Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksosilla paaaaljon pulloja....

28.11.2007 |

Mulle on jäänyt semmoinen mielikuva, että vastasyntyneiden osastolla käytettiin letkuja, pulloja, ruiskuja ym KAHTEEN KERTAAN ilman pesuja/sterilisointeja. Ja tämä muistaakseni koski äidinmaitoa. Oli tutkittu että tämä puhtaustaso on riittävä. Tuossa ajassa ei ehdi kerääntyä bakteereja. Eli kotonakin, jos käyttää lypsettyä maitoa, niin voi huoletta vain huuhdella pullot KYLMÄLLÄ vedellä käytön jälkeen ja käyttää seuraavalla syötöllä uudestaan. Tämän jälkeen vasta pesuun ja keittoon.

Korjatkaa jos jollain parempaa /tarkempaa tietoa!!

Pullo-asiaan en sitten oikein mitään osaa sanoakaan, kun meillä lähinnä vain imetettiin. Nuo sterilointilaitteet tuntuu helppokäyttöisiltä ja niihin kannattaa varmaan monikkoperheessä sijoittaa. Kertakäyttöpullot särähtää eko-ihmisenä korvaan, mutta monikkoperheille näyttäisin niidenkin kohdalla vihreää valoa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan sama kokoonpano pulloissa=)

Vierailija
2/39 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa mä roudasin just meidän normaalipullot keskussairaalan lastenosastolle, kuulemma siellä on käyttöä. Nyt jäi käyttöön vain ne leveänokkaiset mallit, joita tosin ostin kaksi lisää (yhteensä koko taloudessa neljä pulloa) :) Vielä on pärjätty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
17.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vekarat huomen 5kk. Nyt kun on ruvennut noi arjen rutiinit löytymään, syödään kiinteitä ja lasten syömistavat on tiedossa niin voin myöntää että tässä vaiheessa voisi noita pulloja karsia. Meillä pulloja menee tätä nykyä näin; varhainen aamumaito=2plo, aamumaito=2plo, lounas=1plo(puoliks maito), välipala=1plo(vesipullo), päivällinen=2plo ja iltapala=2plo. Eli 10:llä pullollakin pärjäisi. Mutta kun niitä pulloja on sattunut siunaantumaan hiukan enemmän niin joskus on kiva, jos on illalla on tosi väsy niin voi vaan jättää ne pullot aamuks kun on niitä ylimääräisiä. Laiskuutta tai ei, mutta ainakin meillä ok, kun tähän meidän kaksosarkeen on vielä lisätty rakennusprojekti, eli oon yksin aamut, päivät ja illat. Onneks kohta helpottaa, kun päästään muuttaan!!!!

Vierailija
4/39 |
07.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit kun on hauskaa lukea näitä vanhoja juttuja täältä ja niissäon vieläpaljon sellaista asiaa joka on jo päässyt unohtumaan! Nyt meillä kaksospojat 2v2kk, isoja miehiä siis! Pullorumbat on mennyttä elämää, mut näitä juttuja lueskellessa tuli jotenkin tosi haiku olo ja jotenkin ehkä haluisin takasin ne ajat kun mulla oli vielä pienet kaksospojat! Täytyy sanoa että kaden pienen pojan hoitaminen oli yksi mun elämäni parhaimmista jutuista, päivääkään en vaihtais pois vaikka sinne niitä huonojakin päiviä mahtui mukaan! Nyt ollaan asuttu puolitoista vuotta uudessa kodissa ja tavaratkin on alkaneet löytää paikkansa! Oli meillä aika hulinat silloin kun muuttoa tehtiin ja pojat oli pieniä ja esikoinen 4v! Nyt jo kummasti meneminen rauhoittunut ja elämä tasaantunut! olisi kiva kuulla muiden tällä palstalla vierailleiden kommentteja nykyelämästä! Mitä kuuluu ja niin pois päin!???

