Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hämmästyttää suuresti nuo isotuloiset av:laiset :O

Vierailija
01.12.2007 |

Onko osa suomalaisista todella niin vieraantuneita " tavallisesta" rahvaasta, että eivät usko olevansa isotuloisia jollain 7000¿-10 000¿ kuukausituloilla?

Aina jaksaa hämmästyttää, kun joku 10 000¿/kk tienaava lukee itsensä tavalliseksi keskituloiseksi. Tai väittää ihan tosissaan, että hänen ystäväpiirissään kaikki tienaavat vähintään yhtä paljon.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin lukea itseni edelleen keskituloisiin. eikä ole tj tms. it-alalla kylläkin. itse pidän tuota normipalkkana. verottaja kyllä vie suurimman osan. itse olen matalapalkkainen alle 3000.

Vierailija
62/64 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin miehesi on todella hyvätuloinen ja sinäkin tienaat huomattavasti enemmän kuin keskivertonainen!

Vierailija:

voin lukea itseni edelleen keskituloisiin. eikä ole tj tms. it-alalla kylläkin. itse pidän tuota normipalkkana. verottaja kyllä vie suurimman osan. itse olen matalapalkkainen alle 3000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli, että mistä töistä voi tienata 7000 euroa kuukaudessa. Mä olen itse 35-vuotias, akateemisesti koulutettu ja päällikkötason tehtävissä IT-konsultoinnissa tittelillä palvelupäällikkö. Mun kuukausipalkaksi tulee bonusten kanssa liki 6000 euroa. Bonusten osuus palkastani on noin 20 prosenttia. Tältä pallillta katsoen tiedän ihmisiä, jotka tienaavat enemmän kuin minä.

Koska olen konsulttiyrityksessä töissä, palkkani on merkittävästi (ehkä kolmanneksen) parempi kuin vastaavan tasoisissa tehtävissä joissakin asiakasyrityksissa tai julkisella sektorilla.

Esimieheni tienaisi tuon 7000 euroa helposti. Samoin hyvät ja kokeneet IT-palveluiden myyjät (toki heillä tulot merkittävästi riippuvaisia markkinatilanteesta, tällä hetkellä hyvä).

Tuollaisiin tuloihin yltäisi kohtuullisen helposti asiantuntijatasoiset IT-konsultit, jos ryhtyvät itsenäisiksi yrittäjiksi. Toki silloin pitää olla osaaminen erittäin hyvää ja hyvät asiakaskontaktit. Ja todennäköisesti asua PK-seudulla tai olla ainakin tänne hyvät kontaktit ja matkustusvalmius.

Monella teollisuuden alalla 7000 euron kuukausituloihin yltäisi myös ylemmän keskijohdon henkilöt. Ylimmän johdon palkat sitten vielä tyystin erikseen.

Uskoisin myöskin, että kansainvälisissä juristifirmoissa, tilintarkastustoimistoissa, rahoitusalallla ja joissain mainostoimistoissa voi päästä ylemmän keskijohdon tehtävissä tuollaisille palkoille. Samoin varmastikin erikoislääkärit, jotka pitävät yksityispraktiikkaa. Ja apteekkarit, nehän loistivat noissa valtakunnallisissa verotilastoissakin.

Edelleen monissa amerikkalaisvetoisissa yhtiöissä on alasta riippumatta paremmat palkat kuin esimerkiksi suomalaisvetoisissa yhtiöissä.

Toki tällaisia ihmisiä ei ole Suomessa mitenkään erityisen paljon, mutta ei siis todella tarvitse olla mitään jormaollila-tasoa päästäkseen noihin tuloihin. Useimmat myöskin tällaisista työpaikoista on pääkaupunkiseudulla.

Verotus kyllä tasaa tuloja merkittävästi. Mä maksan vuodessa melkein 30000 euroa veroja.

Vierailija
64/64 |
07.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tajuaa ettei esim. 6 000e kuukausitulot vaikka verot menisi siitä vielä ole pieni palkka vaan keskitasoa korkeampi. Jos lähdetään linjalle että se edustaa keskipalkkaa niin silloin esim. akateemisesti

koulutettu tohtori saa reippaasti alle koulutustason mukaista palkkaa

toimiessaan jossakin yliopistovirassa.

Kuitenkin, akateemisille ei pelkkä raha ole tietenkään välttämättä yllyke työhönsä, mutta ei sitä ilmaiseksikaan ruveta tekemään jos on saatu miljoonien arvoinen tutkinto (tutkinnon laskettu euromääräinen arvo on kyseistä luokkaa).

Netissä liikkuu kaikenlaista sakkia, on helppoa esittää olevansa jotakin muuta kuin on ja puhua asioista yksipuolisesti. Tutkimustieto on tutkimustietoa, ja jos seuraavaksi täällä aletaan jankuttaa, että kyllä suomalaisten keskipalkka on vaikka 6 000 e niin en ole enää asiaa kommentoimassa.