posliiniksi?
Hei,
miten yleistä on, että äiti ajelee itsensä posliiniksi synnytykseen? Olen kuullut, että joskus aikoinaan vuosia sitten tämä tapahtui ihan sairaalan toimesta mahdollisten bakteerien vuoksi. Mutta mites nykyään? Käytännöllistä vai turhaa hienostelua? Mielipiteitä ja kokemuksia?
Utelee Mutteris + pikkukakkonen rv 31
Kommentit (5)
mutteris:
Hei,
miten yleistä on, että äiti ajelee itsensä posliiniksi synnytykseen? Olen kuullut, että joskus aikoinaan vuosia sitten tämä tapahtui ihan sairaalan toimesta mahdollisten bakteerien vuoksi. Mutta mites nykyään? Käytännöllistä vai turhaa hienostelua? Mielipiteitä ja kokemuksia?
Utelee Mutteris + pikkukakkonen rv 31
MUTTA ei se mitään posliinksi trimmaillua olut, vaan eppari-haavan ympäristön putsausta, ja selkeällä sängellä, ei posliiniksi. ehdottomasti olisin sitä mieltä, että jos välilihaa leikataan, tai se repeää, niin kyllä karvoitusta pitää vähän lyhennellä ettei sinne leikkaushaavaan jää pitkiä karvoja jumiin. ja mitään posliinia ei varmaan itsekkään kannata etukäteen ajella, ettei sitten taas ne karvatupet jää sinne haavan sisään.
Voi olla, että käytännöt vaihtelee eri sairaaloissa. Multa ajeltiin sairaalan toimesta alkututkimuksissa pikkasen karvoitusta alhaalta. Ei mitenkään posliiniksi, silleen vähän sinne päin vaan, eli tais jäädä jonkinlainen sänki sillekin alueelle. Mulla karvoitusta oli ja on varmaan normaalia enemmän, mutta kätilö ei tosiaan puuttunut muuta kuin ihan siihen emättimensuun rehotukseen :) Eli helpottamaan käytännön toimia vain. Itekin tuon olisi toki voinut jo etukäteen ajella pikkasen siistimmäksi. Sairaala oli PHKS.
kuukautistenkin aikana karvoista roikkuvaa kuivunutta verta, joten itse olen ajellut karvat tuolta alempaa ja jättänyt " varoituskolmion" jäljelle. Synnytyksen jälkeen minulla ainakin paikat ovat sen verran arat ja turvoksissa ettei viikkoon pariin tee edes mieli ajatella karvojen ajamista.
menee nyt vähän ohi aiheen, mutta muistuttasin, että potilaalla/synnyttävällä aidillä on oikeutensa eli häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan ts. jos et halua, että karvoja ei ajella EI niin saa tehdä.
Minusta ei ole hirveän yleistä, että ajellaan, ja jos ajatellaan vielä lisäksi, että täysin karvaton ja juuri ajeltu alue kyllä myös voi tulehtua helpompin eikä ole kiva kun sänki kasvaa muutenkin aroissa paikoissa.
Ei niiden kätilöidenkään aivoituksiin kannata aina suostua ;)), jos ei itse halua. Karvojen ajelulle kun ei tavallisessa alatiesynnytyksessä löydy edes kunnon lääketieteellistä perustelua. Sektioalueen putsaamisessa esim. voi tilanne olla toinen.
päätös on täysin sinun eli miten vain tunnet olosi luonnikkaimmaksi :)
jos tulee repeämä tai joutuu leikkaamaan välilihaa, niin karvat ei sitten ommellessa mene haavan väliin ja aiheuta siten tulehdusriskiä. Se ei kovin laaja alue ole välilihassa, josta karvat ajellaan, joten ainakin minä henk.koht. antaisin ajella..