Vierailija
5/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aikoinaan tähän ketjuun vastannut mutta mielenkiinnolla luin sitä kaksosten äitinä. Itse imetin kaksosia 1v saakka ja jonkin verran pulloja tarvittiin mutta aika vähän mitä muilla tuntui tarve olevan. Ihan täytyy hattua nostaa niille jotka vielä kaiken vauvahössäkän jälkeen jaksavat tuon pullorumban ja pakkohan se jaksaa vaikka ei jaksaisikaan... Meillä kaksoset jo 2v2kk ja meille on sen jälkeen syntynyt uusi vauva (6kk vanha) ja tällä kertaa vain yksönen :) Kyllä yhden vauvan hoitaminen on niiiiin paljon helpompaa ettei voi puhua edes samana päivänä....! Voimia kaikille kaksosten vanhemmille pullorumbineen tai ilman! Hauskaa tosiaan lukea näitä ja vauva-ajan unohtaa ja uutta tulee tilalle!

Vierailija
6/39 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan täällä kellään pullosta ruokkineella äitylillä antaa hyviä vinkkejä kaksosten aiheuttaman pullovuoren huollon helpottamiseen!??? Meillä kaksoset nyt puolentoista viikon ikäisiä ja syöttövälit on noin 3-4 tuntia. Pelkillä pulloilla mennään ja tällä hetkellä pullokavalkaadiin kuuluu Ainun pulloja; 10 isoa pulloa ja 14 pientä pulloa. Hella on täysi kattiloista kun niitä keittelen. Jos vaan on olemassa jotain miten voisi päästä asteen helpommalla niin otan kyllä kiitos vinkkejä vastaan!!! Kiitokset jo etukäteen!!!

Vierailija
7/39 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saattaa olla tyhmä kysymys, mutta mihin niin paljon pulloja tarvitsee? Mulla on ollut jokaiselle lapselle korkeintaan 3 pulloa, yleensä 2 pientä ja yksi iso (joista isoa en ole edes käyttänyt) ja hyvin riitti. Huuhtelin pullon joka syötön jälkeen huolella pelkällä vedellä (ensin kuumalla sitten kylmällä) ja pesin harjalla ja astianpesuaineella n. kerran päivässä. Näin tein pari päivää ja sitten keitin pullon tai vaihdoin toiseen.

Vierailija
8/39 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinäkin lucialle isot onnittelut kaksosista!

Meillä kaksoset saivat koko ajan pullosta maitoa ja ihan ehdoton juttu oli iso kasa pulloja jotta ei tarvitse olla koko ajan tiskaamassa ja keittämässä pulloja. Ei minulla mitään hyviä vinkkejä ole miten sen pullovuoren aina hoidettua. Mutta se pullojen keittäminen on sen verran ankeeta touhua että me lopetettiin se sitten aika nopeasti. Meillä lapset oli isoja keskosia joten keskosten kanssa tarvitsee kuitenkin olla hygienian kanssa tarkkana, pulloja keitettiin ehkä n. 3kk.

Mikaelan tekstin kun luin niin aloin hymyilemään. Kyllä niitä pulloja pitää olla paljon jos on kaksoset jotka ovat vain pulloruokinnalla. Sitä kun ei ehdi eikä välttämättä aina jaksa tiskata ja keittää pulloja. Vähällä pullomäärällä voisi olla sellainen tunne että sitä on aina tiskaamassa pulloja. Voin kertoa että vaikka minä tiskasin ja keitin pulloja vain 1 x vuorokaudessa niin minusta tuntui että minä olen aina vaan harja kädessä tiskaamassa. ;)

Vierailija
9/39 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja onnea!

Meidän kaksoset ovat jo reippaita 2-vuotiaita, mutta

hyvin on säilynyt mielessä se kamala pullorumba.

Lapset olivat täysin pulloruokinnalla.

Aloimme aika nopeasti keittämisen sijaan

kaatamaan vedenkeittimellä kiehautettua vettä pulloihin,

pesun jälkeen siis.

Sitten alkoi pesu rasittaa liikaa ja työnsimme surutta pullot

astianpesukoneeseen. Helpotti huomattavasti :)

voimia arkeen :)

Vierailija
10/39 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että enpä ole koskaan aikaani tuhrannut keittämiseen. Normaali tiskaus on riittänyt vallan hyvin.

