Onko muita kuka allerginen raaoille juureksille, esim perunakuorinta
aiheuttaa ihottumaa ja kutinaa? Miten asian hoidatte, hanskat on aika hankalat käyttää? Meillä mies sitten useimmiten kuorii perunat muusiin ja keittoihin.
Kommentit (7)
Joten minä kuorin pääsääntöisesti perunat. Hedelmiä tuo mies ei juurikaan edes syö.
onhan ne vähän hankalat, mutta paljon vähemmän hankalat kuin ihottuma. Mies tosin usein kuorii ja minä teen jotain muuta, kun tietää sen olevan hänelle helpompaa.
raa`alle perunalle ja tomaatille, saan pahan ihottuman ihan vähäisestäkin käsittelystä. Käytän ohuita vinyylihanskoja kun käsittelen ko aineksia (mies on kokki ja tuo töistä hanskoja joita käyttävät siellä keittiössä).
hanskatkin on muuten vinyyliä nimenomaan.
Anoppi oli yh, kuori perunat ym. kumihanskat kädessä. Meillä minä käsittelen raa'at juurekset.
Tai en tiedä,olenko allerginen, kun syödä voin mitä vaan, mutta atoopikko olen ja ihottuma lehahtaa tosi helposti, jos kuorin perunoita tai sitrushedelmiä. Esim. porkkanan kuorimisessa ei ole mitään ongelmia. Jauhoja en voi myöskään käsitellä ilman hanskoja eli teen pullat ja sämpylät aina hanskat kädessä. Ja hassua kyllä, esim. pitsan päälle en voi ilman hanskoja laittaa kinkkusuikaleita, juustoraastetta yms. vaan heti alkaa kutisemaan ja kirvelemään. Eli hanskoja käytän aina jos teen jotain sellaista, mihin kädet reagoi tai sitten mies tekee mun puolesta.
Näyttää ratkaisseen asian niin, että minä teen kaiken ruuan ja kuorin hedelmät meidän perheessä. :O
Jos itselläni olisi, niin koittaisin varmaan niitä ohuita siivoushanskoja (esim. vileda). Niillä ainakin säilyisi jonkunlainen tuntuma kuorittavaan objektiin.