Onko tämä nyt sitten nykypäivää?
Anoppi huolestui, kun joulukuussa 5-v täyttävä tyttömme ei laske ja lue..kirjottaa kyllä oman ja tuttujen nimet, mutta ei varsinaisesti osaa lukea. Laskee kyllä, mutta ei monimutkaisa +/- laskuja. Anoppi kertoi ihan tosissaan, että nykyään 5-vuotiaan tulee osata nuo asiat. Olenko mä nyt ihan kelkasta pudonnut, kuin myös lapseni? Tyttö kun piirtää, leikkii ja tanssii mielummin. Mitä siellä eskarissa/koulussa tehdään, jos nykypäivää on osata lukea ja laskea 5-vuotiaana.
Kommentit (8)
Eihän viisivuotiaan tarvi tuollaisia osata, sitä varten on koulu ja kouluun mennään 7-vuotiaana niitä opettelemaan.=) Eskarissa otetaan vähän tuntumaa.
Älä huoli, anoppi ei taida tietää asioista.
Anoppi vaan soitti aamulla ja kertoi olevansa huolestunut tytöstämme, kun ei lue. Itse opin vasta koulussa lukemaan ja pärjäsin ihan hyvin..Tuli vaan mieleen, että nyt vasta loppuvuoden tyttöni jalkoihin jääkin, jos nykypäivänä on tosiaan tarkoitus osata lukea ja laskea jo 5-vuotiaana.
Mielipiteitä kaipaisin tai vahvistusta sille tunteelle, etten enää uskalla viedä tyttöä hoitoon anopille. Siis, että ovat kaksistaan. Koska tyttömme oli viime viikolla mummolassa yhden päivän kylässä ja oli sen jälkeen jotenkin epävarma. Kertoi, ettei osaa mitään. Yhdistän tähän asiaan nyt anopin puhelinsoiton. Eli onko fanaattisesti opettanut tytölle laskemista ja lukemista ja tekeekö hallaa tytön oppimishalulle ja itsetunnolle tuollainen? Tyttö siis osaa laskea ja yksinkertaiset 2+5..mikä nyt onkin normaalia tuossa iässä. Eli kyse on varmasti ollut monimutkaisemmista tehtävistä. Ja entäs se lukeminen sitten. On se kurjaa, kun alkoi mietityttämään, miten se anoppi on (kenties) mollannut tyttöni epännistumisia. Anopin kaikki lapset korkeasti koulutettuja ja minä ihan keskitason oppilas ollut. En mikään priimus. Anopilla fanaattiset haaveet lapsenlasten tulevaisuudesta, kun minulle riittäisi, että olisivat onnellisia.
Tosin tuonikäiset ja paljon nuoremmatkin saattaa olla kiinnostuneita numeroista ja kirjaimista ja kyllähän joku lukeekin sujuvasti tai laskee perusyhteenlaskua. Meidän tarhassa noita asioita harjoitellaan leikin varjolla.
Joka tapauksessa AP huolesi on turha! " Vaadittu taso" on tyyliin, osaa leikata saksilla, piirtää kuvansa, tms.
olla ikään kuin entisaikojen ekaluokka. Mutta ei kenenkään 5-vuotiaan todellakaan tarvitse osata lukea!!
miksi hänestä on tärkeää että 5v. lapsi osaa lukea?
Eikö lapsi kelpaa hänelle omana itsenään?
Ihan vaan vihjeeksi - jos noin muotoillut kysymykset saisivat hänetkin ajattelemaan asiaa enemmän.
Sano myös, että kouluun mennään siksi 7-vuotiaana että siellä opitaan ko. asiat. Ja että tykkäisit jos mieluummin olisi lapsen kanssa läsnä, kuin opettaisi hänelle näitä juttuja..
kuuntelemaan mitä siellä tapahtuu..ja anoppi tivasi ärtyneellä äänellä tyyliin, etkö sinä nyt ymmärrä..5-v nla meni tosi hyvin. Kiitos sille joka muistutti:) Sai minutkin tajuamaan, että siellähän olisi huomattu jos lukemisen ja laskemisen taidot puutteelliset. Olen huomannut anopin kilpailevan ystävänsä kanssa lapsenlapsilla ja pitänyt sitä vanhuuden höperöitymisenä (vaikka vasta 60v onkin). Anopin lastenlapset tulisi olla viisaammat ja kauneimmat..Minulla on tunne, että kokee epäonnistuneensa äitinä ja ihmisenä ja nyt yrittää päteä lapsenlapsilla. En uskalla jättää tyttöä enää kahdestaan hänen kanssaan. Tappaa pian tytön oppimishalut kokonaan ja tuhoaa vielä itseluottamuksenkin. (ap)
koulu on se paikka, jossa ekaluokalla opetellaan kirjaimet ja numerot.
Myös lukeminen ja laskeminen opetetaan ekaluokalla.