Vierailija
11/39 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Hanki ehdottomasti mikrosterilaattori! Tosi yksinkertainen vehje, jolla vältyt noilta kuumilta kattiloilta ja näppien polttamiselta. Eli se on semmonen muovinen kakkukuvun näköinen systeemi, johon laitetaan vettä ja sitten ne puhtaat pullot ja mikroon, meillä pidetään 10 minuuttia. Nykyään meillä " mikrotetaan" vain pullojen tuttiosat ja huvitutit. Isoille pulloille tuo mikrosterilaattori on vähän hankala, niitä ei mahdu kuin muutama, ainakaan meillä. Mutta kuitenkin, voit vain iskeä systeemin mikroon ja mennä siksi aikaa tekemään jotain muuta. Mä olin aivan myyty kun saatiin tuommoinen sterilaattori, siihen mennessä olin jo 4,5 kk keittänyt lypsykoneen osia kattilassa (pojat oli vielä sairaalassa joten pulloja ei silloin ollu kotona tietenkään) ja polttanut sormeni tosi monta kertaa.

Mekin tiskattiin pulloja aluksi käsin, kun oli huono tiskikone jonka huuhteluominaisuuksiin en luottanut, pelkäsin, että jää pesuainetta pulloihin. No se kone hajosi, kun pojat oli olleet kotona noin kuukauden, joten ostettiin uusi ja sen jälkeen olen uskaltanut pestä pullot + niiden renkaat koneessa (renkaat siinä ruokailuvälinekorissa). Sitten konepesun jälkeen huuhtaisen hanan alla kylmällä vedellä, samoin kyllä myös ennen koneeseen laittamista, että maito varmasti lähtee irti.

Mutta kyllä pulloja tosiaan tarvii paljon, ja yksösten vanhemmat ei tätä usein tajua, eikä sitä miten paljon töitä se teettää (ja paljonko tilaa ne vie keittiössä). Meillä kun vielä oli jauheesta tehtävä keskoskorvike, niin se aiheutti omat kommervenkkinsä pullorumbaan. Yleensä illalla tehtiin koko yön annokset ja aamulla koko päivän annokset, mikä tarkoitti, että pulloja tosiaan tarvittiin kerralla paljon.

Ja yksi juttu vielä - tuttitiskit voi hyvin delegoida miehelle. :) Tosin isilläkin on usein kaksosperheessä ns. kohtuullisesti töitä...

Vierailija
12/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset olivat pelkällä pulloruokinnalla lähes alusta alkaen ja pullorumba oli melkoinen. Pullot pestiin käsin, kun vaihtoehtoa ei edes ollut. :) Ja pullot kannattaa ensin huuhdella kylmällä ja sitten vasta lämpimällä, muuten maidon proteiinit voivat " palaa" kiinni pulloon.

Meillä oli käytössä Aventin pullosterilaattori. Se oli aika iso kapistus, mutta aivan mahtava apu! Siihen mahtui kerralla kuusi pulloa, pohjaan kaadettiin loraus vettä ja napsautettiin kone päälle. Laite sammutti itse itsensä 9 minuutin höyryttämisen jälkeen, joten sitä ei tarvinnut ollenkaan vahtia. Mahtavaa! Sterilointi oli niin helppoa, että pulloja tuli steriloitua siihen saakka, kun lapset olivat 7kk (joo, turhaa, kun siihen mennessä jo nuolivat lattiaakin. :D) Nyt meidän laitteemme on jo kolmannessa perheessä käytössä, olen nähnyt laitteita myös hmp:n sivujen kirpparilla (www.hmp.fi).

Ja sydämelliset onnittelut vielä kaksosista! Mun mielestäni kolme ensimmäistä kuukautta olivat varsin haastavia, sen jälkeen alkoi helpottaa. Lapsilla alkoi olla jo rytmi ja me olimme " pakottaneet" lapset samaan rytmiin, nukkuivat mm samaan aikaan 4 tunnin päiväunet parvekkeella. Voimia!

Vierailija
13/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaava kauhea puollojenkeittohomma helpottui kovasti kun ostettiin kertakäyttöpullot, tutit ja niihin pussit. Sitten voi pussin vaan heittää roskiin ja tuttien kiehuttelu paljon vähemmän voimia vievää. Jossain vaihessa tutit sitten enää pestiin astianpesuaineella ja huuhdeltiin kuumalla vedellä lopuksi. Vieläkin ovat käytössä vaikka pojat kohta 8kk, syödään myös velliä niistä kun ostettiin vellitutit pulloihin. Nyt toki maito juodaan jo tavallisista pulloista kun ei tarvii kiehutella pulloja enää.

