Ostatteko todellakin lapselle kaksi tai useamman talvihaalarin?
Olen tässä seurannut talvihaalarikeskustelua ja näyttäisi, että monet ostavat lapselleen ainakin kaksi talvihaalaria: toisen pakkaskeleille ja toisen kosteussuojatun loskakeleille.
Meillä on toistaiseksi (lapsi nyt 3v.) pärjätty kaksi edellistä talvea yhdellä haalarilla, joka on ollut molemmilla kerroilla Travallen Remu. Täksi talveksikin on ostettuna Remu.
Mietinkin nyt, että onko tosiaan tarve olla useampi haalari? Rahaa lapsen vaatettamiseen saa menemään muutenkin ihan mukavasti. Ja tarkoitus ei ole syyllistää ketään, kukin saa ostaa mitä haluaa ja kokee tarvitsevansa. Kunhan nyt vaan pohdin asioita.
-supukka-
Kommentit (23)
Kyllä todellakin tarvitsemme 2 ulkovaatekertaa. Jos aamulla kuraantunut ja kastunut puku, niin iltapäivällä mukavampi laittaa kuiva / puhdas päälle. Ihan talvella kun ei ihan kamalan kuraista ole niin varmaan yhdelläkin pärjäisi, mutta meillä siis ollut aina kaksi vaatekertaa molemmilla tytöillä. Ja todellakin pakkasille oma puku.
2-osaiset toppapuvut. Ovat kyllä tarpeen, kun liikutaan niin paljon ulkona, kaupungilla, harrastuksissa ym. Haalarin ollessa esim. märkä, on vaihtovaatteet kaapissa. Muutenkin kaupunkireissuilla on kätevämpää mielestäni 2-osainen puku. Haalarit ja 2-osaiset ovat kyllä yhtä paksuja ja lisäilen allaolevien vaatteiden määrää ja paksuutta säästä riippuen.
Etelä-Suomessa on usein aika loskakelit ja en jaksa miettiä sitä kuivaako haalari seuraavaa käyttökertaa varten ajoissa, helpompi ottaa toinen haalari kaapista. Kyllä varmaan yhdelläkin pärjäisi.
Niinpä niin, onhan tosiaan meilläkin esim. kauppareissuja ym. varten olemassa ns. hienostelutakki. :)
Tietysti on hyvä pointti se, että joskus voi haalari olla niin märkä, ettei sitä voi päälle laittaa. Asumme myös kyllä Etelä-Suomessa eli märkää talvella riittää...
Ihmettelen kyllä, miten hoitopaikassa ovat pärjänneet aikanaan vaan yhdellä haalarilla, kun siellä kuitenkin ulkoillaan kaksi kertaa päivässä??
Olen juuri miettinyt, että pitäisikö hommata haalareita kaksin kappalein, tai sitten vaihtoehtoisesti tuo takka-haalari-yhdistelmä. Pitänee laittaa uudelleen harkintaan. Jos vaikka sitten sieltä alennusmyynneistä.
Ostatteko yleensä molemmat ns. kalliit haalarit tms. vai toisen kalliimman ja sitten toisen vähän halvemman?
-supukka-
märkien pukujen kuivattamiseen.
Minusta on nykyään vaikea vetää rajaa, mikä on parempi ja kalliimpi puku ja mikä ei. Itse ostan aika paljon lapsille vaatetta ja meillä on nyt molemmilla kolmet ulkovaatteet ja hienosteluvaatteet lisäksi. Isommalta jää pienemmälle ja nettikirppareilta olen tehnyt löytöjä. Alejakin hyödynnän. Toppahanskat täytyy nuoremmalle ostaa uutena, koska on palelevainen.
Isommalle olen ostanut tänä talvena uuden haalarin ja toppatakin. Toppahousut edellisen vuoden alesta. Kuten myös kaksiosainen puku.
Kukin siis tavallaan :)
pärjää aika hyvin yhdellä haalarilla, mutta meillä on molemmilla kaksi. Pojalla 3,5v, on viime talvinen Remu-haalari ja 2-osainen Reimatec-puku, tytöllä uutena ostettu Remu-haalari ja pojan vanha Reima Peuhari kakkoshaalarina. Alesta olen ajatellut ostaa pojalle Lassien haalarin, se olisi hyvä pakkaspuku eikä ole hinnalla pilattu.
Itse en raaski ostaa kahta kallista haalaria, vaan kakkospuvun ostan huuto.netistä, pikkusisko saa kulkea veljen vanhassa, jos on ehjä.
