Ravintolalounas uhmaikäisen kanssa? Läsnä 35 hlöä. Apua ja vinkkejä kaivataan!
75-vuotisjuhlat ovat " sivistyneessä" ravintolassa ja sinne pitää viedä 3,5-v. uhmaikäinen, jolle erityisesti ruokailu on känkkäilyn paikka. Mukana ei ole muita lapsia, vain 35 aikuista. Ravintolassa ei ole leikkipaikkaa.
Löytyisikö vinkkejä, miten selvitä tästä parituntisesta?
Mitä voisi ottaa mukaan viihdykkeeksi?
Miten toimimme, kun uhmailu alkaa? Uhmailu ilmenee meillä mm. näin: en syö tätä, istumapaikka ei kelpaa, väärä haarukka, vanhemmille uhittelu kuten " mene pois" ja " äiti/isi on tyhmä" tai " mä en ole sun kaveri" . Poistummeko kokonaan paikalta, jotta muut saavat ruokarauhan? Vai pidämmekö kunnolla kuria (jolloin ruokarauha on ehkä pilattu)?
Nimim. Etukäteen stressaantunut
Kommentit (8)
viihdykkeeksi tuli mieleen vaikkapa jokin pieni väritys tai puuhakirja, olisiko siinä ainakin hetkeksi tekemistä? Meillä lapsi ei ihan vielä ole uhmaiässä, joten muuta neuvoa en osaa antaa, tuo vain tuli mieleen.
saada uhmis uhmailemaan ravintolassa... Olemme osallistuneet lasten kanssa silloin tällöin tuollaisiin tilaisuuksiin, joissa on käyttäydyttävä kunnolla. Lapsi huomaa jos äiti on aivan kireänä etukäteen ja reagoi sitten siihen huonolla käyttäytymisellä. Tilanne sujuu usein juuri siten miten sen on etukäteen kuvitellut sujuvan! Jos lähtee positiivisella asenteella liikkeelle, on tunnelma rennompi ja lapset samoin, eikä pattitilanteita tule niin helposti.
Olen havainnut seuraavat konstit parhaiksi:
-Etukäteen aina yhdessä puhutaan, että on tulossa mukava ja kiva ja iloinen juhla, on kiva mennä, on kiva olla yhdessä jne.
- Erityisesti etukäteen puhutaan siitä, miten kiva on mennä kun lapsi on jo niiiiiiin iso että osaa käyttäytyä todella upeasti yhteisellä ravintolalounaalla
- Ja sitten vielä luvataan, että kun lounas on sujunut todella hyvin (= ilman raivokohtauksia jne) niin sen jälkeen mennään leikkipuistoon / tehdään yhdessä jotain mistä lapsi tosi paljon pitää.
Sitten itse tilanteessa, esim juuri siellä lounaalla:
- Muistetaan kehua lasta, kuinka upeasti hän osaa olla " isojen" juhlassa mukana.
- Otetaan mukaan omaa evästä, lempinaposteltavaa, sen verran että sillä pärjätään jos ruoka on lapselle liian vieraan tuntuista.
- Laukussa on mukana pari pikkuautoa, legoukkeleita tai muita, joilla voi leikkiä pöydässä.
- Jos raivari tekee tuloaan, muistutetaan siitä mukavasta, jota sitten tehdään kun lounas päättyy.
- Jos raivari tulee, joko isä tai äiti poistuu lapsen kanssa vähin äänin paikalta eteiseen tai ulos siksi aikaa että lapsi rauhoittuu.
Aikuisten juhlissa saattaa olla lapselle todella pitkästyttävää. Yritän aina muistaa tämän, lähdemme yleensä ensimmäisten joukossa pois, ja kaikki kyllä yleensä ymmärtävät etteivät lapset jaksa olla kauhean kauan aikuisten juhlissa...
Tärkein tosiaan on tuo oma positiivinen ja rento ennakkosuhtautuminen, sillä jo pääsette pitkälle :)
Mukavaa juhlaa!
jo sinne mennessä, sillä voi olla, ettei ravintolaruoka maistu ja nälkä tietysti pahentaa tilannetta entisestään.
Joku uusi lelu tai kirja tai parikin (siis jotain sellaista minkä tiedät varmasti lasta kiinnostavan - kaikkiahan eivät kirjat tai väritykset välttämättä kiinnosta) voi pelasta tilanteen.
Miksi ette jättäisi lasta kotiin jos kerran kaikki muutkin näin tekevät ja kyseessä on siis " sivistynyt" aikuisten pitkä ruokailu. Meillä ei kyllä poika ikinä istuisi kahta tuntia sivistyneesti ruokapöydässä vaikka mukana olisi mitä viihdykettä. Ravintolassa syömistä voi harjoitella oman perheen kesken vähän pienempinä annoksina kun kaksi tuntia heti ensi istumalta. Lapsella ei ole mitään tekemistä eikä kaveria ja muilla taas saattaa mennä tilaisuus pilalle jos lapsi " temppuilee" tai jouksee ympäri ravintolaa. Luulisin että niin lapselle kun muillekin olisi mukvampaa jos lapsi saisi vaikka kummien tai muun hoitajan kanssa puuhailla omia kivoja juttujaan ja te saisitte syödä rauhassa ravintolassa lapsen ollessa hoidossa...
