Voiko olla ettei -10kg näy missään?
Olen laihduttanut 2kk aikana 10kg, 75 kilosta 65:een. Vaatekokoni on muuttunut 44:sta 40:seen.
Tapasin eilen ystäviäni pitkästä aikaa. Viimeksi kun näimme painoin siis 10kg enemmän. Kukaan ei kuitenkaan kommentoinut mitenkään muuttunutta(?) ulkonäköäni, ei halaistua sanaa. Yleensä kyllä kommentoimme toistemme vaatteita tms. Meinas masentaa, tsemppaus ja pari positiivista sanaa olis tehnyt terää.
Voiko todella olla, ettei tuo pudotus näy edes missään? Omasta mielestäni kasvoni ovat ainakin kaventuneet.
No per..... katotaan, ens kerralla kun tapaamme, alkaa luku 5:lla, katotaan jos sitten jo joku sanois jotain.
Kommentit (27)
Siksi on helpompi olla huomaamatta.
Mulla siis painoa 57 kg ja 38 todellakin sopiva koko eikä siinä ole yhtään lihomisen varaa. Äitini on 161-senttinen ja painaa vähintään 60 kg ja käyttää kokoa 36.
En. Vaan. Tajua. Miten ne lyhyet tanakatkin ihmiset saavat itsensä ahdettua S-kokoon?
1) Vaatekoot ovat keskenään erilaisia: Zaran 24 tai 24 tuskin menisi minulle päälle, mutta esim. H&M:n housut kokoa 34 vaativat vyön.
2) Lyhyelle menevät pienemmät vaatteet mittasuhteiden takia. Housujen vyötärö esimerkiksi nousee kapeampaan kohtaan. Meillä ei ole paljoa pituuseroa, mutta minulla voi vyötärö olla suhteessa alempana.
3) Rakenne vaikuttaa muutenkin. Olen joskus käyttänyt lainaillut vaatteita yli 170-senttisen kaverini kanssa, joka painaa saman verran kuin minä. Molemmilla vaatteet näyttivät yhtä sopivilta (lahkeiden pituus tietysti ei).
Eli ilmeisesti ollaan vain erilaisia näissä suhteissa. :) Rintojen koko kyllä vaikuttaa sekä vaatekokoon että painoon.
9
Vierailija:
mä olen 163 cm pitkä ja painan 51 kiloa ja olen kokoa 36. Sulla on vähemmän pituutta ja enemmän painoa, mutta mahdut pienempään kokoon... No, mulla on toisaalta rintoja ja lantiotakin jonkin verran, ehkä se selittää asian :-)
Itse olen pudottanut reilut 30 kg, ja välillä tuntuu, etteivät ihan kaikki siihenkään muutokseen ole kummemmin reagoineet. Mitä isompi ihminen on, sitä enemmän paino voi pudota ilman, että sitä " huomaa" - vaikka oma muuttunut olo ja vireystila kyllä kertovat muutoksen ja vaatteet pyörivät päällä.
Toinen juttu on juuri tuo aiemminkin mainittu häveliäisyys. En minä ihan keneltä tahansa, joka ei ole hehkuttanut laihduttavansa, kehtaisi kysyä, onko tämä laihtunut! Varsinkin, jos ihminen on ollut suht normaali aiemminkin (kuten ap tod. näk. kuitenkin - oma lähtöpainoni nimittäin 112 kg, joten en koe alle 80 kiloisia, yli 165 cm pitkiä naisia millään tavoin huomattavasti ylipainoisina;), muutosta ei rekisteröi.
Esim. kerran ohi mennen huomasin miettiväni, onko eräs kuorokaveri aina tosiaan ollut noin hoikka ja kaunis. Mielikuvissani pidin täysin mahdollisena, että oli, mutta toisaalta kiinnitin nyt asiaan epämääräistä huomiota ja olin törmännyt samaan tyyppiin salilla muutamaankin otteeseen. En todellakaan kehdannut kysyä, koska henkilö oli alkujaankin minusta ihan normaali ja nätti! Vanhojen valokuvien perusteella voisin päätellä n. 10 kg:n pudonneen, tai ainakin kropan kovasti kiinteytyneen.
Jotain 10 kiloa (mikä on tosi hieno saavutus!) voi olla vaikea silti päältäpäin huomata, ainakin näin talvella kun on paksut toppatakit ja ehkä joku tunika päällä.
Yleensä sen laihtumisen ehkä näkee juuri kasvojen ja käsivarsien kapenemisesta sekä ehkä masun ja pepun koon pienenemisestä. Eikä masua tai peppuakaan nyt niin näe näin talvisaikaan, ellet ollut ahtautunut johonkin kotelomekkoon kohdattuasi ystäväsi:)).
Itse en sitäpaitsi pistä ihmisten ulkonäköä niin tarkkaan mieleen, että voisin sanoa onko joku lihonut tai laihtunut, ellei ole tapahtunut jotain tosi radikaalia muutosta.
ESim. kälyni on ollut ainakin aika tuhti ja monesti olen meinannut sanoa hänelle, että onko hän laihtunut, mutta en ole silti kehdannut.. Kun ei tiedä vaikka toinen vielä loukkaantuisi. Enkä minä nyt niin tarkkaan kenenkään peppua tiiraile että niistä näkisin ne sentit mitkä sieltä ovat ehkä kadonneet.
Yritä ajatella, että on pääasia että SINÄ olet vartaloosi ja itseesi tyytyväinen mahtavan suorituksen jälkeen! Hällä väliä muista ihmisistä. Ehkä jotkut ihmiset kuitenkin huomaavat sinussa jonkin eron, vaikka eivät sitä ääneen sanokaan.
t. yksi joka myös pudottelee painoaan pikkuhiljaa, nyt -3 kiloa kuukaudessa.
Mä en ole koskaan tajunnut näitä kääpiöiden kokoja. Miten ne voi saada mahtumaan suhteessa 20kg läskiä pienempään kokoon kuin pitkä ihminen?