Minua AHDISTAA pankkilaina, paniikki poismaksuun
Minua on alkanut ahdistaa todella paljon talolainamme. Lainaa on 120 000 euroa, ja ahdistaa katsoa sitä maksusuunnitelmaa, josta selkeästi näkee, että me ei päästä lainasta eroon todella pitkään aikaan jos ei aleta maksaa ylimääräisiä isoja lyhennyksiä. Maksuaika on pidentynyt huomattavasti siitä kun otimme lainan halpojen korkojen aikoihin. Nyt ollaan onneksi saamassa 10000 euron ylimääräinen raha, ja se menee kyllä suoraan pankkiin. Näkee edes jotain edistystä. Tehdäänkö tällaisen ylimääräisen isohkon lyhennyksen jälkeen kokonaan uusi maksusuunnitelma, muuttuuko korko jotenkin? Aika ainakin tietenkin lyhenee muutaman vuoden!
Miten te muut lainanhaltijat, onko teillä samanlaista ahdistusta siitä että se pankki omistaa teidät vielä monta monta vuotta. Ja silti tuo 120 000 ei ole pankin mukaan edes vielä suurikaan talolaina verrattuna moneen muuhun.
Kohtalotovereita?
Kommentit (10)
Juuri tuommoista tunnetta mäkin pelkään. Suunnittelen talon rakentamista, ja vieläpä yksin.
Täähän riippuu ihan sinun epävarmuudensietokyvystäsi. Kuinka kauan kestät olla tilanteessa, jossa sinulla on velkaa. Jos et kestä sitä kovin pitkää, niin ei kannata ottaa isoa lainaa. Tietysti vaikuttaa teidän maksukykykin, pystyttekö lyhentämään lainaa, jos tulot tipahtavat merkittävästi?
Ylimääräisen lainan lyhennys riippuu siitä millaisen lainasopimuksen olette tehneet. Meillä käy niin, että vain pääoma pienenee ilman lisäkuluja. Meillä on laina-aika kiinteä, jolloin maksettavan koron määrä tietysti pienenee kun pääomaa on vähemmän. Korkoprosentti ei tietysti muutu.
Kannattaa kysellä pankista miten kannattaa tehdä. Joillain voi olla jopa sellaisia sopimuksia, että ylimääräisistä lyhennyksistä voi joutua maksamaan jotain kuluja.
ylimääräistä ilman lisäkustannuksia.
Outoa vaan että minua on alkanut vasta nyt ahdistaa laina, vaikka sitä on maksettu jo monta vuotta. Pitäisi päästä alle 100 000 niin helpottaisi.
Ap
Sitten talo on meidän oma. Joo - maksan pois lainaa yksin, mies on talosta omansa maksanut. Itse halusin tämän näin, vaikka moni sanoisi hulluksi. Mulla on kaiken lisäksi aika pieni palkka ja nyt olen vielä äpvrahalla. Mutta säästöjä on onneksi. Jos tuleekin oikein tiukka paikka, käyn käsiksi puskurirahoihin, joita on onneksi muutama tonni.
Mikähän se muuten on nimeltää tää mun laina, kun tämä lyhenee, vaikka korot nouseekin. Siis kuukausittainen maksettava summa vaan suurenee, mutta lyheneepä onneksi lainakin. Eli tää on kai erilainen kuin apllä?
Möimme juuri asunnon ja muutamme Varsinais-Suomeen, missä asuminen on huomattavasti halvempaa. Töitäkin siellä on.
Ei ahdista toistaiseksi. Laina otettiin muutama vuosi sitten.
Kyllähän se todella hitaasti vähenee, mutta väheneepä kuitenkin. Enemmän ahdistaisi, jos asuisimme vuokralla ja rahaa kuluisi saman verran, eikä omaisuus samalla karttuisi.
Olemme mahdollisuuksien mukaan tehneet ylimääräisiä lyhennyksiä - tänä vuonna jo 10 000 - joten eiköhän tuo joskus tule maksettua.
Järjen käyttö ON sallittua, tiedoksi sinullekin!
Ja nyt kun korot ovat nousseet niin lyhennettävä osuus on pienempi kuin korko-osuus.
Pitää vaan yrittää kiristää vyötä, ja satsata sihen että joka vuosi pystyisi lyhentämään ylmääräistä vähintään 5000 euroa.
Ja talo olisi oma viimeistään 10 vuoden päästä. Mutta kuinkahan korkealle nämä korot mahtaa nousta?!
Ap
Kotona ollaan tällä hetkellä, lapsia on kaksi. Aion olla kotona vielä pari vuotta. Mulla on säästöjä, joilla maksan lainaa, kun tulot ovat pienemmät. Lisäksi, kun vauva tulee reilun vuoden ikään, aloitan iltatyön 2 iltaa/vko, jolloin lasten isä hoitaa vauvaa. Meillä säästetään nyt muusta, ei esim. tehdä etelän lomia. Mutta lapset ovat tulleet hoidetuksi, ihan omin voimin.
Kannattaako arvostella ennen kuin tietää faktoja? Mielestäni rahan käyttöni on todella järkevällä tolalla, toisin kuin monilla muilla.
terveisin 8
Onko kaikki muut tyytyväisiä lainoihinsa, vai eikö vaan kiinnosta:)?