Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun limakalvon paksuuntuminen

03.12.2007 |

Onko kokemuksia kohdun limakalvon paksuuntumisesta?

Meillä on yk 8 menossa. kierto on ollut todella epäsäännöllistä: kierron pituus on ollut noin 90pv ja viimeksi kun kuukautiset vihdoin alkoivat ne kestivät 5 viikkoa! Varasin gynekologille ajan ja hän totesi minulla olevan kohdun limakalvon paksuuntumisen. siitä johtuu siis ettei raskaus onnistu koska munasolu ei voi kiinnittyä kohtuun. nyt on edessä noin puolen vuoden hoitojakso jolloin ei saa tulla raskaaksi lääkityksen vuoksi. vaivaa hoidetaan keltarauhashormoonilla.

onko kukaan kokenut vastaavaa, onko raskaus onnistunut hoidon jälkeen?

-ira-

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Nyt en ihan ymmärtänyt, miten voi paksua limakalvoa hoitaa keltarauhashormonilla? Nimittäin keltarauhashormonin tehtävä on ovulaation jälkeen (eli keltarauhashormonia erittyy keltarauhasesta, joka muodostuu puhjenneen munarakkulan tilalle) paksuntaa kohdun limakalvoa, jotta siihen pystyy hedelmöitynyt munasolu kiinnittymään. Kun munasolu kiinnittyy siihen, tietyt hormonit aiheuttavat limakalvon paksuuntumisen ja sen, että n. viiiko hedelmöitymisestä, limakalvo ikäänkuin imaisee munasolun sisäänsä ja sitten ko. kohtaan alkaa muodostua istukka sekä munasolun että äidin puolelle.

Ikinä en ole kuullut, että olisi liian paksu limakalvo. Ainoa mikä siitä tulee mielee on keltarauhashormonin liikatuotanto, mutta mikä sen sitten aiheuttaisi on mulle ihan mysteeri. Toinen mikä tulee mieleen,että jos kohdun limakalvo on niin " paksu" ettei siihen pysty kiinnittymään, niin voisiko se olla arpeutunut esim.tulehduksen tai kaavinnan takia?

En ole lääketieteen ammattilainen, joten nämä ovat täysin arvailua, joskin ihan " hyvä" kuulla välillä progesteronin tempuista toisinkin päin, sillä itse kärsin nimenomaan keltarauhashormonin vajaatuotannosta, eli liian ohuesta limakalvosta.

Kerrothan sitten, mikäli jotain selviää tarkemmin.

Pitkiä kiertoja kyllä sinänsä hoidetaan usein keltarauhashormonilla, mutta mielestäni pitäisi myös selvittää, että ovuloit myös normaalisti, koska ilman ovulaatiota ei progesteronin tuotantoakaan käyntiin saada.

Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja vielä, mulla ainakin gyne sanoi nimenomaan,että lugesteron hoito edesauttaa raskautumista, jos sitä siis toivoo/yrittää, ja, että mikäli raskautuu, lugesteronien käyttöä nimenomaan pitää jatkaa jopa viikolle 12 asti, sillä siihen asti tarvitaan kohdun limakalvoa istukan yms. kehittymiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
04.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit samassa käsityksessä , kuin edellinen. Löysin kuitenkin ainakin seuraavaa aiheeseen liittyen:

" Munasarjojen toiminnan heiketessä kuukautiset muuttuvat epäsäännöllisiksi, toisinaan niukoiksi ja toisinaan erittäin runsaiksi. Kierto lyhenee aluksi, koska estrogeenin vähetessä kohdun limakalvon kasvuvaihe eli proliferaatiovaihe lyhenee. Kun munasarjojen kyky tuottaa munasoluja heikkenee ja keltarauhanen jää kehittymättä, pelkällä estrogeenin säätelemä kierto pitenee ja epäsäännöllistyy. Estrogeenitason muutos ja progesteronin eli istukan ja keltarauhasen erittämä hormonin puute aiheuttavat kohdun limakalvon liikakasvua. Kun paksuuntunut limakalvo poistuu, siihen saattaa liittyä runsasta ja pitkittynyttä vuotoa." http://www.nettineuvo.fi/index.asp?language=1

Tuossa siis puhuttiin vaihdevuosista.

Otettiinko sulta mitään verikokeita lisäksi, vai vainko ultran perusteella määräsi tuon hoidon?

Toivotaan, että saat apua vaivaan ja tulet raskaaksi mahdollisimman pian!

Killa

Vierailija
4/4 |
06.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla on vuosien varrelta moneen kertaan kokemusta paksuuntuvasta kohdun limakalvosta. Tärkeää sen hoidossa on saada kierrot tulemaan säännöllisinä, kohtuullisen lyhyinä ettei limakalvo ehtisi paksuuntua liikaa. Ja usein tosiaan halutaan hoitaa vähintään tuo puoli vuotta. Tuohon " tautiin" nimittäin liittyy olennaisesti se riski, että kohdun limakalvo alkaa muuttua pahanlaatuiseksi. Kohdallani lääkäri katsoi hoidon niin tärkeäki, että suositteli lopettamaan imetyksen jotta voin käyttää tiettyä lääkettä.

Keltarauhashormoni minulla on hoitona ollut, vahvempi valmiste kuuriluonteisesti silloin kun tilanne oli pahana limakalvon suhteen ja muulloin sitten kevyempi valmiste pitämään kierrot säännöllisinä. Itse en ole tullut helposti raskaaksi näiden hoitojen aikana tai jälkeenkään, vaan raskauksia on autettu alkuun clomeilla.