Passaatteko 7--> ikäiselle aamupalan omaan huoneeseensa? Siis teette valmiiksi
ja kannatte lapsen huoneeseen tai missä nyt ikinä sattuu olemaankaan.
Kommentit (27)
tuon ikäinen on nimittäin täysin kykeneväinen voitelemaan itse omat leipänsä puhumattakaan, että hakisi ne itse keittiöstä. Ap
että lapsi suoriutuu kyseisestä tehtävästä ilman että saa koko keittiön kaaoksen valtaan.
Välillä laitan aamupalan valmiiksi välillä pyydän itse ottamaan jääkaapista. Riippuu kuinkan kiirus aamu on.
En pidä passauksena sitä, että joskus ajanpuutteen vuosi autan (passaan) poitsulle aamiaisen.
Sitä, että aamiaisen tai minkään muunkaan ruuan kanssa "juostaan" lapsen perässä en ole koskaan hyväksynyt. Olkoon syömättä jos ei ruokapöydässä syö.
Hyvänen aika ei kait teillä ole pikku tyranni! Nyt ne luulot ja pompotukset pois tai olet loppuelämäsi alakynnessä. Tietysti jos miehesi tai muut perheenjäsenet syö sängyssä / makkarissa aamupalan ja se sulle sopii. Pitäähän olla joku järki järjestyksessä sekä käytöstavoissa.
Kyllä meillä jo 6v laittaa aamupalaa yhdessä vanhempien kanssa ja muutenkin tehdään asioita paljon yhdessä, näin oppii samalla.
Voihan sitä syödä aamupalan ranskalaisittain koulumatkalla.
Mutta laitan aamupalan valmiiksi, varmistan sillä että lapsi syö aamupalan ja lisäksi usein syödään aamulla puuroa.
Välipalan osaa kyllä itse laittaa, kasviksia on usein välipalalle valmiina kuorittuna/ pilkottuna jääkaapissa.
meillä 6vuotias tyttö tekee itse leivänsä. Ei ole tarvinnut tehdä valmiiksi.
Syömme aamiaisen koko perhe yhdessä keittiön pöydän ääressä. Meillä ei kukaan syö muualla.
Katan astiat jo edellisenä iltana. Aamiaisen kattaa se/ne perheenjäsenet, ketkä milloinkin ehtivät ensin keittiöön.
Jokainen vie syötyään astiat tiskipöydälle/astianpesukoneeseen riippuen siitä, onko kone tyhjennetty, vai onko siellä edelliseltä illalta puhtaat astiat "purkamatta" paikoilleen.
Meillä on lapset ottaneet itse aamiaisensa noin eskari-iästä lähtien. Ja aina syödään keittiössä, ruokapöydän ääressä. Jotakin aamiaisen "loppuja", vaikka hedelmää, saa syödä viikonloppuisin telkkarin ääressä tai halutessaan omassa huoneessa lukien, mutta ei arkisin, eikä varsinkaan passattuna!
Lähinnä silloin, kun näen, että toinen on esim. väsynyt tai aamuäreä (lapset usein ovat herätessään). Mielestäni lastenkin on tärkeä oppia, että toisia voi huomioida ja hemmotella ihan ilman syytä. Omatoimisuuden jokainen lapsi oppii Suomessa varmasti, mutta ei välttämättä avuliaisuutta ja toisten huomioimista. Minullekin kyllä lapsi vuorostaan välillä keittelee aamukahvit esim. yövuoron jälkeen ihan pyytämättä.
oma mies, lapset, lasten puolisot ja kaverit. Passaan kaikkia tasapuolisesti vaikka osaavatkin ottaa syötävänsä itse.
Lapsi puolestaan tekee mulle välillä iltapalaa ja keittää kahvia ym. Meillä "lellitään" toisiamme lapset ja vanhemmat.
Eikä tulisi mieleenkään kantaa olohuoneeseen, sillä meillä syödään keittiössä aamuisin.
