Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako nainen kätellä istualtaan?

Vierailija
04.12.2007 |

Tämä aihe nousi tuolta toisesta ketjusta... Itse olen lukenut jostakin tapakirjasta vuosia sitten, että nainen voi kätellä istualtaan ja näin olen tehnyt. Olen nähnyt monien naisten kimmahtavan tuoliltaan kättelyä varten, mutta itse olen istunut- varsinkin raskaana ollessa en ole nähnyt asiakseni ähkiä itseäni ylös. Tapatietoiset, olenko väärässä vai onko todella näin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vanhempi rouvashenkilö voi kätellä istualtaan ketä vaan ja nuorempikin nainen ainakin miehiä (paitsi ehkä pomoaan tai presidenttiä).

Vierailija
2/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muillekin yleensä kohottaudun tai ainakin jotenkin kurottaudun eteenpäin, sillä ihan tyynesti istuminen vaikuttaisi minusta epäkohteliaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tässäkin on sitten se raja, että jos ikäero ei ole kovin suuri, ei ole kaunista korostaa sitä nousemalla...

Vierailija
4/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ketä kättelet. Miestä, tai nuorempaa naista kätellessä ei nousta, mutta vanhempaa naista kätellessä taas noustaan. Arvojärejstyksessä mennään tässäkin..

Vierailija
5/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli arvokkaampi henkilö istuu. Nuori nainen siis nousee jos kättelee vanhempaa naista tai arvokkaampaa herraa. Pojankloppien vuoksi ei tarvitse nousta.

Raskaana ollessa saa mielestäni istua, jos ylöspääsy todellakin vaatii suuria ponnisteluja.

Vierailija
6/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättely tapahtuu aina seisaaltaan.

Fyysiset esteet tai korkea ikä oikeuttavat istumisen.

Vierailija
7/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta en vaan koe sitä kohteliaaksi, että istun jossain sohvanperällä, jos minulle esitellään uutta ihmistä. Kokisin vastaavan aika moukkamaisena, jos olisin itse se, joka tulee seisten mua kättelemään. Se on eri asia, jos molemmat istuu.

Ja jos kättelen entuudestaan tuttua, niin yleensä ihan itse haluan päästä kunnolla tervehtimään ja nousen ylös.

Vierailija
8/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Riippuu ketä kättelet. Miestä, tai nuorempaa naista kätellessä ei nousta, mutta vanhempaa naista kätellessä taas noustaan. Arvojärejstyksessä mennään tässäkin..

Vierailija
9/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Nykypäivänä se on juuri näin. Ethän voi aina tietää toisen ikää tai arvoa. Käyttäkää päätänne ja jättäkää ne historian kirjat sinna kaappiin.

Vierailija
10/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmisiä arvotetaan iän, ammatin tai jonkun muun perusteella. Kuka siis mukamas on arvokkaampi kuin joku toinen..

Vierailija
11/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kättely Tervehtiminen

Esittäytyminen

Puhuttelu

Teittely vai sinuttelu?

Keskusteleminen ja kuunteleminen

Pienet kohteliaisuudet

Puhelinkulttuuri

Tupakointi

Purukumin pureskelu

Kirjoitetut ja kirjoittamattomat talon tavat

Viisitoista toimivinta mokausta

Käytöstavat ja etiketti yhtenä sivuna

Kättely kuuluu tilanteeseen, jossa tervehdit, esittäydyt, hyvästelet tai sovit asiasta.

Kätensä ojentaa ensiksi vanhempi henkilö, nainen tai korkeammassa asemassa oleva. Isäntäväki kätellään aina.

Pienessä tilaisuudessa kätellään kaikki läsnäolijat.

Kättelytapasi vaikuttaa sinusta syntyvään mielikuvaan.

Hyvässä kättelyssä kämmen ojennetaan selkeästi, sivuttain avoimena vastapuolelle.

Kättä ei vatkata edestakaisin, reilu kädenpuristus riittää.

Kätellessä luodaan katsekontakti ja kohdataan ystävällisesti hymyillen.

Vierailija
12/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko tässä henkinen vai taloudellinen arvo kyseessä?

Minulle on koulussa opetettu että kun joku tulee, noustaan seisomaan. Myöhemmin kun on opetettu ruokapöydässä kätteleen niin nainen saa istua. Pöytäkin jossa on monen ikästä naista ja seuruetta tulee moikkaan iso eri-ikästen seurue niin ei naiset istu. Mutta miehelle riittää että hiukan nostaa perää! Nuorempi mies voi toki nousta kokonaan ylös. Varsinkin jos esittelee ihmiset toisilleen.

Mutta kyllä naiset istuu ja vienosti vaan hymyilee.

Vierailija
13/13 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis naiset ei seiso.. Kirjotin että naiset ei istu! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi