Päiväkotipaikkoja ei keratakaikkiaan ole!
Sain tänään kirjeen, että koko kaupungin päivähoitopaikat ovat täynnä ja hoitopaikkoja ei ole. Pelkästään meidän alueella on lähes 100 lasta hakemassa paikkaa vuoden vaihteeseen! Nyt yrittävät järjestää hoitorenkaita ja jonkun perheen pitäis ottaa vieraita lapsia ja vieras hoitaja omaan kotiin lapsia hoitamaan. Ei kait kaupunki voi tälläiseen velvoittaa?? Näin siinä käy, kun kuntalisät tiputetaan ja kotihoitoa ei tueta kunnolla!
Kommentit (222)
johan päivä olisi sekainen kun vanhemmat olisivat välillä kotona. En suostuisi moiseen!
no meillä on. Minulla on toimistokin kodin yhteydessä. Ei se sekoita päivää millään lailla. Yleensä meikäläisten lapset ovat tottuneet siihen, että kotona voi tehdä myös töitä. Minä teen nytkin töitä ja lapset leikkivät viereisessä huoneessa.
 Uskon kyllä että jos lapset eivät ole tottuneet siihen, että vanhempi on kotona tai että kotona tehdään töitä, siihen tottuminen vie aikaa, mutta meillä ei ole mitään ongelmia. Eikä ole kyllä kenelläkään kollegallanikaan sen puoleen. Tällä alalla melkein kaikki tekevät näin töitä.
 282
Joo, musta tuntuu, et mun tapauksessa mua ei huolittas koko systeemiin muutenkaan. Sehän on ihan mahoton ajatus, jos kolmen perheen vaihtelevat työajat pistetään nippuun. Voihan olla, ettei niistä ole tuntiakaan samaan aikaan hoidontarvetta. Mullakin on vuorohoito-oikeus, jota tarvitsee hyvin vaihtelevasti. Jos pitäisi olla sellainen viikko, että lapsi on toisessa perheessä, ja tarvitsenkin jonain iltana hoitoa 15-23, niin kuinkas se järjsetyy? Päiväkodista ei saa hakea enää oliko se klo 22 jälkeen. Jäiskö mun lapsi sitten yöksi vai pitäskö siinä sitten alkaa vaihdella päiviä? No ok, ehkä vuorohoitotapaukset ei oikeen sovellu tähän muutenkaan mahtavasti.
En todella kuvittele, että jos muutam miesystäväni kanssa saman katon alle, että hän haluaisi mun lasta katella. Eri asia tietty sitten, jos on niitä yhteisiä lapsia.
279
Vierailija:
yleensä noissa järjestelyissä yritetään yhyttää samanlaista työaikaa tekevät perheet.Yksinhuoltajat kai muutenkin saavat päivähoitopaikan helpommin.
Vaikea uskoa, että 37 neliötä olisi Oulussa normaalin perheen asunnon koko - tai ylimalkaan missään.
Ja luulisi, että jos tekee kaksiosaista työpäivää - kuten esim. näyttelijät - se että voi nähdä lapsiaan siinä päivän lomassa olisi vain mukavaa! Ennen vanhaan kaikilla näyttelijöillä oli kotiapulainen, luepa vaan muistelmia.
 Meille ei vaihtoehdoksi tarjottu hoitorengasta, sillä talomme kiertää puheissa homekouluna ja koiramme ovat kylän kauhuja (kilttejä kyllä ja aina kiinni, mutta kovin äänekkäitä)
 Sen sijaan kaupunki vuokrasi kolmion (meiltä oli 10km matkaa) ja palkkasi hoitajat. Perustivat siis väliaikaisen ryhmäperhepäiväkodin. Me olimme silloin töissä noin 100m päässä kotoamme, mutta joka aamu veimme lapset 10km päähän hoitoon.
 Kyllästyin ja jäin lasten kanssa kotiin.
 Sama tilanne tuli vastaan uudelleen, nyt kersoja jo kahden sijasta kolme. Kaksi pienintä kaupunki sijoitti varahoitoryhmikseen (sama 10km matkaa) ja isoimman perhepäivähoitajalle (10km sinnekin ja jopa samaan suuntaan). Puolivuotta näin ja löytyi lapsille päiväkotipaikka noin puolen kilometrin päästä kotoamme.
 Nyt joukolla ottamaan yhteyttä kaupunkiin te ongelmaiset siellä. Laitatte siellä päivähoitovastaavat kertomaan, mitä ovat suunnitelleet ja kuinka käytännössä toteutettaisiin. Esitätte kiperiä kysymyksiä vaikka niistä vapaista arkiaamuista ja isommista lapsista. Kerrotte millainen hulina teillä kotona on ja että säilytätte myrkylliset pesuaineet vessanpöntön vieressä, ja että rappusissa ei ole kaiteita. Vai mitenkä se nyt meni? Kysytte miten kaupunki meinaa järjestää teidän kotinne sopivaksi hoitopaikaksi ilman että miehen täytyy pukea päälle ennen kuin menee suihkuun.