Ja hei, joskus passaan myos miestani laittamalla aamupalan valmiiksi! Oh my God!! Se, etta jokaista pienta hyvantahdon eletta pidetaan passaamisena, on kylla niin syvalta. No, tehkaa te muut itsenaisesti kaikki, me vaihdetaan naita pikku "palveluksia" puolin ja toisin, isot ja pienet ihmiset, kykyjen mukaan.
Tosin meilla myos syodaan vain keittiossa, tai ruokailutilassa. Eli en kanna omiin huoneisiin, paitsi jos on kipea.
Lähinnä silloin, kun näen, että toinen on esim. väsynyt tai aamuäreä (lapset usein ovat herätessään). Mielestäni lastenkin on tärkeä oppia, että toisia voi huomioida ja hemmotella ihan ilman syytä. Omatoimisuuden jokainen lapsi oppii Suomessa varmasti, mutta ei välttämättä avuliaisuutta ja toisten huomioimista. Minullekin kyllä lapsi vuorostaan välillä keittelee aamukahvit esim. yövuoron jälkeen ihan pyytämättä.
Meillä 3-vuotiaskin voitelee itse leipänsä. Juuston siivutan valmiiksi. Enkä todellakaan anna syödä MITÄÄN ruokaa muualla kuin keittiön pöydän ääressä. Ruoka ei kulje ihmisten perässä minne sattuu vaan ihmiset tulevat ruuan perässä keittiöön.
Meillä syödään aamupala yhdessä ja pidän sitä tärkeänä myös arkiaamujen kiireessä.
olisi järjetöntä pakottaa heräämään kaikki samaan aikaan.
Laitan lapsille osittain aamupalan valmiiksi, koska haluanheidän syövän kunnon terveellisen aamupalan, eikä pelkästään jogurttia ja muroja.¨
Mikä ihmeen hinku teillä on tehdä kaikista niin pirun itsenäisiä, kohta varmaan keskustellaan jo siitä että kenen lapsi käy hakemassa aamulla aamupalansa kaupasta itse. Mitää pahaa siinä on että välittää lapsestaan ja vähän helpottaa esim aamun kulkua. Itsenäisyys on hyvä asia, mutta se tekeekö aamupalansa itse ei ole sen mittari kuinka hyvin muuten pärjää.
Ja yhteistä välittämistä, pientä auttamista harrastavien vanhempien lapset osaavat sitten yleensä auttaa ja välittää itsekin.
Jos lapset ( ja mies) tottuvat passaamiseen, saa heitä passata lopunelämänsä. Leikki-ikäiset ja vauvat tietenkin eri juttu. Oma-aloitteisuutta voi myös opettaa lapselle!
7-vuotiaalle myslit valmiiksi kippoon, ihan siksi että lapsi on uein äreä aamuisin ja hermo menee kaikilla, jos/kun niitä puruja on sitten pitkin pöytää. Maidot ja jogurtit kyllä kaataa itse. Ja tietenkin syödään vain ruokapöydän ääressä.
Iltaisin mä saatan tehdä 10-vuotiaallekin iltapalaleivän valmiiksi samalla kun laitan itselleni ja sille 7v:lle. Kauheeta, kasvaakohan siitä nyt hirveä lellitty mammanpoika ja miniän kauhistus?
eikä olohuoneessakaan kuin poikkeustapauksissa.
Ainoa poikkeus tähän on täysimetetty vauva =)
ja syö kyllä siellä olohuoneessa katsellen samalla lastenohjelmia mutta mitäpä tuosta, pääasia että aamupala tulee syötyä. 12 v syö keittössä mutta lukee samalla aku ankkaa tai päivän lehteä. 6 vuotias osaa kyllä myös tehdä aamupalansa mutta joskus passaan häntä.
Tyttö osaa ihan itse tehdä leipänsä ja ottaa kaapista jugurtin. Ja meillä syödään keittiössä.