Pääkaupunkiseudulla asutaan, ulkoillaan 2-3 kertaa päivässä ja yhdellä puvulla on pärjätty ihan mainiosti. Varapukuna on sitten pääasiassa olleet kokoa suuremmat tai pienemmät haalarit, joilla hätätilassa voi yksittäisen ulkoilukerran hoitaa ja nollakeleillähän (jolloin likaantumisvaara on suurimmillaan) pärjää tarvittaessa välikausivaatteillakin. Lisäksi on siistimmät takit, joilla voi hoitaa kauppa- ja kyläreissuja. Varatalvivaatteita on vuosien mittaan tarvittu muutama kerta pissavahingon takia. Jonain talvena naulakossa oli kaksi samankokoista haalaria, mutta silloinkaan se toinen puku ei montaa kertaa päällä ollut ja kun oli, puettiin se lähinnä siksi, ettei koko talvea olisi turhaan naulakkoa täyttämässä.
Meillä on ollut yleensä neljä haalaria talvea kohti... Yksi ns. perushaalari päiväkotikäyttöön (esim. Seppälä), toinen ns. pakkashaalari (esim. Reiman Peuhari, jota on pidetty sitten -10 asteen pakkasissa eikä sitä ole litistetty turhilla pesuilla) ja kolmas vettä pitävä sitten kotikäyttöön ja neljäs vielä isän luo.
Minä olen kyllä niin tarkka, että en tykkää liasta haalarissa vaan en pistä lapselle päälle sellaista, mitä en itsellenikään laittaisi. Jos meidän kuratoopen kanssa olis yhdellä haalarilla, niin haalari olis varmaan jo marraskuussa niin ohueksi pesty, että helmikuun kovilla pakkasilla ei olisi toivoakaan tareta.
Mut jokainen toki tavallaan. Itse taas olen kokenut, että lapsen tärkein varustus päiväkodissa on hyvät, kuivat ja lämpimät ulkovaatteet ja sit kun mä haluan vielä, että ne on puhtaat, niin tarttee olla vaihtohaalaria.
Jos toisen haalarin tuon Remun kaveriksi hankkis, niin mikä olis sitte hyvä? Kait joku sitten sellainen vähän lämpimämpi..? Tai mikä kaksiosainen? Eikä se kyllä saa siitä kiinni jäädä, ettei rahaa olis ostaa. Kyllä jostain muusta voi tinkiä sitten, että lapsella on hyvä olla.
On se hassua, etten ole ennen tätä palstaa tullut ajatelleeksi, että tarttis kaksi haalaria olla. Muutenkin täällä tuntuu olevan melko asiantuntevaa porukkaa. :) Miten sitä ilman pärjäisikään...
Niin ja tuosta hoitopaikasta. Ei ollut kysymys päiväkodista vaan perhepäivähoitajasta, eikä siellä tietääkseni ole mitään kuivauskaappia. Tiedä sitten miten on pärjännyt..? :)
-supukka-
Meidän lapsilla on ollut housut+takki sekä haalari. Molemmat kosteussuojattuja. Sitten on vielä useammat toppahousut jotta ei tarvii likaisissa ja märissä kulkea. Taitaa olla nyt molemmille isommille lapsille kolmet housut.
Ja lisäksi vielä ns. paremmat takit joilla voi mennä kauppaan, kylään tms.
Minunkin täytyy tunnustaa, että en tykkää yhtään jos lapset on likaisissa vaatteissa, olipa kysymys sitten ulko-tai sisävaatteista. Keskimmäinen tosin uhmaa äidin hullutuksia ja menee uhastaankin pihalle likaisella puvulla... murrrr.
Olin ajatellut että pärjätään yhdellä haalarilla, mutta käytäntö opetti toisin. Ykköshaalarina meillä on remun haalari ja toinen on jokin merkitön halppis haalari päiväunia varten.
Aamupäivän ulkoilun jälkeen näillä etelän loskakeleillä haalari on märkä ja kun lapsemme nukkuu päikkärit vielä ulkona, niin on mukavampi laittaa kuiva ja lämmin haalari kun menee nukkumaan.
Tokihan haalari ei kastu kuin ulkopuolelta, mutta silti minusta tuntuu mukavammalle laittaa kuiva haalari päälle.
Iltäpäivän ulkoiluihin ykköshaalari ehtii kuivaa mainiosti.
