4 kk vauvalla aukile melkein olematon:(
Heippa!
Vauvallamme oli jo heti syntyessään aukile todella pieni ja joskus 3 kk iässä kasvoi kokonaan umpeen. Pään koko kasvaa tällä hetkellä hyvin, mutta päässä on havaittavissa pientä kohoumaa " harjannetta" :( Mitä tämä tarkoittaa? Eikö vauvan pää mahdu enää kasvamaan? Voiko tälläinen harjanne olla ihan normaalia? Myös otsassa tuntuu nenäjuurelta ylöspäin pitkä " kyhmy" . Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Miten meni? Joutuuko vauvamme kalloleikkaukseen? Jos pää kasvaa kaikesta huolimatta hyvin, pitääkö olla huolissaan? Neuvolassa sanovat vain, että " seurataan..."
Olen ihan paniikissa:(
Kommentit (3)
Tarkoitukseni ei ole pelotella, mutta kyllä olisi ehkä kannattavaa käydä näyttämässä lasta alan spesialistille. Hyvähän on jos kaikki on kunnossa, mutta jos taas operaatiota tarvitaan niin parempi että asia huomataan nopeasti.
Meillä on kokemusta kalloleikkauksesta, joten tiedän mistä puhun. Esikoisemme leikattiin kiireisenä tapauksena n. 1,5 v. iässä. Aikaisempi leikkaus olisi säästänyt monelta harmilta, mutta kun kukaan neuvolan täti tai " tavallinen" lääkäri ei asiaa aiemmin huomannut. Pään kasvua oltiin toki seurattu jo jonkin aikaa, mutta pitivät sitä kuitenkin normaalin rajoissa. Heti kun pääleikkauksiin erikoistunut lääkäri näki poikamme kuvat kävi kutsu leikkaukseen ja tämä pelasti poikamme hengen!
Poikamme kohdalla kyse ei ollut aivan samanlaisesta ongelmasta kuin teillä vaan vielä harvinaisemmasta tapauksesta. Käsittääkseni aukileen umpeutuminen ja harjanteen muodostuminen päähän saattaa olla venekalloksi kutsuttua oireyhtymää, mutta tämänhän osaa varmistaa vain lääkäri.
Tapasimme monia pienten potilaitten vanhempia sairaalassa olo aikanamme ja liian monilla asiaa oli pidetty ihan normaalina pään kasvun ongelmana neuvolassa kunnes joku oli kiinnittänyt asiaan enemmän huomiota. Oman lapsen hieman erikoiseen päänmuotoon tottuu ja tai sitä ei edes huomaa. Kallon epämuodostumat oavt sen verran harvinaisia, että neuvolatkaan eivät asiaan usein osaa kiinnittää huomiota.
Jotta saatte asiaan varmuuden niin suosittelen ottaamaan yhteyttä Suomen ainoaan asiaan erikoistuneeseen lääkäriin Jyri Hukkiin Helsingin Töölöön sairaalaan. Kyseessä on kuitenkin asia joka laiminlyötynä jättää pysyviä haittoja tai kuten meidän tapauksessamme olisi johtanut kuolemaan. Nämä ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia tapauksia, mutta parempia varmistaa asia.
Hyviä vointeja ja toivotaan ettei kyse ole mistään vakavasta asiasta!
oli lääkärikontrolli juuri samassa tilanteessa.
(Edellisen kirjoittajan viesti pistän kyllä korvan taakse, ja jatkan itse tarkkailua...)
Mutta siis meillä olikos se 2 kk ja aukile kiinni (jo kotiinlähtötarkastuksessa otettiin röntgen, koska kallon saumat päällekkäin). Siitä saatiin lähete lastenpolille (tutkittiin 4 kk:n iässä). Hän pisti röntgeniin. Röntgenlääkäri ja hän totesivat että kallon saumat auki, eikä estettä siis pään kasvulle, mutta varmuuden vuoksi siis pisti vielä edelleen kirurgiselle puolelle. Siellä käyty kerran tutkittavana (ikä 5 kk) ja nyt tosiaan tänään (ikä 7 kk) röntgen ja kirurgisen puolen lääkärin tutkimus ja toteamus, että pään muoto normaali ja saumat auki. Otti myös valokuvat päästä ja pisti koko hoidon vielä saamaan konsultaatiota TYKSin spesialistilta. Jos sieltä ei kuulu mitään, niin sitten voimme huokaista helpotuksesta.
