Paljonko vaatteita vauvalle
olen suunnitellut seuraavaa:
-bodyja x 7 (en pese joka päivä pyykkiä, ja kai niitäkin menee kakkaan ja maitoon)
-Sukkia x 5paria
-potkareita/verkkareita/haalareita x 5
-paitoja/neuleita x 5
-kokopotkareita x 5
-yöksi pari ohutta unipussukkaa
+tietysti ulkovaatteet.
Onko hyvä?
Kommentit (14)
ellet joka päivä halua pyykätä... vauvat pulauttaa, pissat voi tulla läpi ja jopa kakat... joten niitä bodeja kannattaa olla vaikka tuplaten..
potkareita ja bodeja ainakin tuplamäärä.. ja suosittelen puolipotkareita, eli siis pöksyjä jossa ei " henskeleitä" sillä vaipanvaihto on helpompaa ja nopeampaa..
Käytte tai lapsen isä tms käy ostamassa lisää sopivan kokoisia vaatteita, kun tulee niille tarve. Meillä oli muutamia bodyjä kokoa 50 ja sitten 56.
useampikin päivä samoilla vaatteilla. Vauvat kun ei hikoile tai muuten sotke vaatteitaan, vaipatkin voi vaihtaa sen verta usein, ettei pissaa ja kakkaa tule koko ajan läpi.
Eli tuo on ihan hyvä setti ap. ja hankit sittne lisää jos tuntuu olevan tarvetta.
50 ja 56 menee niin vähän aikaa... meillä ei edes mennyt 50 kun poika oli niin pitkä. 60cm menee vähän kauemmin..
Jos et pese joka päivä pyykkiä, etkä halua pitää lasta pukluisissa vaatteissa, niin niitä bodeja ja paitoja yms. kannattaa olla _paljon_
Housuja/potkareita ja yöpukujakin meni tosi paljon, kun pissat ja kakat tuli läpi.
Minkä kokoisia vaatteita nuo suunnitellut ovat?
että vasta jonkin ajan kuluttua tiedät, mitnkälaisiin itse haluat vauvasi pukea. Esim meillä oli noita kokopotkareita, mutta en käyttänyt niitä ollenkaan. Käytössä oli ehkä kolmet puolipotkarit yhtä kokoa, sitten parit seuraavaa. Niillä musta mentiin aika hyvin. Pyykkiä tuli pestyä kyllä joka toinen päivä ainakin, ja edelleen pestään!
Joka kokoa ei tietenkään kannata ostaa vaan voi ostaa kokoa isompia osan, joita sitten käyttää vain hätätilanteessa.
Joo hienoa, että jotkut pärjäävät parilla asulla, mutta kyllä sen niiden lapsistakin näkee ja haistaa.
Kun vauva syntyy, tiedät paremmin koosta ja puklailuistakin!
On kivaa sitten mennä vaikka shoppaamaan jotain mukavaa vauvalle, kun kaapit eivät ole valmiiksi hankittuja vaatteita pullollaan (toki tarpeelliset on syytä hakkia, mutta noilla nyt luulisi pärjäävän..)
meillä kun oli tosi runsas pulauttelija, lätäkköjä pitkin lattiaa ja sohvia ym... siinä vaiheessa isotkin koot ja kaikki vaan puhdas oli tervetullutta... voin melkein sanoa että meillä meni se seitsemän bodya per päivä, ja nämäkin oli vielä niitä " hyviä" päiviä.
mustakin nuo riittää aluksi, todennäköisesti myös saatte lahjaksi vaatteita, varsinkin kun vauva on ilmeisesti esikoisenne!
Meillä meni yhdet-kahdet vaatteet päivässä. Mun mielestä loput kannattaa ostaa vasta vauvan syntymän jälkeen. Silloin tiedät mitä tarvitaan, jos edes tarvitaan. Jos vauva ei kovin paljoa puklaile riittää vain muutama vaatekerta.
Lisäksi vauvat kasvavat niin nopeasti, että itse ainakin olen panostanut enemmän hieman suurempiin vaatteisiin, joita sitten käytetään useampi kuukausi. Eikä se muutamien vaatteiden vaatekaappi mitenkään näy päällepäin. Ne muutamat vaatteet ovat laadukkaita ja nättejä ja tietenkin puhtaita.
Lisäksi kaikki vauvat on erilaisia, joten erikokoisille vauvoille sopii erilaiset vaatteet. Esimerkiksi pitkäselkäinen tarvitsee ehkä isomman kokoisia bodeja ja puolipotkarit voivat tippua kovin hoikan vauvan yltä.
Ei meilläkään useimmiten tarvittu kuin 1-2 vaatteet päivässä (+ yöpuku). Ja tosiaan enemmän kannattaa ostaa sitten, kun tiedät mitä tykkäät käyttää.
Meillä oli alkuun enimmäkseen käytössä puolipotkareita ja bodyja, paidat ja kaikki kietaisuvaatteet oli minun mielestäni hirveän hankalia.
tuo määrä riitti hyvin. Kaikki vauvat eivät ole kovia pulauttelijoita ja pissatkaan eivät aina tule läpi. Mun mielestä olisi hyvä, jos bodeja pystyy pesemään eri pyykkien yhteydessä. Osa lakanapyykin kanssa ja osa 40-asteisessa koneessa. Tosin 60 asteessa pestävät ovat paremman laatuisia.
Jotain vaihtovaatteita voit vielä ostella halvalla käytettynä kirppikseltä, jos mietit, etteivät vaatteet riitä. 60 ja 70 cm vaatteet mahtuvat niin vähän aikaa ja kirppikseltä saa hyväkuntoisia vaatteita tosi halvalla. Itse olen tykännyt vanhoista äitiyspakkauksen vaatteista esim. nauhabodeista.
että molemmilla mennyt vauva-aikaan seitsemän vaatekertaa päivässä. Minusta nuo on liian vähän kelle vauvalle tahansa.