Miten saan miehen kertomaan "pelisäännöt" isovanhemmille?
Jonkun mielestä tää ei varmaan ole ongelma, mutta mun mielestä olisi kiva, että niitä "sääntöjä" ja pyyntöjä noudatettaisiin minkä/mitkä esitän kun vien lasta hoitoon miehen vanhemmille. Asuvat muutaman sadan metrin päässä (joskus tuntuu, että kyllä liian lähellä...)
Esim. esikoinen on ollut koko pienen elämänsä hankala nukuttaa ja ollut hankala nukkumaan omassa sängyssä. Kiivennyt sen monen monituista kertaa meidän väliin ja sitten ei meistä nuku kumpikaan. Kun oltiin sitten saatu voitto tässä asiassa ja vein yökylään kun mies oli reisussa, esitin pyynnön että nukkuisi joko omassa sängyssä (heillä useita vapaita huoneita ja petejä, myös omaa makkaria vastapäätä) tai mummin (halusi itse) vieressä. "Juu, sopii se, näin tehdään". Seuraavana päivänä selvisi ettei niin oltu menetelty ja oli nukkunut välissä. Sastiin taas tehdä töitä että nukkuin omassa sängyssä.
Yhden kerran olivat yökylän jälkeen lähteneet toiselle puolelle kaupunkia autolla kauppaan ja hakureissulle ja, ja. Eivät kysyneet saatikka ilmoittaneet minulle asiasta mitenkään. Odotin ja kyselin kotio (silloin kakkonen oli aivan vauva) ja tämä asia selvisi. Kun miehelle soitin ja sanoin, niin hänen reaktio oli hymähdys! Mitä jos olisivat vaikka ajaneet kolarin ja mulla ei hajua missä lapsi on... Oli mun mielestä vastuutonta lähteä ilmoittamatta autolla jonnekin.
Sitten sovitaan 5-v lapsen kanssa yökyläilyistä yms kysymättä/puhumatta meille vanhemmille mitään. Tuodaan sovitun kellonajan jälkeen...
Miehen mielestä ei ole ongelmaa, jos esim yökyläily ei onnistu kunnon syystä voi sanoa ei. Pointti ei ole tämä. Raivostuttaa kun mies ei voi sitten sanoa itse, kun alkaa mulle sanomaan, että kun viedään seuraavan kerran, MÄ voin sitte sanoa, että toimitaan näin!! Hyvä idea, miniä hoitaa homman! Siitä saadaankin riemu pystyyn :DD
Mies haluaisi että vietäis lapsia enemmän hoitoon hänen vanhemmillen ,mutta mä koen asian nyt niin että ennen kuin hän puhuu omille vanhemmilleen nää jutut selväksi, ei onnistu. Hälle tulee kiire, meille on kolmas syntymässä. Olisi mustakin kiva viedä, kun olisin varma että sovitut asiat pitää...
Kiitos, että sain purkautua D
Kommentit (20)
Lapsilla on isovanhemmat, jotka haluavat hoitaa heitä ja ottaa yöksikin ja sinä vain valitat??????????
Et taida tajutakaan miten hyvin teillä on asiat?
kertoa vanhemmilleen vaimonsa säännöistä. Jos ne kerran sinulle ovat elämää suurempia ongelmia, niin KERRO ITSE.
Vai että lähtevät autolla johonkin lapsen kanssa ilman SINUN lupaa? Mitäs annat lapsen sinne hoitoon, jos et sen vertaa luota lapsen omiin isovanhempiin, miehesi vanhempiin. Ei mulle ole koskaan tullut mieleen kysellä ja arvostella sitä, missä anoppi lapsen kanssa liikkuu. Anoppi on niitä harvoja vilpittömästi lasta rakastavia ihmisiä ja ei koskaan tekisi mitään riskaabelia. Paljon varovaisempiahan noi isovanhemmat on kuin omat vanhemmat tekemään mitään. Esimerkiksi anoppi seisoo itse vedessä, kun lapsi on matalalla rannalla kellukkeiden kanssa. Itse voin kyllä seistä rantaviivalla, enkä koe tarvetta pitää käsivarresta koko ajan kiinni.
Onneksi mulla on vaan kaksi tyttöä ja ei ole pelkoa tuollaisesta miniästä kuin sinä. Sääli käy vanhempiani, joita veljeni vaimo yrittää alistaa vähän samanmoisin keinoin. Tosin on kyllä järkevämpi...
en osaa sua neuvoa mutta ymmärrän hyvin tunteesi.
