Minkä ikäiselle lapselle ootte kertonu/aiotte kertoa totuuden joulupukista?
Kommentit (10)
Samalla tulee vähän harjoiteltua, että kaikkea ei kannata siltäseltään uskoa, vaan oman järjen käyttökin on sallittua. Ette kait te aikuiset vie tätä treeniä lapselta?
Hauska joulusatu vaan... Vanhin lapsi 4v. nyt.
joulun aikaan mietti ja mietti, jolloin vahvistin lapsen epäilyksen todeksi. Poikaa nauratti, kun häntä askarruttaneet kysymykset selvisivät. Nyt on tokaluokalla ja meillä yhteinen salaisuus, jota ei 5-vuotiaalle pikkusiskolle kerrota.
että äiti eihän se ole totta että joulupukkia ei ole olemassa, vaikka Kalle sanoi että sitä ei ole.
Minä vastasin että joulupukissa on vähän kyse siitä että mihin haluaa uskoa, että osalle joulupukki on olemassa koska ne haluavat uskoa siihen, mutta kaikki eivät usko ja niilä on siihen oikeus. Sanoin myös että niille jotka haluvat uskoa joulupukkiin, joulupukki on sellainen joulun merkki, se kuvastaa lahjojen antamisen ja toisten muistamisen iloa.
Lapsi ei kyllä ihan kaikkea varmaan tajunnut, mutta oli erittäin tyytyväinen vastaukseen.
Onko joulupukki tullut ulos kaapista? Vai mistä on kysymys?
Itse muistan miten aina odotin joulupukkia, vaikka en enää uskonutkaan, että se on oikeasti olemassa;)
Ei lapselle semmosta tarvitse kertoa. Tajuaa kyllä itse kun on siihen kypsä. Näin sanoo myös psykologi Jari Sinkkonen.