Suomalainen kahvikulttuuri on kuolemassa?
Nykynuoret eivät enää juo kahvia, vain energiajuomia.
Sotkussakaan ei enää juo munkkikahveja kuin vanhat ukot. Proteiinijuomat ja red bullit on tätä päivää. Sääli.
Kommentit (13)
Muutaman vuoden päästä täällä on vain samovaareja. Sääli tosiaan. Veli venäläinen ei ymmärrä kaffen päälle.
Suomessa koskaan mitään kahvikulttuuria ollutkaan. Silkkaa kuraa lipitetty litratolkulla, ei se määrä, vaan laatu. Se tekee kahvikulttuurin.
Kyllä sanoisin että kahvikulttuuria on ollut. Edesmenneellä sedälläni oli arkenakin laatukahvia, kauniit kahvikupit ja vähintään pullaa ja pipareita iltapäiväkahvilla.
Tästä oli tarkka ja vieraanvaraisuudesta. Me seuraava sukupolvi tuhottiin kotoisen kahvikulttuurin erikoiskahveilla, take-away ja jättimukeilla.
Kaikki katoaa aikanaan. En pidä kahvista, mutta en myöskään energiajuomista.
Eihän ne teinit missään kauppahallissa mummojen seassa istu musta kahvi ja pulla edessä,vaan Espresso House ym trendikahviloissa juomassa kallista jääkahvia tai kuplateetä.
Energiajuomakulttuuria on tulossa.
No ei ole kahvikulttuuri kuolemassa. Suomessa uutiskynnyksen ylitti se, kun jossain loppui kahvimaidon tarjoaminen työnantajan puolesta.
Filtterikahvilirua on tarjolla joka paikassa. Ruokakaupastakin voit ostaa kupillisen mukaasi. Tai jos menet kylään, niin hyvin todennäköisesti kysytään, että maistuuko kahvi.
Itse kylläkin tykkään enemmän sellaisesta eurooppalaisesta kahvikulttuurista, jossa kahvit juodaan kahvilassa ja juoma on oikeasti hyvää.
AP on oikeassa mitä tulee energiajuomien kahvin syrjäyttäjänä nuorten keskuudessa. Suuremmissa kaupungeissa, missä osa nuorista uskaltaa olla yksilöitä, ovat löytäneet muitakin juomia. Oikealla maaseudulla kai perinteinen kahvikulttuurin vielä elää. Pikkupaikkakuntien jonnet ja mopopojat kai ovat energiajuomien suurkuluttajia. Samat, joille edelleen tupakka ja johdannaiset maistuu.
Niin, nuoret kittaa energiajuomia. Kyllä nekin kasvaa siitä kahvin tai teenjuojiksi, viimeistään kun pitää tölkit itse maksaa.
Ei ole. Pe -su - iltaisin kahvilat on täynnä ja tuskinpa tänäänkään löydän helposti vapaata paikkaa, jos edes on varaa mennnä kahville. Enemmän aiheuttaa ongelmia kahvin kalleus. Oma kahviherkuttelu kotona on loppunut, kun pitää valita halvin kahvi. Eikö kahvilat enää iltaisin halpoja ole, koska harvat kahvilat on iltaisin auki niin ne voi pitää kalliimmat hinnat, kun ei ole kilpailua.
Kahvittelusta vielä- käytättekö edelleen kahvikuppeja vai oletteko siirtyneet mukeihin?
Tajusin äsken, että mites jotkin kotona vietettävät pienemmät juhlat, kun eihän minulla ole kuin tee-astiasto ja arkimukeja.
Isomman juhlat olen viettänyt vuokratiloissa.
Kyllä meillä nuoret juovat kahvia.