T: Anoppi asuu 20 m päässä:(
En edes oikein näe, MIKÄ tuossa on se ongelma...? On isovanhemmat, jotka haluavat hoitaa lapsenlapsiaan. Yhdessä ketjussa valitetaan, että isovanhemmat eivät halua ottaa vastuuta lastenlastensa hoidosta, toisessa ketjussa valitetaan, että voi voi, kun isovanhemmat eivät hoida lapsiamme ihan JUST SAMALLA LAILLA kuin minä itse...
Ei ole ihmekään, jos jotkut eivät halua hoitaa, jos tuollaisia arvosteluja saavat kuulla!
En ole ikinä kirjoittanut näin tänne, mutta nyt kirjoitan:
Olet ap idiootti!
Saisit olla onnellinen, mutta valitat vain. Toivottavasti en saa kaltaistasi miniää.
On isovanhemmat, jotka haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa ja asuvat vielä niin lähellä, että pystyvät auttamaan arjessa.
Kiittämättämältä kuulostat.
Terveisin yksi jonka omat vanhemmat asuvat n 200 km päässä ja miehen vanhemmat 350 km päässä.
Tietysti kenen tahansa lasta hoitavan pitää kunnioittaa vanhempien kasvatusta eli just olla nukuttamatta viereen jos siitä koituu kotona ongelmia. Toiset ovat rennompia ja toiset kontrolloivampia.
Kyllä mun mielestä sä ap voit sanoa ja nätisti. Etenkin jos miehes on eri mieltä, niin on vähän tyhmää laittaa hänen suuhunsa väkisin sanoja. Kerro miksi vieressä nukuttamisesta oli harmia ja että olet vähän neuroottinen (sen voi myöntää) ja sinulla olisi helpompi olo jos tietäisit milloin lapsi viedään johonkin muualle.
Minusta on kumma jos "kiittämättömyys" on niin kauhea asia, että pitää antaa isovanhempien tehdä ihan mitä vaan, syöttää non stop herkkuja ja muuta mitä kotona on kielletty. Hemmotella saa, mutta vanhempien ehdoilla kun kyse pienistä.
en osaa sua neuvoa mutta ymmärrän hyvin tunteesi.
T: Anoppi asuu 20 m päässä:(
Paitsi sinun jonka tekstiä lainasin. Voi voi sinuakin raukkaa. Laitetaan nyt oikein monta :( :( :( :( :( kun on niiiin kamalaa. *voimahali*
, että pitää antaa isovanhempien tehdä ihan mitä vaan, syöttää non stop herkkuja ja muuta mitä kotona on kielletty.
Mielestäni tämä nyt ei liity asiaan mitenkään.
Jos te viette lapsenne päivähoitoon, niin siellä hoidetaan omalla tavallaan. Tietysti turvallisuutta noudattaen yms. Jos viette mummulle, niin silloin mummu ottaa vastuun ja toimii oman järkensä mukaan. Jos se ei kelpaa, niin sitten pitää hoitaa itse.
Aivan omituista, että äiti sanelee jotain ihmeellisiä "sääntöjä", joiden mukaan kaikkien pitää elää. Myös isällä on oikeuksia ja kaikilla niillä ihmisillä, jotka kerran lasta hoitavat. Nämä ylikontrolloivat ihmiset ovat niitä samoja, joille tulee elämässä vaikeaa, kun jossain vaiheessa ymmärtävät, etteivät omista lapsiaan.
Vai pitäisi soittaa kauppareissun takia...? Musta tuntuu, että ap on vaan mustasukkainen ja haluaa lisäksi alistaa appivanhempiaan. Tanssittaa oman pillinsä mukaan.
Minusta on kumma jos "kiittämättömyys" on niin kauhea asia, että pitää antaa isovanhempien tehdä ihan mitä vaan, syöttää non stop herkkuja ja muuta mitä kotona on kielletty. Hemmotella saa, mutta vanhempien ehdoilla kun kyse pienistä.
[/quote]
Annetaan nyt ap:n purkautua. Kyllä minäkin toivon, että suurissa kysymyksissä noudatetaan meidän tapaamme. Se tuo lapsille turvallisuutta. En halua, että nukkuma-aikoja kovasti muutetaan, koska se tietää hankaluuksia seuraavalla työviikolla. Koettakaapas itse tehdä vaativaa työtä risaisen yön jälkeen ja ottaa hoidosta väsymystään kiukutteleva lapsi vastaan koko alkuviikon.
