jotka ovat pärjänneet ilman kivunlievitystä?
Kommentit (26)
Olin synnytyspelkoinen ja olin tietenkin ajatellut ottavani kaikki mahdolliset kivunlievitykset. Toisin kävi.
Kuuma suihku oli riittävä lievittäjä minun kipuihini.
koska se kipu kuuluu siihen? No niinhän syöpäänkin kuuluu se kipu, pitäisikö se kokea myös luomuna?
raskausaikana, että mitä kaikkea lääkettä ja puudutusta ottaa. Jokainen synnytys on yksilöllinen, sen tietää vasta kun on tosikyseessä.
äiti on synnyttänyt 12 ilman mitään kipulääkityksiä että revi siitä. :)
Olin kyllä varautunut, että otan puudutteita, jos tarvitsen, mutten ole tarvinnut. Kyllä siinä kivun luonteessa on eroa.
Ensimmäinen pitkä ja vaikea synnytys, vaikkakin lähes kivuton. Toinen nopea ja helppo, joskin kivulias. Mutta kyllä kaikinpuolin jäi parempi mieli tästä jälkimmäisestä. Siihen synnytyskipuun pitää osata asennoitua oikein. Se kipu ei ole pahasta niinkuin kipu muuten aina on.