Jos ostat toisen haalarin, niin kun teillä on jo yksi kosteussuojattu, niin se toinen voi minusta olla ihan mikä vaan. Tietty jos haluaa rahoistaan päästä, niin ostaa vaikka POPin, MOLON, Reimatecin tai vaikka Ticketin. Minä taas olen ostanut ihan ulkonäön mukaan (ja yleensä näistä siedettävämmän hintaisista) ja mä nyt satuin tänä vuonna ihastumaan Seppälän haalariin. Hinta ei ole paha n. 40 euroa ja ihan vasta siellä oli tarjous, että jos ostaa 40 eurolla, niin saa kympin pois hinnasta, joten jos ostaa haalarin lisäksi sukat, niin saattaa selvitä 30 eurolla. Itse kiirehdin ostamaan jo ennen tuota aletta, kun kokoja ei hirmu hyvin ollut.
Jos ihan ok lämpöistä ja edullista haalaria kaipaat, niin minusta ihan CM:ssä usein myynnissä olevat Lassien Supratechit on olleet hyviä.
Mut miksi ihmeessä ostaa toista, jos yhdelläkin pärjäätte? Ja lisäksi kohta alkaa tammialet, joten jos ei ole ulkonäöstä hirmu tarkka, niin eiköhän kiva haalari löydy alesta kohta.
Mä en väitä, etteikö lapsi selviäisi hengissä yhdelläkin haalarilla, mutta koska meidänkin lapset viettää ulkosalla 2-5h/päivässä, en koe suurena tuhlauksena, vaikka on useampi ulkoilupuku. Selville plussakeleille välikausi-/sadeasut (tarvittaessa fleece+villa-asuilla täydennetty), normaaliin etelä-suomen talveen aamulla -2, päivällä +5 Reimatecit, tmv. ja pakkasille lämpimämmät toppahousut+untuvatakit+toppalakit+pakkaskengät, jne.
Mutta jos pitäisi valita ostaako yhden hyvän kosteussuojatun haalarin tai 2-osaisen puvun vai 5 Seppälän haalaria, niin ostaisin tuon ensimmäisen.
Toimii ilman vuorta, tavallisena kosteussuojattuna haalarina kuten esim. reimatec.
Vuoren kanssa on varmasti yhtä lämmin kuin esim. lenne.
Villahaalarin ja muiden lämpimien asusteiden ja kenkien kanssa tarkenee vaikka -25 asteen pakkasessa. Ja Ticketin hyvänä puolena on sen panssarikestävyys, eikä likakaan tartu siihen. :-)
Hinta 132¿, sillä rahalla saa sen 4.5 seppälän haalaria, joiden päälle pitää laittaa kurahousua, jne.
tamineisiin, kuljen sitten vaikka itse huonommissa :) Reimatecin haalarit ovat aivan loistavia, ei tosiaan tarvitse kuravaatteita suojaksi kun pitävät vettä ja ovat hyvin kulutusta kestäviä ja kestävät hyvin nuoremmalle sisarukselle. Ainut huono puoli tuossa Reimatecissa on se että oikein kovilla pakkasilla ei ole tarpeeksi lämmin. Ostin Ticketin toiseksi haalariksi ja sillä kyllä tarkenee.
Meillä oli yksi Seppälän haalari jota käytin oikeastaan vaan kun lapsi nukkui vaunuissa ulkona päikkärit, napit lähti saman tien irti. En tykännyt. Laitan siis rahani mieluummin kalliimpiin ja parempiin tamineisiin jotta ei tarvitse miettiä kastuuko lapsi tai onko hänellä kylmä. Kengät on toinen asia joissa merkillä on väliä, muuten vaatteita ostettaessa merkillä ei ole juuri väliä kunhan vaan ovat kestäviä.
Kerrospukeutumisella saa sitä lämpötilaa säädettyä.
Eri asia on sitten että jos puku kastuu niin että sitä ei voi laittaa hetken päästä uudelleen päälle. Meillä täksi talveksi 1v. pojalla on haalari leikkipuisto käyttöön ja toppatakkia ja -housuja muuhun ulkona liikkumiseen. Kertaakaa ei ole kummatkaan vaatteet oleet niin märkiä ym. että ei olisi heti voinut niitä uudestaan laittaa. Kerroksia käyttämällä on pärjätty samalla haalarilla nollakelissä ja kovillakin pakkasilla reisussa.
toppahaalarin lisäksi. Oiskohan poika ollut 2,5-v, kun oli ekaa kertaa myös toppatakki + housut ja noita käytettiin lähinnä kauppa- ja kyläilyreissuilla eli siis ulkoilun takia ei oltais kahta toppapukua juurikaan tarvittu. Ulkoillaan aamupäivisin ja sitten ehkä joka toinen ilta (noin keskimäärin) illalla Pikku Kakkosen jälkeen, joten melkein aina haalari on ehtinyt kuivua illaksi, vaikka olisi aamupäivällä kastunutkin. Kurahousuja ei käytetä ja lapset saa vapaasti rypeä lätäköissä, mutta harvoin haalarit on kastunut sisältä niin, ettei illalla olis ollut kuiva.
