**PIKKU-ENSKAT** joulukuun ekalla viikolla (49)
Aloitampa taas uuden pinon, kun ei kukaan muukaan ole ehtinyt sitä tehdä.
Tässä viime viikon jutut,
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11811512&p=2&tmo…
Kommentit (15)
lähinnä tuli buuffalle sanomaan että tripp trapin hinnasta ei mitään hajua, koska mummi ja pappa ostivat sen ristiäislahjaksi kaikkine tykötarpeineen. :)
Meillä taas oli viime yö yhtä vikinää, kaippa hampaat kiusaa ja eilinen rokotuskin saattoi vaivata..
emka ja kari
En mahda tälle mitään, mutta en vaan jotenkin tule enää palstailtua niin kuin kuumeilu- ja odotus-aikana... Ei saa aikaiseksi... Sorry! Ollaan flussasta parannuttu mutta nyt Netalle tekee sitten hampaita niin kitisee yöt... 8-) Diibadaaba!
Täällä on niin huonosti nukuttu yö takana että mä oon ihan poikki. Pakko alkaa vähän siivoilemaan, joka paikka tuntuu olevan " rempallaan" . Jos iltapäivällä sais otettua päikkärit.
Eetu alkoi eilen nukkumaan vasta puolilta öin =(
Jahas hiljasta on taas enskapinossa. Hermione oli taas tuttuun tapaan ehtiny avaan uuden pinon :)
Pahin vitutus on nyt pois sen appiukko hässäkän kanssa. Mies oli vähän viikonloppuna keskustellut asiasta sen kanssa.
Täälä ei kyllä pitäs hehkuttaa yhtään mitään. Heti kun hehkuttelin Hermionelle sitä kuinka helposti Neea nukanhtaa vaunuihin, niin eipäs enää joka kerta tepsikkään. Pääsääntösesti kyllä onnistuu helpostikkin, mutta jos pääsee vähänkin liian väsyneeks niin mikään ei auta ja huuto on hirmuinen. Muutamana iltana on meinaan ollu sellanen huutohelvetti että huh huh. Yöt menee kyllä sitten hienosti kun ensin saa Neean rauhottuun ja nukahtaan kunnolla.
Tänään oltiin tosiaan neuvolassa ja saatiin se rokote. Tosi hienosti meni, eikä Neeaa ees itkettäny vaikka pistettiin :) Painoo on nyt 5205g , pituutta 58,5 cm ja pipo 39,5 cm. Ihan mukavasti siis kasvaa.
Nyt täytyy kyllä kaivaa rommirusina jäätelö pakastimesta ja rentoutua hetki kun Neeakin ottaa tirsoja vaunuissa :)
T:Buuffa ja Neea (huomenna 3 kk)
Buuffa, teilläpä oli mukavia neuvolakuulumisia. Hienosti Neea kasvaa.
Meillä on ollut aikamoisia vaikeuksia saada Eetu nukkumaan. Eilen illalla kokeiltiin kapalointia ja sehän toimi. Rauhoittui heti ja nukahtikin suht nopeesti. Eetulla kun kädet viuhtoo ihan mahottomasti ja se säpsähtelee aina just nukahdettuaan ja herää siihen ku kädet heilahtelee. Eihän rokotteesta tullut kuumetta?
Bianco oli kysellyt mun pikkujouluista. Kiitos vaan ihan kivasti ne meni. Olin kyllä jo hyvissä ajoin kotona. Mies oli pärjännyt hyvin Eetun kans mut nukkumaan meneminen oli vähän itkettänyt.
Kiva että sä olet lähdössä myös kotoa ulos tuulettumaan, kyllä ne miehet vauvojen kanssa hyvin pärjää. Ja hyvä että Nanni maistuu, on se hyvä kokeilla että korvikekin maistuu, voi tarvittaessa tarjota sitäkin.
Tipulla, mulla tulee Siennasta aina mieleen se yks näyttelijä Sienna Miller. Vai olikohan se edes näyttelijä..? mitenkäs siellä menee? Lähestyy miehen kotiintulopäivä =) Ja saa Eetua sanoa Onniksi.
Jees, eipä täällä ole paljoa kommentoitavaa kun ei porukka käy jutustelemassa. Mä taidan lähteä ulos lumitöihin kun lunta on tullut eilisillasta lähtien melkein taukoamatta.
hermione ja Eetu 10vko+
Buuffa: tuliko Neealle rokotuksesta jotain oireita, esim. kuumetta? Tsemppiä iltahuutoihin, toivottavasti se on vaan joku vaihe. Mä keksin sunnuntai-iltana epätoivoissani tunkea väsymystään huutavan vauvan makuupussissa vaunukoppaan (meillä vaunut siis alakerrassa, ei saada niitä sisälle) ja kannoin siinä ympäri kämppää ja ihmeiden ihme, tyttö simahti parissa minuutissa. Siitä oli sitten helppo homma nostaa nukkuva lapsi syliin ja viedä sänkyyn! Tätä on nyt testattu muutamaan kertaan ja aina on toiminut. Raskastahan sitä on kantaa kun tyttö painaa varmaan yli 6kg + kopan paino, mutta säästytäänpähän huudolta kun laitan tytön tarpeeksi ajoissa koppaan.
