Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni sytyttää itsenäisyyspäivänä kaksi kynttilää ikkunalle?

Vierailija
04.12.2007 |

Perinteinen tapahan on sytyttää itsenäisyyspäivänä ikkunoille kaksi kynttilää klo: 18-20. Kuinka moni muu noudattaa tätä tapaa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

istuskella ikunalla, joten liian vaarallista.

Vierailija
2/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi toheloa kissaa ja kolme lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tässä perheessä mulla se olisi lapsien heitteillejättö jos istuisin kynttilöitä vahtiiis

Vierailija
4/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ihan uteliaisuuttani lähtenyt koiran kanssa lenkille klo 18 katsomaan kuinka paljon kynttilöitä poltetaan. Ei juuri missään ole näkynyt. Lapsena pikkukaupungissa asuessani oli lähes kaikissa ikkunoissa kynttilät. Oli kaunista!

Vierailija
5/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aidosta kiinnostuksesta kysyn, kun aika monille perinteille löytyy joku alkuperäinen " selitys" ja tässä kohtaa on minulla aukko sivistyksessä.

Vierailija
6/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen sodan (1808-1809) aikana siitä kehittyi merkki kapinallisille suomalaissotilaille: tästä talosta on turvallista pyytää yösijaa.

Tuo perinne syntyi jo ennen itsenäisyyttämme, vainon vuosina. Kynttilä oli vainoa pakeneville merkkinä turvapaikasta.

Ennen itsenäistymistä kaksi kynttilää oli myös fennomaanien tunnus: venäjän vallan aikana itsenäistä Suomea kannattavat ihmiset polttivat kahta kynttilää ikkunalla, osoittaakseen hiljaista kapinaansa Venäjän valtaa vastaan

Vierailija
8/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapana on sytyttää kaksi kynttilää ikkunoille klo 18-20 muistoksi jääkärien uskaliaasta hankkeesta isänmaan vapauttamiseksi. Kahdella kynttilällä ilmaistiin aikoinaan turvallinen etappitalo, kun jääkäreiksi värväytyvät loikkasivat Ruotsin kautta Saksaan.

Mutta jostain olen lukenut, että itsenäisyyden liitto olisi kehottanut näin tekemään 1927

Vierailija
9/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. nro 12

Vierailija
10/10 |
05.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muutenkaan laita verhojen lähelle kynttilöitä.