 Ja vasta kun on faktat selvillä, niin nostatte sen metelin. Ps. ainahan voi kertoa, että antaa juttuvinkin Ilta-Lehdelle ja Ilta-Sanomille (toimii täällä asiassa kuin asiassa)
Ja mitäs juttuvinkkiä tuossa on. Kaupunki järjestää päivähoitopalveluja.
 Meillä on lapset päiväkodissa mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi varmasti ollut parempi palkata oma lastenhoitaja kotiin. Joku lähihoitaja koulutuksen saanut kodinhoitaja/lastenhoitaja nimikkeellä.
 Kyllä elämä olisi ihanaa, jos lapset voisi jättää aamulla nukkumaan eikä tarvitsisi huolehtia kun itsestä aamuisin. Hoitaja ulkoiluttaisi lapsia, veisi kerhoihin, muskareihin ym. askartelisi, leikkisi ja opettaisi ja lisäksi vielä tekisi ruuat ja auttaisi kevyissä kotitöissä. Itse voisi tulla kotiin, missä lapset jo odottaisivat.. *unelmia*
ainoastaan olohuoneen, keittiön, eteisen ja vessan hoitajan/lasten käyttöön. Oman lapseni huoneeseen edes eivät saisi päivisin mennä.
Vierailija:
että vanhempia paskat kiinnostaa se omien lasten hyvinvointi. Kunhan itse pääsevät mahdollisimman helpolla ja lapset kärrätään jonnekin - optimaalisen matkan - päähän pois tieltä!Tämä ketju kyllä avasi silmät!
Vierailija:
ainoastaan olohuoneen, keittiön, eteisen ja vessan hoitajan/lasten käyttöön. Oman lapseni huoneeseen edes eivät saisi päivisin mennä.
 vuoroviikoin, onko se niin kamalaa? Onhan niitä kavereita siellä koko ajan joka tapauksessa.

Sillä työnantajat haluavat vanhempien työvoiman muuhun käyttöön kuin 10 km patikointiin edes takaisin kahden pikkuisen kanssa lumisohjossa tai se, että äidit pukertaa koko päivän ruuat iltaisin töiden jälkeen ja vielä tekee joka päivä suursiivouksen. Tarkoitus on kait, että voimia jää sinne työpaikallekin.
 :( Onneksi työni ei ala heti 2pv tammikuuta, joten tutustumisaikaa jää vielä tammikuun puolella. Nähtäväksi jää mitä sieltä lopoujen lopuksi tarjotaan, jos kieltäytyy ottamasta hoitopaikkaa vastaan on edessä 4kk karenssi.
 Kuivasrannalla tuntuu tosiaan olevan aika tukala tilanne, mitenkähän vuoden päästä, kun ensimmäiset talot valmistuvat Aaltokankaalle..? Päiväkoti valmistunee 2010. Hyvin Oulun kaupunki hoitaa lapsiperheiden aisoita.
jos joutuisin vaikka 3vk sairauslomalle? Olisiko pakko kuunnella lasten mekastusta? Eikä talvella niin kovin paljon ulkoilla jos säät tosi huonot!
 Millaisia lapsia sinulla on, jos ne koko ajan hajottaa leluja ja kalusteita. Päivästä hoitaja ja lapset on ulkona 3 - 4 tuntia, on myös päikkärit. Sisällä ei tarvitse mellastaa.
 Paljonko askartelutarpeet mahtaa maksaa? Muutaman euron??
niin kai te voitte vaatia, että kotonaan pitää pystyä elämään kuten muutenkin. Eli perheen isä vaan munasillaan kulkemaan suihkuun kuten normaalistikin. Vähän luulen, että tulisi sanomista....
että perheet rakentelevat upouusia taloja, eikä heillä ole siksi varaa hoitaa lapsiaan kotona.
yleensä noissa järjestelyissä yritetään yhyttää samanlaista työaikaa tekevät perheet.
Yksinhuoltajat kai muutenkin saavat päivähoitopaikan helpommin.
Vaikea uskoa, että 37 neliötä olisi Oulussa normaalin perheen asunnon koko - tai ylimalkaan missään.
Ja luulisi, että jos tekee kaksiosaista työpäivää - kuten esim. näyttelijät - se että voi nähdä lapsiaan siinä päivän lomassa olisi vain mukavaa! Ennen vanhaan kaikilla näyttelijöillä oli kotiapulainen, luepa vaan muistelmia.