Hermione: jep, kaikille muillekin tulee Siennasta mieleen kaimansa Miller. Sen mukaan tyttöä ei kuitenkaan nimetty, ei olla siis mitään Sienna Miller ¿faneja.
Meillä yöt vaihtelee taas ihan laidasta laitaan. Toissayönä Sienna nukkui 8h putkeen kun taas viime yönä heräsi 2 kertaa syömään. Aamu-unet venyivätkin sitten klo 10 asti, joten sain kuitenkin vähän nukuttua. Yösyötöillä söi kyllä todella vähän, joten mietinkin oliko sillä sittenkään nälkä vai heräsikö vaan muuten ja äiti tunki ruokaa kurkusta alas¿
Tuli mieleen rokotuksista ja mahdollisesta kuumeesta, että onko teillä ollut tarve antaa lapselle jotain särkylääkettä tai kuumetta alentavaa lääkettä? Mitä olette käyttäneet? Me kun ollaan vielä säästytty taudeilta (koputtaa puuta) niin en ole edes tutustunut apteekin valikoimiin. Jos löytyy jotain suosituksia niin käyn ostamassa varalle.
Tipu & Sienna 2,5kk
Kurkistin pikaisesti tänne pikkuisten puolelle, mehän ollaan Ainon kanssa jo tuolla taaperoenskoissa. :) Tulin hehkuttamaan tuota kapalointia minäkin, nimittäin meillä oli 1,5 kk iässä joka ilta nukahtamisvaikeuksia, kunnes keksin kokeilla kapalointia. 2 kk-4kk ikäisenä Aino sitten käärittiin illalla kapaloon ja nukuttaminen meni hienosti, loppui nuo säpsähtelyt, joihin Ainokin heräsi vähän väliä.
Voin suositella trikoista Uniliinaa, sillä on ainakin tosi helppo kapaloida, ja se myös joustaa niin vauvallakin on mukava olla.
Mukavaa joulunodotusta kaikille ja nauttikaa vauva-ajasta, se menee ohi niin nopeasti! :)
Karssuli ja Aino 1v 2kk
ollaan viimeaikoina sairasteltu, lähinnä me aikuiset, poika teki 2hammasta ja kitinät jatkuu edelleen. puoli vuotta lähenee ja pari päivää on juostu kaupungilla joulu/synttäri juttujen takia. tänään siivottu ja leivottu ja poika on huutanut pari tuntia ihan kai syyttä (tai sitten ne hampaat) ja sitten siinä yritin hyssytellä nukkumaan ukkelia ja touhuta. Kari on oppinut myös vähän kai ryömimään, tai jollain ihmeen konstilla se pääsee välillä eteenpäin. kukaan ei ole nähnyt miten se tapahtuu. Nyt se on taas telkkatasossa kiinni....
Joten palaillaan jossain vaiheessa vielä ennenkuin siirrytään siojen puolelle, kunhan elämä vähän rauhoittuu.
Emka ja Kari muutamaa päivää vajaa 6kk
Huh, täällä on päästy ilmeisesti kokeilemaan sitä tiheän imemisen kautta. Ainakin toivon että sellaisesta on kyse, koska niiden ei pitäisi kestää kauan. Kaksi viimeistä päivää ja yötä on menty rytmillä 1-2 h imetysten välillä, ja äiti alkaa olla aika väsynyt. Nyt osaan eri tavalla arvostaa meidän kuitenkin tähän saakka helppoja iltoja ja öitä, jotka mentiin kahdella imetyksellä. Tosiaan toivon, että tästä ei tule tapaa. Onneksi poika on jatkanut kuitenkin pitkien (3 h) iltapäiväunien nukkumista, niin oon itse saanut myös vähän nukkua päivällä.
On kyllä ihanaa, että on netti, josta voi lukea toisten kokemuksia ja siten saa vähän perspektiiviä näihin omiin päivärytmeihin ja vauvan nukkumisiin. Muuten olisin ihan hukassa, että mistä mahtaa olla kyse.
Muuten ei kummempaa. Ristiäistarjoilut on nyt aikalailla mietittynä, ja laulutkin valittuna. Pappi tulee käymään ensi keskiviikkona ja siihen mennessä pitäisi lyödä sitten nimi lukkoon.