Vierailija
14/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että samalla vaivalla kun pullot kuitenkin huuhtelee syötön jälkeen, niin voisi laittaa sinne astianpesuainetta ja pyöräyttää pulloharjalla. Aikaa ei tosiaan mene pesuaineen huuhteluineen kuin muutama sekunti enemmän kuin pelkkään veden kanssa huuhteluun. Sitten vaikka illalla keittää nämä pullot ja ottaa uudet taas yöksi ja seuraavaksi päiväksi.

En ole todellakaan asiantuntija tässä koska mulla on vain yksösiä, mutta arvelin voivani kuitenkin antaa vinkkini..

Vierailija
15/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikaela77:

että samalla vaivalla kun pullot kuitenkin huuhtelee syötön jälkeen, niin voisi laittaa sinne astianpesuainetta ja pyöräyttää pulloharjalla. Aikaa ei tosiaan mene pesuaineen huuhteluineen kuin muutama sekunti enemmän kuin pelkkään veden kanssa huuhteluun. Sitten vaikka illalla keittää nämä pullot ja ottaa uudet taas yöksi ja seuraavaksi päiväksi.

En ole todellakaan asiantuntija tässä koska mulla on vain yksösiä, mutta arvelin voivani kuitenkin antaa vinkkini..

Nyt minun oli ihan pakko vastata tähän. Sillä pullojen pesun ja vauvojen hoidon lisäksi itse vielä lypsin maitoa viisi kuukautta. Ja sitä huuhtelemista riitti ihan kiitettävästi. Eli minä pesin ja keitin vain lypsyvehkeet seuraavaa kertaa varten, joka lypsyn jälkeen ja lypsy kertoja oli 6-7 päivässä. Pullot sai minun puolestani olla ja odottaa, minä en ainakaan yhtään ylimääräistä aikaa viettänyt päivän aikana pulloja huuhdellen tai pesten pieiniä eri. Kun pesin, pesin koko lavuaarin tyhjäksi. Minusta se säästää aikaa ja hermoja. Ja vauvatkin hereillä ollessaan sai hiukan äitin huomiota.

Ja ei aina joka syötön jälkeen kerennyt tai päässyt huuhtelemaan pulloja. Kun esim tuli oksennukset molemmilta röyhtäyksen mukana ja siinä samassa kunnon ripulit, jotka valui lahkeesta. Niin silloin vaan piti unohtaa pullot siihen ja lähteä pesulle. Mistä pullosta olisi sitten antanut seuraavalla kerralla, jos vaikka edellisenkin ruokailun jalkeen olisi sattunut jotain vastaavaa.

Eli parempi paljon kuin vähän pulloja...

Minä pidin hyvin tiukasti kiinni pullojen puhtaudesta ja keitin jokaisen pullon yhden käytön jälkeen. Meillä vauvat oli niin pieniä, että en uskaltanut ottaa pienintäkään riskiä. Siis minusta on tärkeätä keittää tai muuten steriloida pullot. Ja siksi siis tarvitsee myös valtavasti niitä pulloja, ettei tarvitse pieniä määriä keitellä. Meille hommattiin sellainen jätti-kattila, jonne mahtui iso määrä pulloja kiehumaan yhtäaikaa.

Keittämisen lopetin kun vauvat söivät kiinteitä eli noin 6kk. Mutta huvi-tutit keitän edelleenkin ajoittain.

Ihan oikeasti kaksosten kanssa pitää varautua siihen, että ei kerkeä huuhtelemaan tai pesemään pulloja silloin kun he ovat hereillä. Kaksi vauvaa vaan saa aikaseksi hiukan enemmän työtä ja yllätyksiä kuin yksi vauva. Ja on se meille tuplien äiteillekin varmasti mukavaa nauttia vauvojen hereillä olo aikana ihan vaan vauvoista ja levätä tai muuten nauttia. Tiskata kerkeää sitten taas kun vauvat nukkuu...