No, meillä tämä nukkumisasia onkin sitten ainoa minun ja mieheni sääntö, josta vaadimme kiinnipidettävän. Toisaalta, eipä isovanhemmat ole koskaan tätä ongelmaksi kokeneet. Autolla saavat kuljetella, kunhan pidetään turvaistuimissa (pitävät kyllä), joskin anoppi joskus mainitsi, että eihän aikoinaankaan pidetty. Herkkuja saa mielestäni syöttää, mutta kai järkevät isovanhemmat antavat ruokaakin.
Eli nukkumisjärjestelyjen kohdalla ymmärrän ap.tä. Uni on ainakin työssäkäyville vanhemmille elinehto. Toiset lapset ovat herkempiä unirytminsä kanssa. Meidän toinen lapsemme on sellainen, jonka unirytmi häiriintyy helposti. Toinen taas ei häiriiinny. Sama kasvatus, samat tavat.
niin ei siitä kuule älykkäämpikään välttämättä hoksaa, ettei saa nukuttaa kahden ihmisen vieressa vaan vain yhden.
Kyllä noi on aikas olemattomia noi sun juttus. Taidat raskaushuuruissas olla vähän sekaisin.
jotka luulevat maailman räjähtävän jos joku tekee asiat toisin. Jos teillä on rajat kotona kunnossa niin lapsi kestää kyllä hemmottelua ja toisenlaisia sääntöjä siellä anoppilassa. Jos taas teillä on vaikeuksia lapsen kasvatuksessa niin silloin anoppilan eri säännöt voivat aiheuttaa vaikeuksia kotona. Ensimmäiseksi pitäisi saada kuitenkin sen oma vanhemmuus kuntoon.
Valitat turhista ja teet vain hallaa lapsellesi. Löysää pipoa ja nauti, että lapsella on rakastavia aikuisia ympärillään. Kaiken ei tarvitse pyöriä sinun tahtosi mukaan. Lapselle tekee myös hyvää, ettei ylikontrolloiva äiti kokoajan kontrolloi.
nukkumaanmenoajat ovat aivan eri asia kuin arjesta poikkeavat herkut tai autokyyti ilman lupaa (hui). Unirytmiä olisi hyvä mukailleen noudattaa myös yökyläpaikassa, varsinkin niillä lapsilla joilla se vaikuttaa enemmän (meillä esikoinen oli todella herkkä unirytmin muutoksille, kuopus taas ei).
tehdään paljon muutakin normaalista poikkeavaa. Sehän kuuluu kuvioon ja lapsen on hyvä sopeutua erilaisiin tilanteisiin ja siihen, ettei aina mennä jonkun kaavan mukaan. Jos kotona asiat on kunnossa ja lapsi vanhempien hyppysissä, ei pienet hauskuudet mummulassa vaikuta yhtään mihinkään ja kuuluu siihen erikoissuhteeseen, mikä lasten ja isovanhempien välillä on.
jos viette lapsen yökylään, häntä hoidetaan niillä keinoin, millä he hyväksi näkevät, toinen vaihtoehto on, että ette vie lasta yökylään.
Ainoa, jossa komppaan ap:ta on se, ettei lasten kanssa tehdä keskenään sopimuksia yökyläilyistä. Se herättää lapselle heti toiveen päästä ja voikin olla, ettei sovittu ajankohta käy laisinkaan.
Mummolat on mummoloita ja niissä pelataan vähän eri säännöillä kuin kotona, sehän se on suuri osa sitä mummolaan menon viehätystä lasten mielestä, että siellä ollaan eri tavalla kuin kotona. Tiettyyn rajaan ja pisteeseen saakka, luonnollisesti. Jos mummolassa nukutaan välissä, kotona ei, ja lapsi kyllä tajuaa eron eikä edes kotona yritä tulla väliin nukkumaan. Ja jos lähellä asutaan, ei niillä kellonajoilla ole niin väliä, jos vähän menee yli - ellei sitten ole jotain muuta etukäteen sovittua menoa jne.
Anna mummon olla mummo ja pysy sinä äitinä, ei mummojen tarvitste tehdä kaikkea niin kuin äidit tekee tai haluaa tehtävän. Ellei sitten kyse ole oikeasti elintärkeistä asioista kuten ruoka-allergioista ja lapsen lääkityksestä jne. Relaa ap vähän, huomaat että maailma pysyy pystyssä ja lapsesi hengissä, vaikka mummo tekisikin vähän toisella tavalla asioita kuin sinä.
meillä ei ole ollut isovanhemmista koskaan mitään apua.
Nyt mä ymmärrän, miten jotkut ei niin-kauheesti-tykkää miniästään.