Hermione: hienoa että teillä toimii kapalointi! Meillä pojan kädet vispaa myös tosi paljon. Ollaan kokeiltu kapaloa tosi vaihtelevalla menestyksellä, välillä tulee tolkuton raivari, toisinaan kaveri ei hermostu mutta ei myöskään nukahda. Ja joskus myös nukahtaa. Mä en oo vielä keksinyt mitään pomminvarmaa keinoa nukuttamiseen, eri kikat toimii eri kerroilla - joskus laulaminen, joskus tutti, joskus pelkkä sylissä pitäminen, joskus otsan silittely - milloin mikäkin. Itse ei kuitenkaan nukahda, tai ehkä nukahtaisi jos antaisin huutaa mutta sitä en halua tehdä.
Kiva kun huomenna on itsenäisyyspäivä, mies pitää myös perjantain vapaana joten pitkä viikoloppu tiedossa!
Bianco ja bee 6 vkoa
Heissan!
Meidän tyttönen on sairastellut ja sen vuoksi tullut tutuksi vauvalle annettavat särkylääkkeet. Eli Panadal supot ja oraalisuspensio sopivat vauvalle 3 kk:n ikäisestä alkaen. Suppoja on kolmea eri vahvuutta riippuen vauvan painosta. Nestemäinen suun kautta annettava Pandol-annos lasketaan tarkasti vauvan painon mukaan eli montako millilitraa lääkettä annetaan. Nestemäinen, suun kautta otettava vaikuttaa lääkärimme mukaan nopeammin. Meillä löytyy siis kumpaakin kaapista, koska esim. antibioottikuurin aikana tuntui pahalta antaa kerralla kolmet lääkkeet suuhun. Silloin laitoin Panadol peräpuikon.
www.panadol.fi löytyy tarkasti tietoa ko lääkkeen käytöstä.
Nyt nukuttamaan tyttöstä. Jostain syystä tänään ei uni näytä tulevan...
t. iida-linnea ja tyttönen 6 kk++
En oo taas pariin päivään kerenny koneelle kun on ollu kaikenlaista.
Neealle ei varsinaisesti tullu kuumetta siitä rokotuksesta, mutta ihan normilämmön ylärajalle mentiin. Maanantai jolloin rokotus annettiin meni ihan mukavasti. Yö nukuttiin hyvin. Aamulla alko kitinät ja annoin supon. Päivä meni suht ok. Illalla meni nukkumaan pienen kitinän kanssa ja nukahtikin,mutta hetken päästä alko kauhee huuto,eikä mikään auttanu. Laitoin sitten vielä supon ja 5 min niin olo helpotti. Olin niin paniikissa etten tajunnu mitata kuumetta ennen supon laittoo. Mutta Neea oli sen verran lämmin että sitä varmaan vähän oli.
Meillä neuvolassa suositettiin antamaan suppo jos lapsi huutaa kipua vaikka kuumetta ei olisikaan. Rokotuksesta voi tulla lihassärkyjä tai muita oireita jotka ei kuumetta nosta. Meillä Neea aristi selvästi sitä reittä johon pistettin ja se oli hieman turvonneen näköinen. Meillä lääkkeenä oli Panadolin suppoja 5-8 kg painosille.
Bianco: ei ne tiheen imun kauhet montaa päivää putkeen kestä. Tsemppiä sinne.
Emkalle kanssa tsemppiä sairasteluiden kanssa. Tosiaan kun on ihan rätti niin ei ensimmäisenä tuu mieleen tulla tänne palstailemaan. Palaahan taas sit kun virtaa riittää.
Jokos Tipu se sun mies ens viikolla tulee kotiin?
T: Buuffa ja Neea 3 kk
Mistä ihmeestä tuollainen rääpäle jo osaa keksiä esim. nyt tietokoneen verkkokaapelin, että se onkin tosi kiva lelu ja sitä on hauska nykiä. Näköjään se on ihan luontaista lapsilla että ne keksii kaikki jutut mitä ei saa tehdä..
No tänään aamulla oltiin lähdössä kauppaan, siinä laitoin kaukaloa autoon kiinni ja yhtäkkiä mulla välähti että meillä on tänään neuvola aamulla! no oltiin jo auttamattomasti tunti myöhässä. Hain kuitenkin neuvolakortin ja mentiin kokeilemaan onneamme. Hyvin kävi. Neuvolan tätin toinenkin asiakas jätti tulematta ja me päästiin sitten tänään neuvolaan. Saatiin nyt se 5kk rokotus, kun silloin kun se olis pitänyt antaa niin annettiin rotarokote ja kun Kari on herkkä pulauttamaan jätettiin tää odottamaan tähän 6kk neuvolaan. Hyvin pikkuinen itku tuli, edes tuttia ei tarvittu. Lähinna ukkelia kai ärsytti se kun pidettiin paikallaan vaikka olis halunnut touhuta. Pituutta oli tasa 70cm. Ja painoa oli 8900g. Näyttää nyt siltä että kasvu on tasaantunut vähän. Mutta ihan riittävästi on silti painoa tullut.
