Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istukka kohdunsuun edessä

29.11.2007 |

Kuulin juuri tänään ultrassa, että istukkani on osittain kohdunsuun edessä! Varasivat uuden ajan mulle helmikuulle (onkohan joku vko 28 tms) silloin, että tarkistavat onko se vetäytynyt siitä päältä vai ei. Jos ei, on edessä sektio. Yritin kysyä, mikä on todennäköisyys yleensä sille, että istukka vetäytyy pois tieltä, mutta sain sitä tyypillistä älä-nyt-hötkyile-kyllä-kaikki-järjestyy -vähättelyä, mitä usein terveydenhoitajilta saa, kun yrittää esittää asiallisia kysymyksiä. Anteeksi vaan nyt kaikki alan ammattilaiset..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa ultrassa todettiin istukan olevan osittain kohdunsuun edessä, mutta toisessa ultrassa istukan todettiin ' siirtyneen' pois kohdunsuulta. Neljännessä raskaudessa istukka oli 1. ultrassa lähellä kohdunsuuta, mutta jälleen 2. ultrassa istukka oli siirtynyt ilmeisesti ylemmäs.

Kuuleman mukaan on hyvin tavallista että istukka siirtyy raskauden aikana ja jos ei siirry niin ilmeisesti tehdään keisarileikkaus eikä vaaranneta lasta tai äitiä synnytyksessä.

Vierailija
2/6 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin todettiin sama joskus neljännellä kuulla ja olin ihan paniikissa neljä viikkoa. Omituisia vuotojakin oli ollut ja oli, ja niiden ajateltiin olevan istukkaperäisiä. Yhtenä päivänä piti mennä pikana äitipolille verenvuodonkin takia, mutta ei mitään hätää, kontrolliaikaa vaan taas. Tuon neljän viikon jälkeen ultrassa istukka ei enää ollut kohdunsuun päällä eli kohdun kasvun mukana se oli noussut. Olin aivan ihmeissäni, sillä tuttavallani sama muutos oli vienyt kuukausia.

Pelkäsin minäkin sektiouhkaa ja ties mitä verenvuotoa synnytyksessä oman henkeni kaupalla yms., mutta nyt loppusuoralla odotuksessa ja kaikki vaikuttaa olevan hyvin. Sektiohan voi tulla monesta muustakin syystä edelleen, joten eipä sitä voi kuin valmistautua vähän kaikkeen ajatuksissa :) Usein siis tilanne korjaantuu, olen kuullut, joten tsemppiä vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleensä kohdun kavaessa myös istukka siirtyy ylemmäs. Kohdun suulla oleva istukka saattaa aiheuttaa verenvuotoja " siirtyessään" ja muutenkin raskauden aikana, nämä ei kuitenkaan ilmeisesti ole kauhistuttavan vaarallisia vaikka vaativatkin aina tarkistuksen.

Korjatkaa jos olen väärässä!

Vierailija
4/6 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka onkin helpommin sanottu kuin tehty. itse olin tiistaina kättärillä tarkastuksessa, ja vaikka rakenneultrassa olikin osittain etinen istukka, oli nyt jo välimatkaa 2 cm, ja välimatka ehtii vielä kasvaa ennen synnytystä. ja mulla ei edes ollut vuotoa kertaakaan tämän takia. elelet nyt ihan rauhassa seuraavat 8 viikkoa, ja jos sitten vielä on etinen istukka, niin sitten alat henkisesti varautumaan sektioon. ja jos tulee vuotoja, niin käyt poliklinikalla näytillä, jotta voivat todeta että on normaalia!

Vierailija
5/6 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapaus on ilmeisesti aika harvinaista, mutta istukka ei ole minulla vetäytynyt yhtään mihinkään, vaan on sitkeästi ollut 14mm kohdunsuun yli n.10viikon ajan ja aiheuttanut harmia ihan liiaksi. Olenkin viettänyt kaiken kaikkiaan kuukauden sairaalassa runsaiden verenvuotojen takia. Lääkärit eivät voikaan muuta kun odottaa ja katsoa lähteekö se pois tieltä vai ei. Minulla kun se ei edes ole koskaan mennyt kokonaan kohdunsuun yli. 4:sti olen kiitänyt ambulanssilla sairaalaan ja ollut synnärilläkin öitä tehotarkkailussa peläten, ettei verenvuoto rauhoitu. Onneksi vauva on voinut hyvin ja ennemminkin hermostunut, että hänen rauhaansa häiritään ekg vöillä. :) Enää meillä ei ole pitkää aikaa kunnes vauva on maailmassa, ensi viikolle on sovittu jo sektioaika! Silloin viikot 37+1. Pitkälle on päästy siitä ekasta sairaala reissusta ja vihdoin voin alkaa hoitaa myös meidän 1,5v pientä poikaamme, se raukka on joutunut olemaan niin paljon hoidossa tämän takia, kun minä en saa tehdä oikeastaan yhtään mitään paitsi levätä. Uskon että sinulla käy niin kuin suurimmalla osalla samasta vaivasta kärsivillä, eikä tarvitsisi käydä tätä läpi näin rankalla tavalla! Yritä nyt vain nauttia raskaudesta ja katso mitä tuleman pitää! Iloista joulunodotusta!

Vierailija
6/6 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta kannustuksesta ja neuvoista! Tosi kiva, että täältä saa aina apua, kun on hätä käsillä. Mukavaa odotusta ja leppoisaa joulunaikaa teillekin kaikille!