Paljonko teillä on ns. jemmarahaa pahan päivvän varalle?
Kommentit (46)
(itse olen ne säästänyt, ei esim. mummot) n. 1600¿. Veronpalautuksia tulee n. 250¿ ja nekin menee jemmaan.
Taidat olla vain huono laskemaan.
Se on ihan sen mukaan mitä tienaa ja mitä kuluu rahas sh. Ei siinä sen kummempaa. Ja koska minä olen jo 30+ ihminen niin olen aikuisikäni aikana saanut säästöön jo usemman tuhannen.
Itse onnistuin parissa vuodessa opiskelevana yksinhuoltajana säästämään tuollaiset 4 000 euroa, vaikka tulot olivat erittäin pienet. Asuimme halvasti ja söimme terveellisesti, mutta seurasimme alennuksia ja ylimääräiset ja lahjarahat pistettiin säästöön. Paljonhan tuo säästetty summa ei ole, mutta tulotkin olivat reilusti alle tonnin.
Onneksi tapasin samanlaisen miehen :-) Ärsyttää jopa välillä se kuinka huonoja ihmiset ovat käyttämään rahojaan. Kannattaisi välillä oikeasti miettiä mihin se kaikki raha menee eikä vaan valittaa ettei sitä ole. Itse saisin säästettyä vielä paljon enemmän, mutta en jaksa venyttää penniä kun ei ole pakko ja käyn baarissa yms, mutta SILTI jää säästöön.
Mieheni on jo lapsesta asti pistänyt rahaa säästöön, sijoittanut osakkeisiin ja rahastoihin ja hänellä on nyt parikymppisenä omaisuutta n. 100 000e... Ja ne rahat eivät ole tulleet vanhemmilta.
Tämä on hyvin harvinaista että näin paljon rahaa, kohta rahat menevät tietokoneen ostoon eli sitten jää muutama sata euroa joille niillekin on jo ostos tiedossa. Eli kohta taas 0 ¿.
tuosta summasta sijoituksissa on n.35t ja siitä 11t on kiinni vielä pari vuotta, loput realisoitavissa 1-2kk sisällä, jos tarvis.
Periaatteessa puskuriksi riittäisi minusta joku 10-20 000. Olemme vain tosi säästäväisiä ja rahaa kertyy säästötilille. Täytyy taas kohta miettii joku uusi sijoituskohde, varmaankin määräaikaistili 3kk tms.
Järkevää olisi oikeasti kuluttaa, eikä jemmata niitä rahoja. Niistä kun siellä pankissa ei ole oikein kenellekään hyötyä.
eikä säästellä rahoja, niinkö? Täällä kenelläkään ehkä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ei ole ihan hillittömiä rahoja ollut tileillä. Se on vaan järkevää taloudenpitoa jos on vähän rahaa jemmassa ettei joudu heti ihan kuseen jos jotain yllättävää sattuu.
Meillä tällä hetkellä enemmän, mutta menevät kohta ylijäävät osat asuntokaupoissa.
Säästötilillä 2000e, lapsen tilillä 1200e, S-etutilillä 800e.
mutta on onnistuttu ennakkoperinnöistä yms. saamaan säästöjä; heti on realisoitavissa 5000 euroa. Sen lisäksi mulla on 11 000 ¿ säästöeläkevakuutuksessa, miehellä peräti 40 000 euroa sen saa ulos hätätapauksessa: avioero, kuolemantapaus, pysyvä työkyvyttömyys..
Toimeentulotukiasiakkaalla ei voi olla säästöjä.
Pitäisi saada lähes 5% korko jotta raha tuottaisi tai pysyisi edes samana. Muistakaa se kun niitä tilille länttäätte.
ei juuri mitään, ja hyvin ollaan pärjätty. tosin aloin rahastosäästäjäksi summalla 50¿/kk
ei ikinä alle 1500 euroa, tai aletaan syödä kaurapuuroa päivälliseksi :)
Nyt mulla kyllä on 6000 euroa kun en oo keksinyt mihinkään käyttääkään.
asuntolaina on korotonta (vanhemmiltani) ja siinä on kuukausimaksu 500 euroa. Ja muuten olen säästäväinen alipalkkainen lastentarhanopettaja. Minulla oli jo 12-vuotiaana useampi 1000 mk tililläni kun samaan aikaan kaverit törsäsivät kaiken minkä saivat....!! Minulla ei ollut mitään ostettavaa. En tosiaankaan mitään karkkeja ostellut lapsenakaan kaikilla rahoillani.
Toisilla vaan ei pysy raha lompakossa vaan on kauhea polte käyttää kaikki!
Kohta kun joudutaan oikeuteen, jossa voi palaa kymmeniä tuhansia, niin ei paljon naurata.
kaikki menee mikä tuleekin ja suurin osa rahoista kaikkeen aivan tyhjänpäiväisiin turhuuksiin, mutta ei ole mitään säästössä. Lapsille säästän kyllä
ne voi ottaa käyttöön jos tositositosi paha päivä tulee, ensisijainen hätävara on visa.