Siinäpä ne meidän kuulumiset. Yöt menee samalla vanhalla kaavalla eli syötöt klo 1-2välillä ja sitten joskus 5aikaan ja herätään sitten n.klo 9.
Eilen kokeiltin Karin nukuttamista ilaman tuttia. Tai siis oli tarkoitus kokeilla. Laitoin pojan sänkyyn ja tutit oli yötä varten siellä sen sängynpäässä patjan päällä. No Kari huomasi ne ja nappasi molemmat käteensä, valkkasi hetken ja tiputti toisen pois kädestä ja pisti toisen suuhunsa. Ja nukahti itsekseen nopeasti. Eli se siitä ilaman tuttia nukuttamisesta kun herra kerran laittaa tutin itse suuhunsa jos ei äiti/isi sitä tee..
Nyt näyttää siltä että tulee päiväuniaika. joten heippa tältä kertaa.
emka ja Kari, 2pv vajaa 6kk
Mitenkäs itsenäisyyspäivä sujui itse kullakin? Linnan juhlia katsellessa? Meillä oli ¿tyttöjen ilta¿, 7 mun kaveria kylässä, kaikki samaa kaveriporukkaa. Syötiin hyvin ja katseltiin linnan juhlia, tietysti. Sienna ei nukkunut kunnon päikkäreitä koko päivänä kun oli niin paljon hälinää, joten se oli aika poikki loppuillasta ja vähän kitisi, mutta oli kuitenkin todella nätisti ja kiersi sylistä syliin. Totesin taas kuinka onnekas olen että mulla on iso piiri hyviä ystäviä ympärillä!
Voi ei, Emkakin kohta karkaa isojen puolelle. Kukas tätä palstaa sitten pitää pystyssä? Toivottavasti sairastelut on takana ja Karin hammaskitinätkin vähenemään päin. Vitsi että sekin on jo iso poika!
Bianco on päässyt ¿nauttimaan¿ tiheän imun kaudesta, jaksuja sinne. Se onneksi menee parissa päivässä ohi ja kun teillä on historia noista hyvistä yöunista niin eiköhän ne palaa. Jos nukuttaminen on tosi tuskallista, kokeile sitä mun mainostamaa vaunukopassa kantamista (jos teillä on sopiva koppa). Meillä toimii edelleen, just äsken nukutin Siennan sillä tavalla päikkäreille. Onhan se painavaa kannettavaa, mutta kyllä sitä pari minuuttia jaksaa. Toki pitäisi opettaa tyttö nukkumaan jollain muulla tavalla, eihän tämä pitemmän päälle toimi.
Iida-Linnea oli käynyt moikkaamassa! Kiitos panadol-vinkeistä, käyn apteekissa sitten rokotuspäivänä. On varmaan parasta hommata sekä suppoja että suun kautta annettavaa lääkettä.
Buuffa: mitenkäs teidän illat, onko huuto jatkunut vai onko Neea palannut normaaliin päiväjärjestykseen? Niin ja kiitos kysymästä, mies tulee kotiin keskiviikkona! Jee! Ihanaa kun voi sanoa ¿keskiviikkona¿ eikä ¿kahden viikon päästä keskiviikkona¿¿ Se soitti tänään ja kertoi saaneensa palkankorotuksen, ei paha.
Taidan jatkaa joulukorttien kirjoittamista nyt kun tyttö tuntuu nukkuvan. Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tipu & Sienna 2,5kk+
Laitampas tännekkin puolelle meidän isosta miehestä kuvia. Tai siis linkin kuviin.. http://kuvaboxi.fi/julkinen/27sjt+emka-pikku-ukko-melkein-6kk.html
Emka:
Käyhän täälä pikkusten puolellakin välillä piipahtamassa vaikka siirryttekin isoihin-enskoihin. Hienoja kuvia oli Karista, tsekkasin samalla ne teidän uimakuvatkin. Mä niin toivon että mekin päästäis siihen vauvauinti ryhmään. Toistaseks ollaan jonotuslistalla. Teillä oli tollanen trip-trap tuoli. Muistatko yhtään mitä sellanen maksaa?
Tipu: Täälä meni itsenäisyyspäivä ihan mukavasti. Mun vanhemmat oli meillä syömässä. Mies kokkaili pääsääntösesti ruuat ja meikä teki jälkkärin. Illalla vähän tsiikailin linnanjuhlia. Huudot on jo helpottaneet,vieläkin tosin vähän ilmenee mutta ne on sellasia maks 2-3 min kestäviä.
Ajattelin huomenna mennä spinningiin. Olettekos muut yhtään vielä ehtineet omiin harrastuksiin?
T:Buuffa ja Neea