Tämä siis vain minun mielipiteeni, mutta tehän tunnette lapsenne parhaiten ja tiedätte onko realistista odottaa lapsen istuvan kaksi tuntia paikallaa. Kyllä monelta kolme vuotiaalta tämä saattaa jo onnistua, mutta ei ainakaan meidän pojalta. ;o)
siis tietysti jos ei vaihtoehtoa ole, niin mukaan tietysti, mutta jos tässä vielä aikaa on treenailla jonkun hoitajan kanssa, niin suosittelisin sitä. kyllä lasten kanssa ehtii käydä otollisemmassakin iässä ravintolassa ja isoissa virallisimmissa juhlissa. itse ainakin juhlin mielummin ilman lapsia, ne ovat myös harvoja hetkiä kun miehen kanssa missään kaksiteen ollaan. on meilläkin sitten niitä juhlia erikseen joissa lapset on otettu huomioon jo alun alkaen, kuten lähiperheen juhlat kotona, tai kaveriporukan kesken lasten ehdoilla.
Ja tosiaan yritä olla itse hermoilematta etukäteen. Ja yleensä kannattaa keskittyä postitiiviseen. Lauseita ei tarvitse aloittaa aina EI sanalla. Kehumalla ja kannustamalla saa uhmiksenkin tekemään ainakin lähes mitä haluaa :). Lapsi koheltaa myös silloin kun hän on epävarma siitä miten pitäisi käyttäytyä, silloin hermostuminen ja kielto pahentaa tilannetta. Jos tietää vain miten ei saa käyttäytyä, mistä tietää miten?
Meillä on vilkas 3,5 vuotias ja hän on joka kerta yllättänyt minut positiivisesti käyttäytymällä aivan ihanasti juhlissa. Toki pieniä jäähdyttely hetkiä on välillä tarvittu ja omia leluja mukaan, mutta noin kokonaisuutena en usko meidän lapsien " pillanneen " kenenkään juhlia.
Meillä ei ole mahdollisuutta lapsien laittamiseen hoitoon, kun on juhlat. Osallistumme näet yleensä vain lähisuvun juhliin joissa on myös mukana kaikki lapsien hoitajina yleensä toimivat henkilöt. Tokihan sitten vielä jää MLL:n hoitajat, mutta eipä ole heitä tullut palkattua, koska asumme melko syrjässä ja saanti on melko vaikeaa. Lisäksi en itse halua jättää ennestään tuntemattomalle hoitajalle lapsiani, mennäkseni itse juhliin.
En kannata lapsien " pakottamista " istumaan aikuisten ravintolassa tapahtuvissa juhlissa, mutta käsittääkseni aloittajan pointti oli että lapsen on oltava mukana, ehkäpä kyseessä on isovanhemman juhlat ja aloittaja on ainut jolla on pieniä lapsia. Ei muut välttämättä ole jättämässä lapsiaan pois, vaan heillä ei ole niitä. Itse olin eräissä juhlissa jokin aika sitten ja tiesin etukäteen että ne eivät olleet lapsiystävällisessä paikassa. Meillä oli lapsille hoitopaikka tuolla kertaa järjestettynä, mutta kun juhlakalut erityisesti toivoivat meidän ottavan lapset mukaan, teimme niin. Saldona hyvin menneet juhlat ja erityisesti poikamme ilo, kun hän varmisti jälkeenpäin että eikös hän ollutkin iso poika?
Loppukaneettina voin vain sanoa että ota vahvistavana, opettavaisena tilanteena tämäkin. Eihän ne lapset komerossa opi käyttäytymään ravintolassa ja juhlissa!
Heippa,
Meillä kuopus on nyt tosi hankala 3,5 v uhmis, ja meidän konstit:
- olla itse stressamatta (lapset hoksii äkkiä jos vanhempia jännittää). antaa sen edetä omalla painolla -joskus menee ihan läskix heti kättelyssä koko homma, joskus taas yllättyy miten mukavasti jonkin homma meni - ei voi koskaan etukäteen tietää joten miksi murehtia etukäteen :)
- varmistaa, että lapsella on nälkä ravintolaan tullessa (menee ainakin hetki pöydässä syödessä jos oikeasti on nälkäkin)
- jos mahdollista etukäteen varmistaa, että saa lapselle lapsiystävällistä ruokaa
- varaa aikaa vieviä puuhasteluherkkuja mukaan (pienet rusinapaketit, pastillirasiat yms), joiden parissa lapsi voi puuhastella ja syödä ruokailun jälkeen
- jotain kivaa puuhaa mukaan, mistä nyt teidän lapsi tykkää
- mahdollisesti voisi harkita jonkin uuden uuden lelun /jutun ostamista
- varautuu B-suunnitelmaan eli pakenee jos menee ihan hullux koko homma. Jos lähellä kotia toinen pakenee ja toinen jää, jos asuu kauempana toinen menee ulos ja toinen jatkaa juhlia tai lähtee kokonaan.
Toivottavasti näistä on jotain apua :)
Mukavia juhlahetkiä teille!
tilanne on uusi lapsellekin, siellä riittää ihmeteltävää, niin paljon.
Ruokailu sujuu varmaan ihan mallikkaasti. Meillä ei ravintolassa ole ikinä uhmailtu, kun kaikki on niin erilaista kuin kotona.
Ota kuitenkin jotain kosteuspyyhkeitä mukaan jos tarvitaan... Ja aina voi lähteä käymään wc:ssä jos jäähyä kaivataan.