Tyttö on nyt 1 v 9 kk ja hänellä on haalarin lisäksi " hienostelutakki" kauppa- ja kyläilyreissuille. Takki on sellaista kangasta, että se käy toppahousujen kanssa myös varavaatteena pihalla, jos haalari olisi jostain syystä illalla märkä (kertaakaan ei ole vielä ollut). Viime talvena tytöllä oli vain yksi haalari, eikä mitään takkeja ja toppahousuja siihen lisäksi ja hyvin pärjäsi silloinkin, vaikka lähes joka aamupäivä ja ilta ulkoili puistossa.
Kurakeleillä haalarit on tietenkin aika hirveän näköiset, mutta en jaksa stressata siitä, koska kun lapset menee ulos, ovat haalarit taas heti ihan kurassa, vaikka ne ois just tullut pesusta. Siksi mua ei haittaa, että lapset ulkoilevat kurakeleillä jo valmiiksi kuraisilla haalareilla. Ei ne kuitenkaan montaa minuuttia puhtainen pysy (ainakaan meidän lapsilla). Kauppaan tai kylään en kuitenkaan halua lähteä kuraisten lasten kanssa (paitsi jos mennään puistosta suoraan johonkin lähikauppaan), joten sen takia haluan, että lapsilla on siistimmät vaatteet sinne.
Meillä on toppahaalareina ollut aina Reimatec tai Jonathan (cordura) ja vaikka toi Reimatec tuntuu paljon ohuemmalta, on lapset tarjennut se päällä ihan hyvin. Paljon yli -15 asteella ei ulkoilla, kun posket jäätyvät, vaikka muualta olisikin ihan lämmin. Eikä täällä Etelä-Suomessa kovin usein edes ole noin kylmä. Periaatteessa voisin ostaa lapsille erikseen jonkun oikein lämpöisen pakkashaalarin ja -5-+5 asteille sitten jonkun kosteussuojatun, mutta tällä hetkellä rahaa ei ole niin paljon käytössä, että voisin ostaa lapsille 3 toppa-asua talveksi.
että meidän esikoisella ei olisi tokana talvenaan varmaan ollut ollenkaan haalaria jossei lapsen mummi olisi sellaista ostanut, en ollut itse ajatellut ollenkaan että lapsi tarvitsee haalarin... Ekan välikausihaalarinkin lapsiparka sai vasta 2-vuotiaana, siihen saakka kulki puistossa topatuissa farkkuhaalareissa ja takissa, ei menty ulos jos satoi tai oli märkää ;-) .
Nykyään lapsilla on kaksi talvivaatesettiä, mutta yhden vain ostan per vuosi, loput on vanhoja, varahaalarikäytössä.
Täytyyhän kaksi ulkoiluvaatettakertaa olla, kun pitää sitä haalaria joskus pestäkin. Kotihoidossa ei ehkä ole niin väliä, jos on aikaa odottaa sitä haalarin kuivumista pesun jälkeen. Mutta välttämättä ei tarvitse kahta haalaria, vaan toinen voi olla 2-osainen puku.
Mutta se kuinka paljon kukin laittaa rahaa näihin ulkoilutamineisiin on tietysti jokaisen oma asia. Itse en kyllä näe mitään järkeä ostaa kahta toista sataa euroa maksavaa haalaria, jotka eivät kuitenkaan mahdu lapselle seuraavana talvena. Halvemmallakin selviää. Meillä on ollut yleensä yksi kosteussuojattu haalari ja yksi paksumpi pakkashaalari ja sitten vielä kaksiosainen toppapuku. Tänä talvena on Reimatec-haalari (8 euroa kirpputorilta), Lassien toppapuku (29 euroa City-Marketin mammuttimarkkinoilta), Lassien toppatakki (3 euroa kirpputorilta) ja muutaman euron kirpparilöytötoppahousut. Kosteussuojattuja Jonathaneita ja Lassiteceja saa muuten usein talvialesta uutena n. 30 euron hintaan.
Etelä-Suomen talvi on yleensä niin monimuotoinen, että kaksi eripaksuista haalaria on usein tarpeen.
Mutta en kuitenkaan syyllistä niitä jotka katsovat lapsensa pärjäävän yhdellä haalarilla.