Tuon kuvauksen pistin lähinnä siksi, että mielestäni vastaavassa tilanteessa ollaan ja tällaista hoitoa Satakunnan keskussairaalan alueella saa, ei tarvinnut edes itse vaatia lähetettä. Tosin, meillä oli myös silmäongelma, jonka vuoksi vauvaa oli sitten muutenkin jo herkästi laitettu polille tutkimuksiin niin tämä meni siinä imussa. Lisäksi luulen että tämä viimeisin kontrolli tuli hieman vääristä syistä, sillä kirurgisen lääkäri piirteli pään kasvukäyrää neuvolakortin mittojen mukaan ja sai sen näyttämään siltä ettei kasvua ole tapahtunut. Mies sitten myöhemmin hoksasi, että oli piirtänyt väärään kohtaan viimeisimmän pisteen, koska siinä käyrästöllä ikä on kymmendesimaalina eikä kuukausittain, jos ymmärrätte mitä tarkoitan...
Koko tämän ajan pää on kasvanut nätisti. Itse olen haukkana vahdannut vauvaa, kun netistä luin että jos pään luut ahdistavat voi tulla päänsärkyjä ja tajunnanmenetyksiä ja lisäksi havahduin huomaamaan otsalta aukileeseen johtavan luuharjanteen ja huolestuin siitä. Mutta sekin harjanne on tämänpäiväisen lääkärin mukaan normaali (ainakin tässä iässä).
Voimia sinne. Pyydä neuvolalääkäristä lähetettä polille jos hirveästi huolettaa, yltä luit miten meillä asiaa on seurattu jos eivät itse osaa arvioida minne pistää. Kaikkiaan taitaa olla tää sellanen tilanne että vain aika auttaa ja sit joskus kun vauva jo aikuinen huokaistaan vasta helpotuksesta että kasvoihan se, vaikka olisi kuinkakin kaunis pään kasvukäyrä koko lapsuusiän.
tipinen:
Heippa!
Vauvallamme oli jo heti syntyessään aukile todella pieni ja joskus 3 kk iässä kasvoi kokonaan umpeen. Pään koko kasvaa tällä hetkellä hyvin, mutta päässä on havaittavissa pientä kohoumaa " harjannetta" :( Mitä tämä tarkoittaa? Eikö vauvan pää mahdu enää kasvamaan? Voiko tälläinen harjanne olla ihan normaalia? Myös otsassa tuntuu nenäjuurelta ylöspäin pitkä " kyhmy" . Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Miten meni? Joutuuko vauvamme kalloleikkaukseen? Jos pää kasvaa kaikesta huolimatta hyvin, pitääkö olla huolissaan? Neuvolassa sanovat vain, että " seurataan..."
Olen ihan paniikissa:(
Jos päänympärys kasvaa tasaisesti, niin silloin ne kallon luut eivät ole luutuneet liian aikaisin kiinni. Toisilla on pienempi aukile kuin toisilla, ja se pienenee yksilölliseen tahtiin. Esim meidän tytöllä (nyt 8kk) oli mielestäni pieni aukile tuossa 4kk iässä tuttavan lapseen verraten. Ja samoin toisilla tuntuu " harjanteet" enemmän kuin toisilla.
Mutta, sanooko sen seurataan terveydenhoitaja vai lääkäri vai molemmat? Jos asia sinua mietityttää, niin pyydä saatteko lähetettä erikoislääkärille niin saisit varmuuden. Huolet on turhaa taakkaa jos ne voi pyyhkiä poiskin :)