Ajattelin laittaa esikoisen tarhaan vaikka olen kotiäitinä...
En yksinkertaisesti jaksa enää katsoa/kuunnella päivästä toiseen jatkuvaa vinkumista, kuopuksen kiusaamista ym. Tietääkö kukaan mitään näistä kuvioista? Olen siis kotona kotihoidontuella, kuopus 2v, esikoinen 5v. Jotain puolipäiväpaikkaa 3xvk ajattelin läheisestä kunnan päiväkodista. Miten maksut menee? Saako hoitoon jotain tukea?
Kommentit (49)
mun 4 v on tarhassa 12 päivää/kk sopimuksella ja käy ainakin 2 päivää tarhassa, ei kokopitkiä päiviä, joskus 3 päivää. Tarha on yksityinen tosin.
ei nääs ollut naapurustossa lähellekään samanikäisiä lapsia eikä paikkakunnalla sopivia kerhoja tms. Sopu säilyi ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Kiitos vastauksistanne! Kertokaa jotain noista maksuista tai saako tuollaiseen mitään tukia? Esikoinen käy 2 x vk kerhossa mutta ei ole riittävää.
ap
Kerhoa on 2 x viikossa, eikä tosiaankaan riitä. Häiriökäytös on osaltaan turhautumista.
soitin juuri kaupungin päivähoidosta vastaavalle, ei ole koko kaupungissa tarhaa jossa olisi osapäiväpaikkoja!!! Ainakaan kunnan päiväkodeissa ei ole. Mitähän nyt.
Ap
Hoida itse lapsesi jos niitä teet.
mielestäsikö kotona turhautunut 5-vuotias jolla jo häiriökäyttäytymistä ei tarvitse ikäistään seuraa ja virikkeitä?
Ap
Eikö päivähoidosta vastaava antanut mitään muita vaihtoehtoja, joita kunnassanne olisi.
Kokeilepa seuraavia:
- Kerhopaikka joka päivälle (vaikka toisen seurakunnan alueelta, jos omassanne ei ole joka päivälle). Eli voisi olla kahdessa eri kerhossa. Tämä ei tietenkään ole paras ratkaisu, mutta voisi helpottaa elämäänne.
- Puistotädille. Tosin tuolla on yleensä vähän pienempiä lapsia, mutta jos löytäisi sieltä edes yhden kaverin, niin voisi viihtyä. Samalla voisit laittaa nuoremmankin ulkoilemaan puistotädin kanssa.
Älä kuuntele tuollasii kommentteja et hoida lapses kotona kun niitä oot kerran tehnyt, huh huh................
onko kunnassanne yksityisiä päiväkoteja? Kelalta saa yksityisen päivähoidon tukea ja maksettavaksi jää siis ehkä pari kymppiä enemmän kuin kunnallisessa
Onhan se helppoa vain olla, mutta tuonikäisille sitä toimintaa on yksinkertaisesti järjestettävä itse, jos kerran kotona olet! Kertoisitko vähän, mitä päivisin puuhailette?
meillä käy 2-3 päivää viikossa päiväkodissa. se on ihan riittävästi. Päiväkoti on yksityinen ja englannin kielinen
Esikoinen on erittäin rasittava, ollut koko ikänsä. Jatkuvaa kitinää, vinkumista, huomion tarvetta. Erittäin levoton, ehkäpä jopa adhd taipumusta. Tietenkin eroja päivissä, mutta kerhopäivien jälkeen kiusaa vähemmän pikkusisarustansa. Todella pahaa kiusaamista ollut, välillä olen pelännyt jopa kuopuksen hengen puolesta (kuristaa, tönii suoraan selälleen niin että pää kumahtaa lattiaan. Jatkuva erotuomarina olo on kaikkein rasittavinta. Täytynee ottaa yhteyttä tuonne yksityisiin päiväkoteihin.
Ap
ihmiset tekee lapsia ja sitten ne ei halua viettää aikaansa niitten kans? Ei käsitä. Ap:n pitää lähtee remminsä kanssa puistoihin, perhekerhoihin yms. Sieltä löytyy ohjelmaa 5-vuotiaalle eikä narise enää.. Ja päiväkerhot ovat myös kotona oleville lapsille hyviä!
Olkaa ja nauttikaa lapsistanne, hyvänen aika..
niin ota kokopäiväpaikka ja pidä silti vaan 5-6 tuntia. eiköhän maksu ole silloin pienempi...?
tiedoksi että olen ollut 5 v kotiäitinä joten kyllä perhekahvilat, puistot ym. on koluttu miljoona kertaa. Kaipaisin vain kahdenkeskistä rauhallista aikaa kuopuksen kanssa joka on jäänyt harmillisen vähälle huomiolle esikoisen viedessä jatkuvasti kaiken huomioni ja voimani. Saurakunnan kerhot ovat täynnä ja jonojakin sinne on, kysytty on. Rahatilanne on huono joten en oikein usko että olisi varaa kokopäiväpaikkaan tarhasta.
Ap
että myös vanhin lapsesi kaipaa kahdenkeskistä rauhallista aikaa.. Miltä mahtaa lapsesta tuntua, kun äiti haluaa viedä muualle et saa " nauttia" muista lapsista.. surullista ja ehkäpä ongelmasi ydin. Suosittelen perheterapiaa.
Kotiäidit vetää lonkkaa ja lapset hoidossa, ilmaiseksi. Kukahan sen maksaa, me!Vierailija:
Hoida itse lapsesi jos niitä teet.
Jälleen yksi luuseri-äiti joka toimii noin.
Kerhot ovat noita tilanteita varten, ei päiväkodit jotka muutenkin ovat ylikuormitettuja!!!
Sitten jää joku sellainen ilman paikkaa kuka oikeasti sitä tarvitsee. Suomen systeemissä on iso aukko juuri tuossa asiassa.
Ja Suomessa päiväkoti on paras vaihtoehto. Tottakai tuon ikäinen turhautuu kotona.
Katso kuntasi nettisivuilta päiväkodit. Sieltä löytyy yhteystiedot. Soita niihin, käy katsomassa ja täytä lomake. Sitten elämä helpottuu omasta ja esikoisesi puolesta.