Miten ilmaista pph:na, kun lapsen vanhemmat
eivät selvästikään halua tuoda lastansa meille hoitoon. Syytä en osaa sanoa, mutta ylimielisesti käyttäytyvät vanhemmat, jotka ottavat kiireesti lapsensa ja häipyvät, eivät tosiaankaan pitkän päivätyön jälkeen anna aihetta hymyillä, vaikka päivä olisikin ollut ihan ok. Toivoisin, että vanhemmilla olisi mahdollisuus vaikuttaa, kenelle lapsensa antavat hoidettavaksi, ettei tällaista ilmiötä pääse syntymään. Sapettaa, ärsyttää!!! Ja huomenna taas sama edessä!
Kommentit (9)
Sinulle sentään maksetaan. Vanhemmat joutuvat maksamaan ala-arvoisesta hoidosta eivätkä voi kuin kytätä että hoitaja tekee virheen.
Vois helpottaaa tilannetta jos avoimesti sanoisit heille miltä tuntuu ja kysyt suoraan mikä mättää jos nyt mikään mättää. Joskus vaan toiset on niin kiireisiä että hyvät tavat unohtuu. Toisille lapset on taas vaan " parkissa" ne haetaan ja se siitä mitä sitä turhia läpisemään.
Avointa keskustelua kohteliaasti suosittelen.
Onko pph:kin jo niin aikataulutettua, että vanhempien on raahattava vekaransa aamuvarhaisella, vaikka voisi joskus tuoda esim. vasta kymmeneen? Aika järkkyä.
Vierailija:
Onko pph:kin jo niin aikataulutettua, että vanhempien on raahattava vekaransa aamuvarhaisella, vaikka voisi joskus tuoda esim. vasta kymmeneen? Aika järkkyä.
Ja ihan toisekseen jos vanhemmat ilmoittaa edellisenä iltana että lapset tulee aamulla klo 7.30 ja tuleekin vasta 10.15 niin kyllä minä siitä närkästyn. Olen aamulla herännyt heidän lapsiaan varten, valmistanut aamupalan jne. ja ketään ei näy.
Toisekseen, vanhemmat voivat myös tulla hakemaan esim. vasta klo 17 vaikka olisi sovittu että tulevat klo 16. Minulle tunti jolle ehkä oli sovittu jotain muuta menoa. Minusta on käsittämätöntä ettei osata ilmoittaa jos myöhästyy sovitusta ajasta!
Ja sikäli ehkä eri, että meillä on kyse pk:sta...
Alussa olin epävarma koko hoitosysteemistä, ajattelin, että " kokeillaan nyt miten lapset sopeutuu" . Koko ajan mietin, että mitä jos jatkaisin kuitenkin kotiäitinä. Kyselin ylitarkkaan pienetkin yksityiskohdat, olin tosi epäilevä vaikken sitä kenellekään tietenkään suoraan sanonut (ja oikeastikin tiesin kyllä, että se olin minä jolla oli kaikkein suurin vaikeus sopeutua). Nyt kun tilanne on tasaantunut ja olen alkanut luottaa hoitopaikkaan tulee usein vaan napattua lapsi mukaan hoidosta. Ja aamuisin, varsinkin silloin ei useinkaan aikaa ole jutella niitänäitä. Olen sanonut, että en välttämättä tarvitse joka päivä samaa listaa päivän kulusta jos kaikki on mennyt ok ja normaalisti, mutta jos esim. päiväunet on jäänyt väliin haluan kuulla. En omasta mielestäni käyttäydy ylimielisesti, ei se ainakaan ole tarkoitukseni!
Tällä myöhästelyllä tarkoitan lähinnä hakuaikoja. Jos hoitoaika päättyy klo 17 ja lasta haetaan vasta 17.30, niin ei se kivaa ole! Minulla näes on se omakin elämä, vaikka pph olenkin...
hoitopäivän päätyttyä, osoittaa sitä, että he välittävät lapsestaan ja haluavat siksi tietää miten hoidossa menee.
t. pph
ja huikata perään jos asiaa on, eihän sitä joka päivä ole
Lähti viesti kahteen kertaan liian aikaisin :) Mutta minäkin olen pph ja onnekseni en ole törmännyt tuollaisiin vanhempiin, jotka käyttäytyvät noin ilman järkevää syytä. Yhdet vanhemmat tosin ottivat herneen nenään, kun valitin myöhästymisistä ja siitä, etten koskaan tiedä hoitoajoista vaan lapsi tuodaan ja haetaan miten sattuu. Sen jälkeen käyttäytyminen minua kohtaan on muuttunut rajusti. Inhottavaa molemmin puolin, sillä aiemmin ovat olleet tosi ystävällisiä ihmisiä muuten, mutta minua vain rupesi suututtamaan jatkuva myöhästely.
Vaikea siis sanoa, että miten asian ottaisi puheeksi. Tässä työssä on muutenkin mietittävä näköjään tosi tarkkaan sanomisiaan sillä jotkut vanhemmat ovat hyvin herkkiä kritiikille, joka koskee heitä itseään tai heidän lastaan. Mutta jollakin tavallahan tuo teidänkin tilanne tulisi laukaista, eihän noin voi vuosikausia jatkua. Onko lapsi ollut jo kauan hoidossa? Mitä jos pitäisit vaikka kasvatuskeskustelun? Ehkä siinä tulisi ilmi vanhempia mietityttäviä asioita.