Rva-Kevät ja tytöt 1,5v

Vierailija
16/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen että tulin palstalle ja olen niin tyhmä etten selvästikkään tiedä mistään mitään.

Vierailija
17/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rva-Kevät:

Tiskata kerkeää sitten taas kun vauvat nukkuu...

... jos silloinkaan. :) Ainakin itsestä tuntui poikien ollessa ihan pieniä, että sitä illalla tehtävää hommaa oli hirmuisesti, koska pyykkiä oli tosi paljon ja kaikkea muutakin. Sitten silmät ristissä sitä pullorumbaa vielä hoiteli. Mutta todella mulla on ihan samanlainen kokemus siitä, että tosiaankaan ei heti syötön jälkeen rynnätä huuhtomaan pulloja vaan lähinnä korjataan muita akuutimpaa siivousta vaativia jälkiä mitä siitä syömishetkestä on tullut... Pukluja, oksuja, vaihdetaan vaippaa jne. Eli tosiaankin järkevämpää tiskata sitten kerralla. Ja meillä nimenomaan iltayöllä, koska pojat ei enää kotiutuessaan juuri päiväunia nukkuneet.

Ja ihan esimerkkinä tuosta lukumäärästä, että jos vaikka tehtiin yöksi maidot illalla valmiiksi, siihen tarvittiin 6 pulloa. Sitten aamulla kun herättiin, tehtiin päiväksi 6 tai 8 pulloa, ja tietysti nuo yöllä käytetyt pullot oli vielä likaisia. Eli vähintään 14 pulloa piti olla ja tietysti järkevää oli olla pari enemmänkin " kriisitilanteita" varten. Mä muuten tein joskus niin, että mulla oli yksi puhdas pullo tutteineen kaapissa " piilossa" eli sitten kun laskelmat petti ja ei ollutkaan yhtään pulloa puhtaana niin tuo pelasti. :D Mitä lie psykologiaa tuokin. ;)

Meillä pojat nyt kohta 1,5 v ja pullorumba on vieläkin melkoinen, kun syövät edelleen öisin ja nukahtavat vain pullon avulla. Ja tarkkana ollaan mekin haluttu olla puhtauden suhteen koko ajan, koska pojilla on tavallista huonompi vastustuskyky (ovat syntyneet rv 24+1).

Ainahan kaiken _vois_ tehdä heti ja täsmällisesti ja säntillisesti, teoriassa. Käytännössä onkin sitten eri asia... Ja tuo riittävä pullojen määrä oli kyllä yks mikä helpotti elämää selvästi, samoin kuin se jo mainostamani sterilaattori. :)

Vierailija
18/39 |
29.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikaela77:

Pahoittelen että tulin palstalle ja olen niin tyhmä etten selvästikkään tiedä mistään mitään.

Tarkoitin omalla kirjoituksella vain valottaa ja selventää sitä arkea kaksosten kanssa meidän perheessäni.

En ollenkaan sillä mielellä ettetkö mitään tietäisi. Tai sillä mielellä että itse tietäisin kaiken. Päin vastoin. Vain omasta kokemuksesta kirjoitin.

Palsta on vapaa ja kommentoida saa vapaasti.

Vierailija
19/39 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minäkin vannon noiden kertakäyttöpullojen nimiin. Käytin niitä tavallisten pullojen lisäksi ja välillä ihan kokoaikaisestikin, kun tuntui, ettei ehdi pulloja keittelemään. Vieläkin nuo ovat käytössä hoitolaukussa ja matkoilla ainun juomanokan kanssa, kun tytöt ovat nyt 11 kk ikäisiä.

Minä lopettelin asteittain tuon keittämisen reilun 4 kk iässä, kun lapset rupesivat maistelemaan kiinteitä ruokia. Terveitä ovat olleet. Voimia ja jaksamista sinulle, näin jälkeenpäin aatellen tuo vauva-aika oli todella lyhyt ja meni nopeasti, joten pian nuo kiireet helpottaa, uudet haasteet onkin sitten edessä :-).

Vierailija
20/39 |
30.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 kpl tuttipulloja. Ollut koko ajan. Ja hyvin ollaan tultu niillä toimeen.

T: Santsuma & tyttö 10/04 ja Kaksospojat 7/06